Ta heller sykkelen!

 

Jeg har vært ganske busy de siste dagene. I går startet jeg dagen med å sykle fra Malmøya inn til Karl Johan sammen med Stål Talsnes som jobber i TV2. Jeg presenterer jo nye og gamle trimtrender i Go’Morgen Norge hver mandag ca 8.10 og nå har jeg bedt en gjeng med kjendiser om å ta meg med på sin trening. Stål er utrolig sporty! Han driver med mye forskjellig og synes det er en helt herlig start på dagen å sykle til jobben. Flere burde følge hans eksempel.

 

Han har ca 7,5 km til jobb. (han sa at han skulle ønske det var litt lenger for det er så digg å sykle!). Det er mange som har kortere vei til jobben enn det og som kjører.

Han kommer raskere på jobb enn om han hadde tatt bussen!

 

Jeg er så lei av å se stadig større biler med én person inni! Det er blitt mye trangere i Oslo på grunn av alle SUV’ene. Er det fordi det er stadig flere overvektige at bilene blir større og større? Det er jo helt sykt. Folk stemmer Fremskrittspartiet fordi de synes bensin er så dyrt, men biler som sluker bensin/diesel, det skal de ha! Hallo? Logikk?

 

Men i tillegg til å forurense mest mulig miljømessig forurenser det også kroppen å sitte så mye stille som de fleste gjør. La oss ta Stål: Han sykler altså 15 km 5 dager i uken. Det blir over 7 mil i uken. Det er mange kalorier brukt opp som hos de som kjører bil IKKE blir brukt opp, men som legger seg til rundt magen.

 

Selvsagt skjønner jeg at mange må kjøre fordi de først skal levere unger i barnehager os osv, men MANGE kunne med hell droppet bilen og gått eller syklet! Ifølge statistikken er det 500.000 nordmenn som ALDRI går 10 minutter i strekk. OH MY GOD! Jeg prøver å tenke meg hva det gjør for psyken. Selveste Sokrates mente at det var synd (veldig synd) på de som levde et liv uten å føle hva det vil si å presse kroppen. Jeg lurer på hva han hadde sagt om at så mange nesten ikke beveger seg i det hele tatt.

 

Nå har akkurat Al Gore vært og presentert sin nye film om miljøødeleggelser. Jeg tenker mye på at det er jo VI som står for dem. En god start på veien til et bedre liv er å bruke bilen mindre. WOW!

Tenk hvis alle tok beina fatt og reduserte bilbruken med 25%. DET hadde vært Norgesreklame det.

 

Og gjett om folkehelsa hadde fått seg et løft!

 

Det er du som tar valget.

 
Stikkord:

21 kommentarer

Jostein

08.09.2006 kl.14:59

Yeah, say it girl!

Glad bloggleser! =D

08.09.2006 kl.16:11

Dette var et superbra innlegg! jeg sykler hver dag, og det er en kjempebra start og slutt p arbeidsdagen, anbefales til ALLE! skjnner ikke hvorfor ikke fler sykler til jobb, det er jo s enkelt og billig og ikke minst bra for helsa. S det er jo bare ta fatt p sykkelen folkens!

Ida

08.09.2006 kl.19:11

Jeg kan ikke forst hvordan mennesker klarer ikke g 10 minutter i strekk! Er jo helt sykt :SEr selv overvektig pga spiseforstyrrelser fr, s folk tror jeg sitter p rva hele dagen. trist, jeg kjenner mange tynne folk som beveger seg halvparten av det jeg gjr!

Sara.S.

08.09.2006 kl.23:19

Heia Kari!! Du sier og mener s mye bra,digger dg!!

Kari Jaquesson

09.09.2006 kl.08:23

Til Ida: Hper du er klar for ta farvel med mnstrene som en spiseforstyrrelse bestr av. Livet er s kort og jeg blir alltid lei meg nr jeg tenker p at for altfor mange - srlig jenter - er det 20 r med hue i do som fyller minneboken. Husk at du herved har en person p laget ditt som nsker deg alt godt og at du kan f et balansert forhold til mat, kropp og trening! For det ER mulig! :-))Til Sara: Takker og bukker (neier).

Prinsesse Lea

11.09.2006 kl.13:57

Kjempebra at du setter ting snn i sammenheng, det som er bra for oss, er ogs bra for naturen, og renere luft vil ogs gjre oss friskere. En god sirkel!Jeg er kjempeglad i bde trening og god, sunn mat selv, men jeg synes ofte treningssider p nett blir litt for ensidige. Man kan lett bli litt stresset av lese p snne sider, og fle at man aldri strekker til...Denne bloggen, derimot, kommer jeg til flge med p fra n av. St p!

Petter Edderkopp

11.09.2006 kl.14:24

Jeg m tenke p hva andre gjennomgr, - for eksempel de med spiseforstyrrelser eller psykiske lidelser!! Enkelte har problemer som tilfeldig paranoiditet,( m ikke forveksles med graviditet?), eller annet. Disse velger hoppe over situasjoner hvor en kan fle paranoia eller annet. Det psykiske henger sammen med det fysiske sier du?? Hallo, det finnes grunner til at man "glemmer" trene ogs!! Disse trenger nok noen enkle rd for hvordan en skal mestre dette, - tror jeg ??eller hva sier du, Kari...........Hallo.............Kanskje den "trygge" bilen er et Ok alternativ?

Kari Jaquesson

12.09.2006 kl.00:10

Hei Petter Edderkopp! Eeeeh, "glemmer" trene. Man skal d aikke "trene" hele tiden, men bruke kroppen i dagliglivet. Det er faktisk ikke meningen at man skal fraktes elektrisk opp 4 etasjer nr man har bein som fungerer. Det er jo egentlig helcorny at voksne, friske mennesker str i 30-120 sekunder og venter p en heis istedet for g opp i etasjene. Gikk p skole i sjette ifjor og det var ikk emange av oss som tok trappen. Det er snne ting som viktig - at kroppen er i vigr og ikke bare i ro. det blir man sjuk av i bde kropp og topp.Men, selvsagt, alle har sitt og fr man noia av f eks folkemengder kan man jo finne roen i skogen - anbefales forvrig ogs de noiafrie- hvile blikket p noe uten rette vinkler (finnes neppe i naturen) er RDIGG!

Kari Jaquesson

12.09.2006 kl.00:13

Oi, glemte hilsen til Prinsesse Leah!Fint - ser frem til dine kommentarer og gleder meg til flge med i din blogg! Men ikke akkurat n. Faen, kommer sent i seng i dag og - opp klokken 06.30.aaaaaaaaargh Godnatt!

Elin Smestad Andreassen

12.09.2006 kl.12:47

Hei!Jeg er ogs flittig syklist nr det er vr og sommer. Mannen min og jeg skulle sykle mye nr vi var p fjellet i sommer, men det ble slitsomt. Denne sommeren hadde vi ikke mil i beina fra fr, men hadde trent p helsestudio siden nyttr.Hper kunne bli sterke i beina slik at vi neste sommer kan sykle uten pust og pes. Jeg er ogs overvektig og forsker g ned i vekt. Ha en strlende dag fortsatt.

TRAVEn

12.09.2006 kl.16:52

Begynn tren folkens.. For 3 mnd siden rykte jeg 30 om dagen og ingen trening.. Begynte s trene og fikk opp pulsen i 160 ved maks trening.. Hvilepuls da var 65.. N 3 mnd med spinning og sykkel p de drlige norske veiene og 2 mnd uten ryk presser jeg pulsen opp i 179 uten problem og hvilepuls p 48!!! Er fortsatt 102 kg men 1 mil mindre rundt magen... S at trening og rykeslutt har noe positivt si p kroppen er jeg vel ett levende bevis p...

Kari Jaquesson

13.09.2006 kl.00:44

Hei TRAVEn! Utrolig kult at du har sluttet ryke! Gosh- tenk bare p hvor bedre nden din er! Ryking er s utrolig usexy! Jeg er kjempeglad p dine vegne!Det g ne di vekt er jo ikk edumt, MEN det viktigste er jo at du er AKTIV og at du IKKE ryker. Er du litt Obs p hva du forer din vakre kropp med skal du nok se at livlinjen komme runder 100 fr du vet ordet av det!Til Elin: Om du jobbe rlitt med redusere vekten vil du merke at alt gr lettere. Overvekt er en ekstra belastning p organene - dgnet rundt og da blir desverre overskuddet redusert!Lykke til folkens! trkk p!Igjen til deg og til Elin: YES! bruke kroppen er digg og man blir s glad av det!

Petter Edderkopp

13.09.2006 kl.12:14

Hei! Trene skal vre godt, ikke nedbrytende og "pyton", det kan vi vel vre enige om? Vet om noen som sliter litt med det mentale aspektet her. Hvilke triks kan du komme med? Feks en som har noia for enkelte andre mennesker?Eller en annen som sliter med selvbilde for at noen sier at en ser litt annerledes ut?eller Ikke passer inn?

oslo

13.09.2006 kl.18:20

Petter Edderkopp: Kjpe en treningsvideo eller ergometersykkel og trene hjemme? Mosjon har vel en positiv effekt p psyken? Trene seg opp hjemme s kanskje det blir litt lettere med folk i nrheten? Bare noen tanker som poppet opp her:)

Kari Jaquesson

13.09.2006 kl.22:50

Faktisk har fysisk aktivitet enorm innvirkning p psyken. Man vet mye om virkningen det har p depersjon. man har mindre sjanse for bli det + blir fortere frisk om man beveger seg aktivt. kosthold har ogs veldig mye si for psykisk helse, men desverre brukes kunnskapen om dette minimalt innenfor behandling. Og det er klart - nr man er drlig er ikke akkurat dt det letteste gripe fatt i.

Lillemor

13.09.2006 kl.23:35

Hei Kari! Synes du skaper oppmerksomhet rundt ting som virkelig trenger det - str stor respekt av det! Det er altfor mange "tabuer"/ting som ikke blir sett s nye p synes jeg, man trenger folk som deg som "skjrer gjennom" - heia deg! :)

Lillian Holthe

29.09.2006 kl.14:11

Hei Kari (og andre aktive damer og herrer)!Du gir oss et spark bak nr vi trenger det og har alltid et stort smil p lager! Er s enig i at det ikke frst og fremst er om gjre tenke trening, men aktivitet. Og ikke minst finne en aktivitet man virkelig liker. Har begynt med ridning i hst, jeg, i en alder av 34,- og det er kjempemoro! (Og flott mosjon) Jeg liker ogs sykle til og fra jobben, og selv om jeg er innom skolen og henter barn, s bruker jeg kortere tid enn om jeg kjrer. 1 stor og 2 sm fr masse frisk luft og -ikke minst- mange gode samtaler som vi aldri vil f i en stressende bilk. Helt enig med deg, Kari, kom an folkens. Opp og ut! N er det fredag og sjl skal jeg ha plsefest med unga (gubben har dratt p jakt). Vi pakker med oss alt ferdig og varmt og har skogkanten 20 meter unna husveggen. Der kan vi kose oss i ettermiddagssola! Ha ei strlende helg!

Susy Que

15.10.2006 kl.11:50

Jeg sykler ret rundt og folk undrer seg over at jeg gidder. Selv regnvr er deilig vr for meg :) Jeg mobber faktisk mine kollegaer fordi jeg synes det er helt hl i huet, kjre bil (mange bor nrmere jobben enn meg), men de flyr p trening 3-4 ganger i uka og pstr de er sunnere enn meg! hah! jeg sykler nesten 1 time hver dag og selv om det ikke er noen tung rute, s trener jeg 3 ganger i uka ogs, men det er liksom ikke noe det da.Jeg tror de bare er misunnelige jeg!

En som er enig: jente p 15 r

19.01.2007 kl.18:51

Dette er jeg helt enig i, Kari. Her hjemme er dette noe vi ofte diskuterer ved middagsbordet.

Kirsten

01.11.2011 kl.16:44

Sitter her og skal bestille en av dine treningsvideoer,men ble litt forvirret hvilken jeg skal velge. Det var jo s mange der. Er en "ung" dame p 63 r og trening for meg har vrt i rykk og napp de siste rene. Det siste ret har jeg trent via internett og det gikk helt greit, men ble lei av det samme og vil prve noe annet. Hvilken vil du anbefale? Er Video Vitamin 5 fatburner den siste? Ser ogs p God morgen Norge videoen. Vil ha bde styrketrening og kondisjon.

Kari Jaquesson

14.11.2011 kl.11:43

Kirsten: Anbefaler Video Vitamin 5 Fatburner - har masse kondis OG komplett styrkeprogram!: http://powermusic.no/storefront.php?pid=548

Skriv en ny kommentar

hits