Vektregulering krever faktisk selvdispilin!

Jeg får veldig mange henvendelser fra folk som vil ned i vekt. Dessverre har jeg ikke mulighet til å svare på så mange, men her er en jeg har svart på. Du synes kanskje jeg er litt skarp i kantene og har nok blitt litt kvassere med årene. Men JEEEEZ ? når noen sier til meg at de har TENKT på å kjøpe en sykkel så må jeg nesten si?TENKT? ??? GJØR DET DA!! Jeg tar gjerne imot kommentarer på det svaret jeg mailet til hun som skrev dette til meg:

 

Hei KARI!
Jeg har i lengre tid vært trett, sliten og slapp. Svarene på blodprøvene viser at jeg ikke tåler karbohydrater og jeg står i fare for å utvikle sukkersyke.
Er det da nødvendig å følge Fedon Lindberg konseptet? Det virker dyrt og mye hokuspokus for meg. Finnes det noe kurs man kan følge hvor det ikke er så mye spesiell mat? Vet du hvor jeg kan henvende meg for å få dra hjelp slik at jeg kan starte ett nytt kosthold som jeg kan leve med? Finnes det helsefarmer hvor man kan få hjelp? Hvor finner man informasjon om slike steder? Vet du ca hvor mye slike opphold koster? Jeg vil så gjerne starte ett nytt og bedre liv slik at jeg blir slank, opplagt og frisk!!!
Jeg ønsker meg ett nytt liv på alle plan med god helse og overskudd har man mer å gi sine kjære barn og man blir vel mere attraktiv
med tanke på å kanskje treffe ny kjærlighet.
TUSEN TAKK PÅ FORHÅND KARI!! Hadde jeg bare vært som deg.
Vennlig hilsen XXX

 Hei XX! Har dessverre ikke mulighet til å svare langt, men her er noen tips.

1)    Du tåler karbohydrater, men må holde deg unna de stivelsesrike slik som potetmos, kaker, lyst brød, boller, hvit ris osv. Du må spise små, sammensatte måltid satt sammen av både karbohydrater, protein og fett. Med andre ord: Glem ristet brød med syltetøy.

2)    Overvekt er den viktigste årsaken til at man utvikler insulinresistens.

3)    Fett på kroppen er mat man ikke har brukt opp, med andre ord: du har spist for mye ifht bevegelsen. Det er utrolig mange som ikke klarer å ta det inn over seg, og påstår hardnakket at de har "prøvd alt" men går ikke ned, at de kun spiser veldig sunt og veldig lite.

4)    Fett er mat og intet annet enn mat. Å jobbe sittende krever at du er ganske så aktiv HVER DAG for å å få nok aktivitet til at muskelmasse (og dermed forbrenning) skal fungere som det skal. Med mindre man har fått påvist lavt stoffskifte er man nødt til å møte seg selv og ta det innover seg: Det er for mye mat, for lite bevegelse.

5)    Å legge om krever ikke dyr mat (bønner, kål, gulrot, havre, brun ris, linser osv er BILLIG) dessuten skal du spise mindre mengder enn før.

 

6)    Selvdisiplin er kanskje ikke særlig IN, men det må til HVER DAG!
Også helger som av en eller annen grunn er fri flyt i tre dager her i Norge. Du må rett og slett lære deg å si NEI til deg selv og til andre når det kommer til alt det EKSTRA som man til stadighet må ta stilling til.. Det er lettere når man planlegger måltidene sine og tar kosten sin på alvor.

7)    Det er bare DU som kan skape ditt liv, en dag av gangen. Jeg får ofte mailer fra folk som skriver "jeg prøver å trene 3 dager i uken"  Da svarer jeg: Hva mener du PRØVER???  Enten gjør man det eller så gjør man det ikke!

8)    De som er på helsefarmer går ned i vekt, men går opp igjen! Svaret ligger I DEG SELV. Alle opplegg funker, men man må følge dem og der kommer det med selvdisiplin inn.

9)    Man må spørre seg selv om man virkelig mener det når man sier som deg: "Jeg vil så gjerne starte ett nytt og bedre liv slik at jeg blir slank, opplagt og frisk!!!" Jeg hører nemlig mange si det, men de er ikke villige til å endre livsstil. Selg bilen, gå overalt, ikke vær så opptatt av KOS i form av å sitte rundt et matbord, men spis mest for funksjon - selvsagt med mat som smaker godt, men du er jo bokstavelig talt i ferd med å kose deg i hjel, som så mange andre nordmenn! Mange er på jakt etter "den rette personen" som kan nærmest trylle frem motivasjonen. Det er klart det hjelper å ha en coach som er kunnskapsrik, støttende og som presser på, men det er DEG og ingen andre det kommer an på og det er DU som bærer ansvaret for din egen helse og ditt eget velvære! Det er slett ikke vanskelig å bli slank og frisk, men du må GIDDE det, hver dag!

Jeg støtter deg! :-)  Kari 

31 kommentarer

Jente 20

17.jan.2008 kl.19:21

Hallo Kari!Det som er så kult med deg er at du sier det de fleste vet, men som ingen vil høre. Jeg er helt enig i det der greiene med at mat har blitt så mye mer enn mat. Det at i helgene skal vi glemme alt som heter å spise fornuftig for i helgen skal vi kose oss, men 3 dager av en uke er faktisk nesten 50% av hele uka. Og det er alltid en grunn til at vi skal kose oss og når vi skal kose oss må det alltid være mat i bildet Dette synes jeg er helt tullete for jeg sitter ihvertfall selv med dårlig samvittighet på disse koselig jentekveldene eller bursdagene eller et eller noe annet koselig fordi det kansje er 3 kvelden på en uke at jeg trykker i trynet på alt slags usunn mat og jeg er sikker på at det ikke bare er jeg som sitter og tenker over vektpilen som jeg vet sniker seg oppover, men jeg tenker vi må da få lov å kose oss. Etter jul fant jeg ut at nokk var nokk og har begynt å spise sunt, men for å unngå fristelser nå i starten må jeg også kutte ut mange av de sosiale kveldene for jeg er ikke helt klar for de fristelsene også tør jeg ikke ta med meg matpakke, men jeg har begynt servere sunne ting som når jeg har besøk og jeg har ikke hørt noen klager så langt. Det går ann å kose seg uten at det går på helsa løs. Så selvdisiplin er det eneste som gjør at jeg får forandret på ting. Og jeg synes det er bra du er streng Kari for det å sette seg ned å "trøste" en som ikke får til det den har tenkt hjelper ikke i lengden. Det hadde ihvertfall ikke hjulpet på meg.

18.jan.2008 kl.00:38

Jeg synes det er kjempebra det du kommer med, Kari, men jeg tror kanskje at du for mange kan virke "ekstrem". Misforstå meg rett, men det blir som en overvektig som akkurat har begynt å trene som prøver å stupe kråke ved siden av en turner som flikk-flakker og spensthopper osv osv(kun en metafor). Det kan selvsagt være et forbilde (som du er for meg), men for folk som virkelig sliter med kosthold og trening, kan det ofte virke mot sin hensikt. Jeg tror du for mange blir et slags "overmenneske" som synes gulrøtter er bedre enn sjokolade... Det blir liksom litt håpløst å se opp til, for mennesker flest er ikke sånn; for en del usunn mat ER jo dritgodt; uansett hvor mye man prøver å like gulrøtter! Og trening ER smertefullt og vondt i begynnelsen. Og jeg tror en del kan bli litt matt av den voldsomme entusiasmen din! Hehe...høres sikkert litt sprøtt ut..Jeg føler det ikke sånn, men jeg har "knekt" koden hvis du skjønner,jeg har den samme entusiasmen for trening og en sunn livsstil, men den entusiasmen forstår man ikke før man ER der! Og desverre er det så altfor få som holder ut lenge nok til å oppleve den ekte treningsgleden! For det er faktisk ikke sånn som mange sier, at "trening er ikke noe for meg" som om det var en hobby på lik linje med all annen hobby.. JO! Trening ER faktisk for alle! Jeg er sikker på at ALLE kunne blitt "omvendt" bare de holdt ut lenge nok til å oppleve gleden! For i begynnelsen er det ikke glede... og det synes jeg kanskje ikke du alltid har vært like flink til å se, Kari... De gangene jeg har sett deg på TV med folk du skal slanke da.. For du fremstår kanskje som et overmenneske som ikke skjønner hvordan det er for en sukkeravhengig med 50 kg. ekstra å skulle endre helt totalt livsstil...for du har nok aldri hatt en sånn livsstil heller. Noen ganger skulle jeg ønske at du kunne vise at, ja, du liker faktisk sjokolade bedre enn gulrøtter du også, og, ja, du må bruke viljestyrken din for å styre unna det kakestykket noen ganger! Spiser du noen sinne sjokolade liksom? Hehe :) Hilsen en beundrer :)

Sissel

18.jan.2008 kl.14:16

Jeg har anbefalt posten din inne hos meg fordi jeg syns den er god og fordi det du skriver er viktig også ift andre ting i livet. Snakking er på mange måter verdiløs hvis man ikke følger på med handling - man får ikke bedre helse av å snakke om hva som skal til for at man skal få god helse. Man får ikke bedre samliv av å bare snakke, man får ikke bedre skolegang av å drømme. Og så videre. I kommentarfeltet mitt (der jeg anbefaler posten din) så sier en person:"Kari Jaquesson misliker jeg for måten hun oppfører seg på overfor folk med spiseforstyrrelser. Hun har den samme forenklede filosofien og bråkjekke holdningen uansett hvem det gjelder"Jeg er ukjent med dine utspill i forhold til folk med spiseforstyrrelser, og etter at den påstanden kom så har jeg begynt å tenke litt på det. Er det slik at du forenkler? Bagatalliserer en så alvorlig sykdom med at det er "bare" å ta seg sammen. Kan du si noe om det? Gjerne legge igjen en kopi inne hos meg slik at ikke påstanden blir stående - om du mener det er feil. Men uansett. God post. God helg.

sunnheten selv..

18.jan.2008 kl.15:25

Jeg syns Kari har helt rett jeg!Men kansje hun burde legge vekt på det er ikke for store inntak av mat som er problemet, men inntak av FEIL mat.For mange TROR virkelig at de spiser sunt og spiser ikke mye eller store måltider, men de skjønner ikke at mat-typen er feil for dem!(det var bare det jeg ville si....)

Randi

18.jan.2008 kl.17:29

Sånn er det ja. Enkelt om ikke behagelig; Og å ikke velge er også et valg.....

AK

19.jan.2008 kl.17:19

Jeg er helt ening med deg Kari! :-) Jeg har hatt over 25 kg for mye og vet hvordan dette er. Det er akkurat som med de som røyker, de må ville slutte så mye at det ofrer mer enn de føler at skulle være nødvendig.... En må gi alt det en har av ekstra innsats, belønningen er at dette får en igjen med rente når en har nådd målet og klarer å bli der også! To tips til de som vil gjøre som meg, gå ned i vekt og få god helse. (Husk det er bedre sent, enn aldri !) Tenk på at usunn mat smaker kun godt det lille øyeblikket det er inne i munnen, og gir dårlig samvittighet lenge etterpå. Sunn mat kan faktisk smake like godt og gjør samtidig godt for kroppen!Og dersom du sliter på handleturen kan du begynne å si til deg selv at det finnes ikke melkesjokolade o.l. lengre, de har sluttet å lage det.... En lurer seg selv, på en snill måte! Jeg kommer ikke på at det er noe som heter snop rett før kassen i butikken lengre! Herlig!!!Ønsker alle som har bestemt seg for å gjøre noe godt for helsen og kroppen sin LYKKE TIL!!!! Husk du er ikke alene om å måtte si nei til det som frister.....

;-)

Kari Jaquesson

19.jan.2008 kl.20:55

Hei! Poenget mitt er ikke at man skal se opp til en bestemt livsstil osv. Jeg får mange, mange henvendelser fra folk som vil ned i vekt. Fellesnevneren er ofte at de har prøvd ?alt?. Og jeg vet jo at det de forteller er sant og jeg deler absolutt smerten deres. MEN: Man kan ikke få uten å gi. OM man sier at man gjør ?hva som helst? (SITAT fra MANGE, MANGE) for å gå ned i vekt så blir jeg ganske streng i blikket når de samtidig sier at de mangler motivasjon til å trimme, gå trapper, dropee å ha ting (søtt, salt & surt) i huset, at de ?må jo kunne unne seg litt innimellom?.Da mener jeg et det heller er bedre å droppe hele tanken om vektnedgang. Fysiologisk sett er nemlig det å gå ned i vekt veldig lett. Mindre inn enn det som går ut = vekttap. Trenger man å sulte? Niks. Må man kutte ut fet mat som nesten ikke trengs å tygges? JEPP. Kan man dra på fylla fre, lø, tor og spise noen never peanøtter og en kebab på vei hjem og ta noen glass vin i uken og noen nachos mens vi venter på burgeren? NIKS. Må man lære seg å spise mat man antagelig ikke prioriterte før (grønnsaker, linser, mer fisk osv..)? JEPPMEN det jeg mener er IKKE at alle bør ned i vekt. Jeg tror faktisk mange ville fått et mye bedre liv ved å si til seg selv: Nei, jeg klarer ikke å kutte ut alt det digget, jeg dropper heller å være slank.Man kan nemlig ikke gjøre begge deler! Men man må i det minste være ærlig nok til å innrømme: jeg vil det ikke NOK.Slutte å lete etter ?trikset? for det finnes ikke!Jeg spiser sjokolade innimellom, jajøss ? men jeg tenner ikke på det ? jeg spiser det om det ligger noe hjemme, men det gjør det nesten aldri. Jeg prioriterer å bruke tid på innkjøp, planlegging og tillaging av maten min. Jeg tenker på hva kroppen trenger mest av og nyter det jeg spise med velbehag BÅDE fordi det smaker godt og fordi eg vet at det GJØR meg godt! Jeg ser på ingen måte på meg selv som noen ?fru perfekt?, og jeg er som alle andre: Har jeg for mye skrivejobber og sitter mer stille samtidig som det er litt ekstra mye selskapeligheter med vin og fete sauser og desserter a la creme brulée, så går jeg også opp i vekt ? ALLE gjør det ? derfor er det opp til hver enkelt å VELGE hvilken levemåte man vil ha.Sissel:Jeg kan ikke huske å ha uttalt meg offentlig om spiseforstyrrelser så jeg vet ikke hva den personen henviser til? Forenkler? Har da aldri sagt noe om å ?ta seg sammen???? Skulle gjerne likt å vite hvor dette kommer fra?Ja, det kan nok virke irriterende når det virker som om man fremstiller vektnedgang/vedlikehold som noe enkelt, men det er jo nettopp det jeg IKKE gjør: Poenget er jo at det IKKE er enkelt og det er det man må tåle. Det er jo nettopp fordi man ikke GIDDER, ORKER at de fleste gir opp og (for)blir tykk/fet/overvektige. Helt greit å være tykk/fet/overvektig, jeg synes ikke det verken er et kosmetisk eller moralsk problem, men om man velger å leve slik at man blir tykk/fet/overvektig (jepp - alt er at valg også det man tror man "egentlig" ikke velger) men da kan man ikke bli overrasket over problemene som følger med eller klage over at man ER tykk/fet/overvektig når man lever for å (for) bli det.Kroppen blir nemlig akkurat sånn som du lever.Du ER kroppen din, den er ikke noe du HAR. HVEM du vil være er opp til deg - men husk - ingenting, absolutt ingenting skjer av seg selv og ingenting er gratis. Alle handlinger man gjør/lar være å gjøre får en konsekvens.:-) Kari

irene

20.jan.2008 kl.13:54

heia. dette spm passer kanskje ikke inn på denne bloggen, men i tidlig svangerskap, hvilken trening skal en unngå da??veit du har noen dvd'er til gravide:)

Kari Jaquesson

20.jan.2008 kl.22:57

Ja! Se her: http://www.powermusic.no/storefront.php?pid=224Artikler om gravide, også om trim: Trening:http://www.woman24.no/kropp_og_helse/article32328.eceMat: http://www.woman24.no/kropp_og_helse/article32661.eceTre første måneder: http://www.woman24.no/kropp_og_helse/article32663.eceVenlig eplager:http://www.woman24.no/kropp_og_helse/article32418.ece:-) Kari

Ingvild

21.jan.2008 kl.10:52

Trengte sårt motivasjon i dag og fant det her på bloggen din! tusen takk for at du svarer så direkte og "strengt"! det er det jeg trenger å lese når ting ikke fungerer. har trent til video vitamin 4 tidligere og hatt kjemperesultat med det! Den var på vhs men nå må jeg ha den på DVD. skulle bestille den i sted men kom ikke inn for å få bestillt den, får prøve igjen senere. Eneste måten å oppnå resulatat er mindre kalorier inn og flere kalorier ut av kroppen. spise mest mulig rene råvarer. har lagt om handlevanene til masse gode råvarer som grønnsaker,frukt og ren fisk og rent kjøtt. holder meg unna halvfabrikata så lang som mulig. så har jeg en avtale med meg selv om ikke å kjøpe colaprodukter lengre. vann med isbiter i er kjempegodt. å ha oppskåret gulrot i kjøeskapet til enhver tid hjelper på behovet for å putte noe i munnen, og det er et behov som gjerne melder seg om kvelden for min del. har reddet meg unna mange kalorier på den måten.

Ida

21.jan.2008 kl.17:29

Synes ikke du er for krass, Kari. Enkelte sarte sjeler kan kanskje føle at du ikke forstår, men det er en hard verden og ja, ingenting kommer lett. Selvdisiplin er utrolig viktig, og det er noe som må trenes opp. Etter en stund, måneder kanskje, så begynner det å gå av seg selv, men det kommer alltid perioder der det er vanskelig...Mange sier at de har prøvd alt og ikke går ned, og det kan være sant. Jeg trente minst 1 time 5 dager i uka i nesten et år før jeg begynte å gå ned i vekt, og da gikk det heller ikke fort. 1kg i måneden om jeg var heldig. Nå går det litt lettere, men jeg er ikke av de som har lettest for å gå ned. Det er det mange ikke husker på, det tar tid, og ofte tar det tid før kroppen begynner å reagere skikkelig på forandringen. Og så til alle dere som melder dere på alle mulige slankekurs, eller tar en slankekur, og så etter to måneder har gått ned 10kg, slutt med det! Etter to mnd så begynner de fleste rett tilbake slik de var før, og går opp igjen, gjerne mer. Det er verre for kroppen enn å bare være overvektig hele tiden!Det tar tid, det er hardt, men det går til slutt. :)

Vestavind

22.jan.2008 kl.17:53

Det var akkurat det som hjelpte for meg for eit par år sidan då eg klaga over at eg ikkje greidde å slanka meg (og då hadde eg "prøvd" i 20 år): Kanskje du ikkje vil det NOK, då? Eg vart kjempeprovosert fyrst, men gjekk og tenkte på det i fleire dagar før det slo meg. Ja, kanskje eg ikkje ville nok? Men no ville eg! Og seks månader seinare var eg ti kilo lettare. Og ikkje minst mykje sprekare og lettare til sinns, etter å ha fått mykje betre mat- og treningsvanar. Det var absolutt ikkje noko hokus-pokus, berre ei erkjenning av at dersom eg vil dette, så må eg faktisk ta den jobben sjølv. Eg las nett i eit intervju med deg, Kari, at du vanlegvis lagar til tre rettars middag til familien kvar dag. Det eg lurer på er om du har nokre tips til lette dessertar som smakar litt søtt, men som ikkje er for mykje kaloriar i? Eg har nemleg fortsatt alltid lyst på noko søtt etter middag!

Maia

22.jan.2008 kl.17:57

Hei Kari!Hadde ikke du kommet med en oppskriftsbok nylig? Jeg har sett litt rundt i bokhandlere, men ser den ikke...??

Mina Josefine

22.jan.2008 kl.20:39

Hei. Jeg heter Mina Josefine og er 13 år.Jeg veier 73 kg . men jeg går på håndball og dansing. jeg lurer på hvordan jeg kan gå ned i vekt. jeg er 1.72 cm høy Jeg håper virkelig du kan svare meg, jeg er desperat !

anonym:))

23.jan.2008 kl.16:10

Hallais Kari! så enig så enig;) Men DU: Kan ikke du lage bok med oppskrifter som er sunen og gode?? Tror mye av problemet ligger der i forh til mat liksom... Jeg for min del har begynt med svinekjøtt i sursøt saus og fullkorns ris. Lager også fullkornspasta med karbonade deig samt wok (masse grønnsaker), strimlet svinekjøtt og wok saus og fullkorns ris... men der stopper det liksom. :( skulle ønske du kunne gi ut en bok slik at en kunne lage sunnere middager:) du er jo flink ålage mat har jeg lest;) tror det hadde blitt en skikkelig best selger;) Bare et lite tips fra meg;) (vet at du i hovedsak konsentrerer deg om trim, men alikavel=)

Renate

24.jan.2008 kl.15:14

Hei.Jeg tenkte jeg skulle sende deg en mail med noen spørsmål, men jeg finner ingen steder jeg kan sende en privat mld til deg. Håper du kan svare meg.MVHRenate Hagren

anja

07.feb.2008 kl.23:04

herregud, det er jo unormalt og ikke røre på seg, enkelt og greit. vi er dyr. for svarte.det er ikke meningen at vi skal sitte/ligge stille, konstant. sånn er det.=)

siri

13.feb.2008 kl.15:28

du sier mye ting som er enkle og greie å forholde seg til, kari, og jeg er en av de som har funnet treningsgleden og koser meg med å se klær som ikke passer lenger - fordi de har blitt for store. jeg har ikke veid meg verken før jeg begynte eller mens jeg har holdt på, det er klærne og energien som er poenget - men en ting ser jeg at du ikke har svart på fra den mailen du har lagt ut som eksempel: kjenner du til et sted (helsefarm/treningsleir) eller lignende du kan anbefale? jeg har tenkt på å reise til et slikt sted på ferie, ikke for å slanke meg mer, men for å kunne reise til et sted hvor aktivitet og sunn helse er fokus - jeg tror jeg hadde hatt det kjempegøy og fått masse input ved å være et slikt sted en hel uke. da vi var små reiste vi gjerne på tur en langhelg eller en uke og fokuserte på fremgang i idretten vår - men jeg leter etter et slikt "voksensted" som ikke er tilknyttet organisert lagidrett.

Tone

14.feb.2008 kl.20:58

Hei Kari,Jeg har et "problem" jeg ikke helt forstår.Jeg er slank overalt kroppen , bortsett fra magen. Jeg er nok arvelig belastet sånn sett. Er faktisk nede i str.28 i bukser ( 34 lengde), hvis de er lave på livet. Så du skjønner, smal/flat over rumpe og lår, slanke ben. Men jeg har virkelig problemer med en mage som eser ut. Den starter høyt også, det gjelder hele magen. Jeg spiser sunt. Det mener jeg. Er bevisst på kosthold.Svært sjelden godterier, aldri alkohol, lite brus.Det som jeg vet/trorkan være fy fy som jeg spiser , er hvit ris, smør ( brelett), sylteøy, toro lasagne/tacoskjell, pasta, fiskegrateng ( lite fisk) og fiskepinner ?Synes det er vanskelig å komme unna middagsmåltider som inneholder dette... I tillegg spiser vi fersk fisk,kyllingfilet,pannekaker ( sikkert ikke bra med hvetemel). Spiser stort sett ingers rugbrød som jeg har funnet ut hjelper meg. Ser at det sikkert blir for mye brød.. Men klarer vel ikke å finne så mange alternativer når det ikke er lett tilgjengelig.Jeg er 66 kilo og er 1.75 høy. Magen er virkelig et problem for meg. Ideelt skal jeg ned 2-3 kilo.Jeg tror det meste jeg har ekstra er magefett. Jeg trener ikke jevnlig. Går ca 30 min hver dag, i tillegg til å være husmor. Synes jeg sitter lite stille. Går turer på søndagene.Svømmer av og til..Har du noen råd trim/kost til meg ?Liker IKKE aerobic..

Motivasjonskick

19.feb.2008 kl.22:25

Dette var ett kick å lese innleggene-positive som negative. Du har jo så klart rett i det du sier ang selve slankingen. Fysiologisk er det enkelt men at det er i hodet, eller i butikken man svikter. Jeg har akkurat forstått det utfra bloggen at jeg mangler disiplinen til å klare å gå ned i vekt langsiktig. Jeg får motivasjon der og da men etter måneder er jeg kjørt. Som du skjønner mister jeg motivasjonen selv om jeg går ned...Kanskje fordi jeg ikke ser forbedringene selv. Jeg er sykepleier så jeg vet hvor viktig mosjon og kosthold er men jeg klarer ikke selv å følge oppskriften. Det blir jo veldig feil da. Det er, for å beskrive det, ingen tanker i hodet før jeg spiser et målltid jeg vet er usunt...jeg bare gjør det og det irriterer meg!

Jeg spiser faktisk masse grønnsaker og er kjempeglad i det også...Ingen fornektelse altså! ...det er bare de tingene ved siden av som er et problem, ikke at det er noen hysteriske mengder mat men. Jeg har kjøpt meg en ellipsetrener i dag så nå kan jeg ikke skylde på været eller at jeg misser noe på TV`n =0) Så det jeg egentlig lurte på da, er hvordan holde fokuset og motivasjonen oppe når en egentlig har lyst på noe søtt eller salt? Mitt problem er at neste dag så unner jeg meg noe igjen og det går bare ikke...

Jeg vet at jeg er den skyldige og at det er ingen som har stått å truet i meg mat så jeg får ta konsekvensene av det selv....og jobbe rumpa av meg for å si det slik

Marlene

10.mar.2008 kl.23:44

Hei,Jeg har gått på lavkarbo diett som jeg synes har fungert fint.Det mangler noen kilo ennå, men det kommer.Jeg synes jeg merker at jeg får mindre muskler.Kan det skyldes lavkarbo dietten?Hilsen Marlene

tone

20.mar.2008 kl.12:29

hei kariVekta mi har stoppet opp,gikk ned 10 kg ved forrige års fjelltursesong men

har nå

ligget stabil i ca 4 mnd nå. Dette sikkert for at jeg ikke er så aktiv. Men går tur sirka 1.5-2 timer nesten hver dag med hundene mine. Er 1.64 høy og 63 kg målet er å komme ned på 55 kg. Har håndvekter og spinningsykkel hjemme men ikke mulighet for treninssenter dette for da det tar for lang tid, hundene trenger sine turer også. har du noen råd hvordan jeg skal få fart på vektnedgangen min?

Ida C

30.mar.2008 kl.11:24

Hei :)Ville bare si at jeg elsker den nye Vitamin 5 treningsdvd`en :)Har trent med den aktivt i 2 mnd nå og føler meg så sprek som aldri før ( har også mistet 13 cm rundt på kroppen ), og har fått så god kroppsholdning.Har nå investert i den nye boka di og mere trimutstyr.Så ville bare si takk for at du gjør trim gøy og er så ærlig i dine uttalelser.Det skjer jo ikke no`før det skjer no` ; )

PT som blir gradvis

09.apr.2008 kl.19:45

Takk og takk for alt du sier og gjør og den du er Kari. Jeg er ganske fersk som PT men etter et par år nå merker jeg at også jeg blir krassere. Det jeg erfarer er at det ikke nytter å være snill når man skal hjelpe/motivere noen til å ta de riktige stegene. Det må selvdisiplin til og en plan for å klare å gå ned i vekt. Det er alt for mye sipping og unnskyldninger ute og går: "stakkars meg jeg er født feit", den sunne maten er altfor dyr, har ikke tid til å trene. Til alle som har prøvd og ikke fått det til eller vil så gjerne men får ikke gjordt det: Ingen andre enn deg selv kan forandre deg og din kropp på en sunn måte. Du må bort fra barnestadiet der du hadde foreldrene dine som sørget for at du fikk i deg riktig og bra mat til riktige tider (hvis du var så heldig..) Du er voksen og må ta ansvar for deg selv. Du har blitt den du er pga mange mange små valg hele tiden opp igjennom åra. Ingen andre bryr seg om at du er overvektig. Hvis det plager det at du er det, så GJØR noe med det NÅ.

12.apr.2008 kl.21:44

Svar til deg som er slank men har mage. Du må ta situps! Tren magen!Gjør det ikke selv,men vet det er det som må til for å få vekk min egen mage.Vi må bare ta oss selv i nakken du og jeg! (o=

laila mari nedre krøkje

02.mai.2008 kl.23:28

æ e 12 år og veier mye,og er glad i søtsaker.hva kan man spise egentlig,eg har prøvd å spise sundt men det går ikkje,æ trener og har du noen tips.

gjest

13.feb.2009 kl.11:13

Heisann. Krass i svaret ditt?? Jeg vil heller kalle det klar og tydelig. Det kan være rett så ubehagelig å bli frontet med fakta i klartekst. Nettop fordi man føler seg litt truffet, og ikke får støtte på alle forklaringene man har laget seg for manglende resultat. Jeg har vært der, og vil nok være der i mange situasjoner videre i livet også. Men legger jeg sårheten litt til side og behandler fakta for fakta, og prøver å se det som faktabasert og faglig god hjelp, så siger meldingen inn på en annen måte. Det er 2 ting som har hjulpet meg i erkjennelsen på min egne lille sukess: 1) jeg må gjøre det beste ut av min kropp og bli glad og bevisst på dens beste sider (alle har det, like mye som de har sider man verdsetter mindre). Jeg blir ikke toppmodell uansett hvor mye jeg trener, så hvorfor gå for et urealistisk mål? Jeg har en frisk og sterk kropp som er ganske ålreit og velfungerende - bare jeg tar vare på den. 2) Jeg har brukt en god del tid på å vokse i str, så da er det faktisk en god del tid som må legges ned i å bli mindre. I tillegg til å bli fornuftigere i kosten, så begynte jeg å trene. I jakten på vektreduksjon så ble det å trene å så lystbetont og sosialt (vi er en jentegjeng som trener sammen) at jeg ikke fokuserte på vekten men på velværen i både kropp og psyke. Den kom ganske raskt etter oppstart. Etter et halv år begynte resultatene virkelig å vise seg også på vekten. Da ble det bare en bonus, fordi jeg hadde det godt med meg selv any way :-)

Ellen

25.jul.2009 kl.18:46

Hei.Jeg er også en av de som har gått opp og ned i vekt, er 1.80 høy og har det siste året gått ned nesten 20 kg og dette skal ikke på igjen. Men det skjer ikke av seg selv, disiplin når det gjelder mat og trening må til, og etterkvart blir det gode vaner! Jeg har gradvis økt treningen og merker at jeg ikke kan leve uten! Jeg føler meg sterkere, og er veldig fornøgd med mine valg. Det som ofte er vanskelig er å ikke falle tilbake til gamle vaner, men når jeg tenker på hvordan jeg hadde det før og hvor mye bedre jeg har det nå så er det nok til at jeg ikke vil holde på gamle vaner. Jeg skal sykle rallervegen i september og på kurs med Kari i oktober, med påfyll og gleder meg til fysiske utfordringer når kroppen er så lett og i så god form!

Birgit Melby

12.aug.2009 kl.21:18

Hei!Jeg venter på den nye boka di "ketchup er alright", hvor blir den av? :-)

13.sep.2010 kl.10:52

Dette engasjerer iallefall ser eg :) Eg la ikkje mykje om kostholdet mitt, åt 1 skive istadenfor 2 til frokost, 1 potet stadenfor 2 til middag, heller meir grønnsaker (det finst mykje gode grønnsaker, treng ikkje vere berre gulrøtter) og lite saus, salat med ein mager dressing, og litt kveldsmat istadenfor kosekveld under teppe. Frukt og nøtter er bra til mellommåltid for ikkje å gå svolten. Ein tur (rask gange) ca 4 gonger pr veke. Gjekk ned 10 kg på ca. 2 mnd. Det treng ikkje vere supervanskelig. Etter dette begynte kroppen å kreve trening og smaken av feite dressingar, sauser og sjokolade gjekk drastisk ned, smakte ikkje so godt lenger :)

Lisa-Marie

04.sep.2011 kl.22:02

Jeg synes ikke du er krass og jeg er helt enig med det du sier. Men en ting er å kunne det teoretiske og faglige... Noe anne er å utføre det praktiske. Noen lærer bedre ved Praktisk veiledning og hjelp ti å få igang nye rutiner. Det hjelper ikke meg at noen forteller meg det jeg vet... Jeg trenger hjelp til å sette det ut i praksis. Litt som at jeg kan kunne all grammatikk når jeg lærer et språk, men det betyr ikke at jeg er i stand til å snakke språket flytende. Jeg har ofte funnet med i denne situasjonen at jeg forstår det teoretiske men klarer ikke de praktiske... Jeg trenger veiledning. Og det handler ikke om at jeg venter på at noen andre skal fikse problemene mine, men jeg ønsker hjelp. Det må da være lov? Og ja alle kan gå ned i vekt, men jo det er enklere for noen enn andre. Jeg sliter med å finne den eller de rette personene som kan hjelpe meg. Har også ekstreme kroniske ryggproblemer som kompliserer utførelsene, men jeg vil så inderlig. Har prøvd aktiv BootCamp men måtte slutte pga av ryggsmertene ved jogging og løping. Kiropraktor og fysioterapeut sa jeg måtte finne noe annet. Har hatt pt på treningsstudio i 3 år. Har ikke prøvd så mange dietter i og med at jeg ikke har tro på dem. Men har de siste 2 årene slitt med det legene kaller nervøs tarm og har derfor det siste halv året prøv å kutte ut melk, hvete og sukker. Å slutte med melk ga størst virkning, men merker at jeg også må kutte ned på hvete og fiber. Men sliter med å finne mat som er sunn, god og enkel å lage. Hver morgen spiser jeg egg, kun egg, hvor før spiste jeg alltid melk, hvetabix og all bran. Lunsj spiser jeg salat, med ost og oliven dressing. Spiser masse frukt, men helst presset fersk juice pga av tar ene som reagerer kraftig på noen frukter. Har ofte med middagsrester til jobb så jeg kan spise de mellom lunsj og middag. Middag består som regel av kjøtt og grønnsaker, alltid lagd fra bunn av da min mann elsker å lage mat. Jeg spiser minimalt med potet, pasta eller ris pga av tarmene. Kveldsmat blir som regel en panini lage et av grovt brød, tomat, chorizo og ost. Jeg vet at ikke all denne maten er balansert nok, men jeg trenger hjelp for å komme videre fra dette. Jeg trenger ideer til balansert mat som er enkel å lage, smaker godt og som jeg ikke reagerer på. Jeg synes ikke jeg leser noe nytt i denne posten.. Jeg er helt enig I det, men det hjelper meg ikke på noen måte å komme videre fra der jeg er nå.

Skriv en ny kommentar

hits