Fett er ingen sykdom!

Kjenner du igjen denne gjengen ?image93
Jepp, det er det norske laget fra realityserien "Slankekrigen" som gikk p TVNorge hsten 2005. For to r siden p denne tiden var jeg i Estland og trente de som enn ikke var stemt hjem. Det var en utrolig opplevelse vre med reisen med de seks som hadde bestemt seg for ta tak i livsstilen sin. Noen har gtt opp all vekten de tapte, noen gr det litt opp og ned med og noen klarer seg - men ikke uten daglig styremte med seg selv.

Det gr ikke en dag uten at jeg fr minst fem henvendelser om vektnedgang. Felles for de fleste er at nr de blir konfrontert med de endringene som m til blir de flakkende i blikket. Jeg kan se etter to sekunder at de p ingen mte er klare.

Utrolig f er villige (egentlig) til innlemme de endringene som m til for at kroppen skal endre komposisjon. Kroppens utseende er en direkte refleksjon av livsstilen. Brutalt? Kanskje - men sant, s sant. En feit kropp er ikke syk. Fett er ikke en sykdom. Det er ikke noe man blir rammet av. Det er bare fett. Og fett - det er energi. Energi kommer fra mat og drikke. Alts er fett p kroppen mat og drikke du ikke har brukt opp enn.

vre feit er objektivt sett ikke et kosmetisk problem. Synes jeg i alle fall. Jeg liker litt juicy kropper. Men for beboeren av en kropp som har blitt veldig feit kan det by p problemer fordi livsutfoldelsen blir begrenset og man har (antagelig) hyere risiko for tidlig dd, frre r som frisk, etc. Alts kan det absolutt vre lurt begrense fettlageret p kroppen.

Men - det mest interessante synes jeg er at i en overvektig livsstil (man kan ha en overvektig livsstil uten vre overvektig) er det en ubalanse. Det innta mye mer enn kroppen trenger er ikke balansert fordi det betyr at kroppen m omsette s mye mer enn den er ment skulle ha. Det sliter p organene og man blir, ja, rett og slett ganske sliten og daff. Sprsmlet er : "Hvorfor overspiser man? Hvorfor lar man iaktiviteten overta?"
Det er faktisk mer tilfredsstillelse i begrense seg enn frtse. frtse er ikke srlig gledelig annet enn midti akten, men det begrense en glede gjr at man ikke vemmes ved minnet (fordi man endte om med bli kvalm - noe man ofte gjr ved frtsing), men man dveler ved det fordi nytelsen var s deillig endog begrenset! Selvdisiplin er kanskje et gammeldags ord - men jeg digger det!

Jeg har rett som det er frardet folk prve g ned i vekt. det er rett og slett urealistisk og vil bare gi mer frustrasjon og flelsen av nederlag. Tiden er ikke alltid rett hverken for slutte ryke eller slanke seg. All stimuli er en enorm kilde til selvmedisinering og det er ikke alltid man tler bli fratatt dopen sin.

Men begynne trene og ve seg p digge kroppen sin uansett utseende - det anbefaler jeg alltid. vre fysisk aktiv gir overskudd til takle mange av livets viderverdigheter - og da trenger man mindre dop etterhvert - enten dopen kommer fra mat, gotteri, alkohol, automater, kokaineller merkelige gospelkanaler p TV.


Hva synes du?
Stikkord:

42 kommentarer

HvaHunSa

01.07.2007 kl.14:49

Jeg mener se en tendens

der folk med kroniske problemer av ymse slag som regel leter utenfor seg selv etter rsaker og lsninger, dette gjelder ogs overspising. Da er det ikke rart at du blir mtt med flakkende blikk nr du poengterer at det er den overvektige selv som har ansvaret for livsstilsendringer. For meg ligger det en befrielse

i viten om at det er jeg som har all makt til endringer i mitt liv, det motsatte betyr jo at jeg er overgitt krefter utenfor meg selv hvor jeg da er redusert til et offer og ikke en aktr. Hvorfor er folk s redde for ta ansvar for egne liv egentlig?

Meee

02.07.2007 kl.15:34

Du sier at fett ikke er noen sykdom, og det er jeg helt enig i, men mange av dem som er veldig overvektige er faktisk ikke helt friske - psykisk. Og psykisk sykdom kan ofte vre rsaken til overvektigheten. Og i slike tilfeller er det der man m starte; med psyken. Men som du sier, Kari, er jeg helt enig i at trening er anbefale UANSETT - om psyken er sterk nok og klar til slanke seg. For trening vil ALLTID gjre ting bedre!

03.07.2007 kl.21:29

Jeg skjnner poenget ditt ang at "merkelige gospelkanaler" ogs er dop. Men mine erfaringer med bruke dette "dopet", er mye bedre enn feks nr jeg velger trykke i meg en stor pose sjokolade... Konsekvensen er ganske forskjellig. Jeg blir motivert, opplftet og ser livet i en strre sammenheng, av hre at Gud er kjrlighet, og elsker meg for den jeg er. Mens konsekvensen av overspise er bare at jeg blir kvalm, uopplagt og drlig.

Uansett. Jeg synes det er flott fokusere mer p sunnhet og helse, enn kilo og kalorier. Som de andre her skrev s henger overvekt ofte sammen med psyken. Selv er jeg ofte svrt bevisst p hvorfor jeg overspiser; pga ensomhet, triste tanker osv osv.

Men hva m til for BLI klar til endre p dette? Hva skal jeg gjre for IKKE bli flakkende i blikket nr du sier hvilke endringer jeg br gjre?

Marie

03.07.2007 kl.21:33

Forrige kommentar var fra Marie, forresten! :)

Mia

06.07.2007 kl.01:06

Bde "Slankekrigen" och "Et letter liv" var en enorm inspiration fr mig och jag gick sjlv ner 35 kg och kom i mitt livs form tack vare de programmen!! Tack!! :) Har ofta undrat hur det gick med deltagarna - om de klarade av att hlla vikten och sin nya livsstil... r ledsen att hra att ngon har gtt upp alla kilon igen :( Kommer det att bli ngot "Vad hnde sedan?"-program?? Kampen brjar ju nr man ska klara av allt p egen hand... Ha en fin dag, Mia.

Mari (stoor FAN av deg Kari)

11.07.2007 kl.00:04

Hei p deg Kari.

M bare si at du er en utrolig vakker og flott dame, og ut i fra det jeg har sett p tv og lest syns jeg du har en drit bra personlighet. Du aner ikke hvor innspirerende du er, kommer med 1000vis av gode tips ogs. Jeg er en jente p 16 r, og du er et av mine forbilder, vil virkelig f snne muskler som deg en dag! St p Kari, du er en dame med bein i nesa, og du motiverer virkelig mange, mange , mange hver dag. Fortsett med det gode arbeidet, du er den tffeste dama som fins. Stor hilsen fra Mari :D<3

Mari (stoor FAN av deg Kari)

11.07.2007 kl.00:06

Foresten ... digger lese bloggen din ;D!!

Kristin

11.07.2007 kl.14:33

Synes det er et godt poeng du kommer med at det finnes mange former for dop, og at mat bare er ett av dem. Og at man gradvis kan jobbe vekk behovet for dop. Mao: det sitter ikke bare i maten, det sitter minst like mye i hodet!

Ser at en over her reagerer p at religion blir brukt som eksempel p dop. Jeg tenker som s - at som med maten, og de fleste andre ting, s er det kanskje ikke tingen i seg selv det kommer an p, men mten en bruker den p.

Nr mat, religion, alkohol eller pengespill blir brukt til rmme fra virkeligheten, slik at man ikke tar tak i problemene sine, da er det dop. Hvis man bruker forskjellige ting til det de skal brukes til, s trenger det jo heller ikke g p bekostning av ens egen balanse, livskvalitet og utvikling!

Kari Jaquesson

12.07.2007 kl.17:00

Yo! Takk for kule og koselige kommentarer. Helt enig med deg, Kristin. En god kniv kan vre et superbra redskap til mange ting, men kan ogs vre et ddelig vpen. Alt kommer an p bruken!

Jeg er p ferie i Cannes akkurat n og bruker dagen til trene, drikke litt rosevin og kikke p livet. Har ikke vrt p stranden enn , men skal en liten tur n i ettermiddag! Cheers!

anonym

14.07.2007 kl.23:08

hei kari:) du er heldig som klarer holde deg i s god form=)

jeg er ei jente p snart 16 r og er1,80 lang.. jeg trur jeg veier snn 67 kg.. er jeg p vei til bli overvektig da?

liv-hofte-ratioen min var p 0,8..0,1 mer enn det burde ligge p, men bmien min var p 20,7..

burde jeg begynne trene mer, jeg spiller vanligvis basket 3 ganger i uken, men ingen jogging ved siden av..

hilsen en litt "depresiv" jente:P

Mee

15.07.2007 kl.16:24

Overvektig?? Nei nei nei... jeg er 173 cm og veier like mye som deg og er ikke i nrheten av vre overvektig. Men fler du deg litt "slapp i fisken" br du trene litt styrke. Absolutt anbefale! Du blir fort mye strammere og du gr inn i cm. Gr du litt opp i vekt gjr det absolutt ingenting! Muskler veier mer enn fett, men det tar mye mindre plass! :) Hilsen Mee

anonym

15.07.2007 kl.19:38

tusen takk:) da skal jeg begynne med litt styrke;)

anonym

15.07.2007 kl.19:38

tusen takk:) da skal jeg begynne med litt styrke;)

Mee

16.07.2007 kl.10:37

Dessuten burde man ikke stole blindt p BMI nr man bare er 16 r. Det er ikke alt med kroppen som er ferdig utviklet da, og BMI er ment for voksne :)

@nne-mor

17.07.2007 kl.11:33

Hei Kari.

Blir det noe nytt Slankekrigen?

Mvh @nne-mor

Maia Hegelstad

18.07.2007 kl.09:19

Kari du Kari! Kan jeg sprre deg om hvor ofte du trener og hva du trener?

Gunni

19.07.2007 kl.16:26

Alle som har strypne hipper og fresne tjufser br vre fornyde. Vrre med oss andre som har glatte hyker og sprengte spjrer. Det er ingen som ser p oss!!!

Ida

21.07.2007 kl.16:36

Det trene og vre fysisk aktiv, er faktisk helt utrolig bra. Bedre humr, bedre helse, og man fler seg rett og slett mer tilfreds med seg selv. For meg er det viktig fle meg "flink", og det gjr jeg nr jeg trener =)

Men du kjre Kari, igr trente jeg til videoen din, Video Vitamin 5 Fatburner, men nr det kommer en times tid ut i den, s blir bildet helt skurrete, og jeg fr ikke sett noe :S Vet du om det finnes noen garanti, eller skal jeg hre med forhandleren?

Ha en fortsatt god helg :)

Kari Jaquesson

29.07.2007 kl.00:32

Hei Ida!

Send DVD'en din til:

POWER MUSIC NORGE AS

PB 2354 SOLLI

0201 OSLO

og legg ved et brev som forklarer s vil du f tilsendt ny.

:-) Kari

Lurende

30.07.2007 kl.19:30

Hei.. Visste ikke helt hvor jeg skulle sprre om dette, men jeg har prvd f tak i de trimfilmene du har laget, ogs s jeg den DVD'en "Fatburners" eller noe snt, ogs ville jeg kjpe den, men s skjedde den ingenting, s jeg trykket flere ganger.. Men jeg fikk ikke opp noe side.. S jeg bare hper jeg ikke har kjpt den rten ganger(?), og at jeg fr tak i den(?).. Hehe.. Hilsen meg..

Kari Jaquesson

31.07.2007 kl.10:44

Hei Lurende!

Om du ikke har mottatt en ordrebekreftelse p mail har du ikke bestilt den.

Vennlig hilsen Kari

Ida

31.07.2007 kl.13:41

takk, Kari =) Da er den sendt. God dag videre!

test

01.08.2007 kl.13:46

M sjekke om navnet mitt og emialen synes...

Maike

01.08.2007 kl.13:49

Hei kari! Hvordan er muligheten for "leie deg" til gjennomfre et likneden oplegge som "Slankekrigen", men bare for meg selv? :o) Og hva ville du tatt for noe snt? JEg har S lyst til vre med p noe som det.. Burde g ned ca 20 kilo, og klarer rett og slett ikke ta meg nok i sammen alene.. trenger en som deg til pushe meg "all-day-long" :o) Sier alltid at hvs jeg vinneri Lottto skal jeg leie kari i et par mnd!! :o)

Dag Bjarto

02.08.2007 kl.08:58

Mange er opptatt av kropp,bmi,figur,vekt,fett osv. Vi jobber med kroppen sammensetning dvs vi leverer en maskin som heter InBody 720 som mler hva kroppene bestr av fett,muskler,vann osv osv osv

Kansje ett viktig alternativ til BMI ?

Kari Jaquesson

02.08.2007 kl.10:03

Hei maike! Jeg tar desverre ikke den typeo ppdrag, men kontakt ditt nrmeste treningssenter og kjp 10 ganger med en personlig trener. Det er en god start!

:-) Kari

Mai

02.08.2007 kl.15:29

Hei! Jeg vet at alt for mange er blitt for store i denne verden, men det er alt for stor fokus p slanking og det g ned i vekt. Jeg vil pst at jeg snart er "ekspert" p slanking, men mitt problem er at jeg ikke klarer legge p meg. Jeg spiser sundt (og masse), har hund s jeg er mye ute og beveger meg i tillegg til at jeg trener p helsestudio. Men jeg har for hy forbrenning. Kan noe gjres med det?

reiun bjrkli

02.08.2007 kl.19:33

e lit run men vil vr tynn fr den 16august har du nore forslag?

Dag Bjarto

03.08.2007 kl.16:59

Hei.

Lurte pomdu ville teste InBody 720 som er en presis body compositon analyser?

Ett alternativ til BMI som ogs mler whr,viceralt fett,muskelatur og bmr.

anonym;)

06.08.2007 kl.19:14

hei kari:) bare lurte p om det ble en ny runde med et lettere liv:)??

Undrende

07.08.2007 kl.18:32

Forsvidt enig at overvekt ikke er noen "sykdom", men en br kanskje huske at lavt stoffskifte kan vre en rsak tl at noen sliter med og g ned i vekt.

En ting som jeg aldri forstr er at: Hvis noen er tynne og sier at de eter som hester, det er ett utsagn alle tror p!

Men, hvis noen sier de spiser lite, da heter det seg at det er tull og at en er ndt til smugspise.

Hvorfor kan ikke det ene ogs sl andre veien?

Jeg er s lei av og bli "dmt" fordi jeg er overvektig, jeg lever sunt og trener regelsmessig, men sliter allikevel med 20 kg for mye!

Hilsen Oppgitt

Kari Jaquesson

07.08.2007 kl.21:10

Hei Undrende!

helt riktig at noen kan ha lavt stoffskifte og det er noe man kan sjekke. det er dog slik at de aller fleste som er overvektige ikke har lavt stoffskifte.

Ingen burde dmme noen for vekt - det er noe jeg blir skikkelig forbanna for!

Men, du underskriver med oppgitt - er det fordi du er oppgitt over folk som er ufine, eller over de 20 kiloene ekstra? Eller begge deler?

FLOTT at du trener - man kan vre bde FIT og FAT! St p og drit i hva andre synes/mener!

Det er forresten mange som tror de spiser som hester, men nr de fr se svart p hvitt hva de spiser s er det ikke s mye - det ha et urealistisk forhold til hvor mye (lite) man faktisk spiser gjelder bde de som vil opp og de som vil ned i vekt!

Mai

08.08.2007 kl.15:17

Til Dag: Det ville vrt interessant prve InBody 720 bde for meg og mannen (han er 182 cm hy, veier ca 110 kg og spiser mindre enn meg). Hvor kan jeg/vi f gjort det? Ang stoffskifte s trodde jeg at man kunne delegge det ved f.eks ikke spise riktig over en lang periode, ved sulte seg i dager og s spise masse etterp, eller bare spise 1 stort mltid om dagen.

Linda

20.08.2007 kl.20:48

Hei kari.

Motiverende og lese bloggen din;) har jo vrt s heldig og f vre med p slankekrigen med deg, og gjett om mitt liv er forandret siden det. Og enda bedre...vekten vel den er nede enda den;) og mye er takke vre deg...jeg gjr selv jobben og vet hva som skal til..men uten deg og dine motiverende ord...vel da hadde jeg nok kansje ikke vrt der jeg er idag.

Det gr ikke en dag uten at jeg faktisk m gjre jobben..og det er som du sier det...det som kommer inn m ut..men en skal leve livet.

Ville bare si takk takk for den personen som du er...utrolig glad i deg og den hjelp som du gir og sttte..

takk takk

Linda

Kine

24.08.2007 kl.11:07

Hei,

Masse interresant lese p blokken din.

Skulloe gjerne ha mer informasjon om helesturene dine til utlandet.

Hilsen

Kine

@nne-mor

29.08.2007 kl.14:36

Hallooooo!!!!

Nr kommer du med nye innlegg p bloggen din??????

Begynner bli en stund siden n........

@nne-mor

Gemini

03.09.2007 kl.19:12

Hei Kari! Lurer litt p hvordan jeg skal forholde meg til kost og ernring i forbindelse med slanking/ trening siden jeg har Morbus Crohn, en kronisk mage-tarm infeksjon som til tider er helt invalidiserende i mitt tilfelle. Har gtt opp jevnt og trutt de siste 10-15 rene. Og aktivitetsnivet har vel ikke akuratt ndd de helt store hydene. Skal prve noe som heter Easylife p et lokalt treningssenter n tenkte jeg. Har du noen feedback p det?

Ida

05.09.2007 kl.22:40

Fikk meg ny jobb idag, det blir rart g fra en stressende, aktiv butikkjobb der jeg springer og str hele dagen, til en stillesittende kontorjobb. Men det jeg hper p er f mer overskudd, fra aktiv jobb og slapp fritid hper jeg g til stillesittende jobb men aktiv fritid ;)

vrt s sliten etter jobb at jeg ikke har orka trent =/

weee

Hva tror du er det beste her? trasking dagen lang p jobb, eller en times trening etter jobb?

:)

hper du hadde/har det fint p ferie!

Tonje

06.09.2007 kl.09:15

Hei! Synes kost og ernring er et svrt spennende felt, og et veldig viktig felt! Jeg har lurt p ta deltidsstudier innenfor dette feltet, og lurer p om du har noen formening om medisinfagskolens kostholdsveileder studie (se http://www.medisinfagskolen.no/). Fr man velger et nettstudie, s er det jo viktig ha kjennskap til serisiteten.. Derfor er jeg litt kritisk fr jeg melder meg p. P forhnd takk for hjelpa! :)

Zillablog

13.11.2007 kl.16:37

I enjoyed my visit. Greetings from Germany

BB-2 = Big Beautiful x 2

07.02.2008 kl.12:49

Hei Kari!Jeg er ei jente som har gtt ned 50 kilo p 1 1/2 r. Har ikke fulgt noen spesiell diett, men sunnere, mindre og oftere mltider. Gr turer hver dag og har gjort det siden i sommer, men n stopper vektnedgangen ser det ut til. Hva kan jeg gjre for opprettholde nedgangen!? Vil ned en god del til, s jeg er litt fortvilet om dagen, men egentlig ved godt mot nr det gjelder matinntaket. Str bare i stampe nr det gjelder trening. Hper p noen gode tips!! Klem fra meg!

Grethe

14.02.2008 kl.15:51

Hei TonjeJeg har tatt kurset ved Medisinfagskolen og er kjempefornyd. Det er laget av en ernringsfysiolog s det er skikkelige greier:)

Skriv en ny kommentar

hits