Hva er galt med Madonna?

Det går ikke en uke uten at blikket fanges av en eller annen overskrift som Madonna er hekta på trening . Drømmer om evig ungdom

Det bemerkes at hun trener "for mye" , at hun ligner på en mann, at hun gjør alt for å holde seg ung osv osv.

Hvem f...en vil ikke det? Alt det pratet om å eldes "med verdighet" kommer stort sett fra folk som ennå ikke har fått en rynke eller et grått hår. Når man er 25 skjønner man ennå ikke at på et visst punkt begynner kroppen å gjøre hva den vil - og det er ikke nødvendigvis det samme som innehaveren vil. Det samme gjelder fjeset. Dessuten- betyr det å eldes med verdighet å gi f...en og la det skure og gå? Mesteparten av de plager/symptomer man gjerne forbinder med høy alder har ingenting med alder å gjøre, men livsstil. Min vennine Margot er 70 år, men har metabolsk alder 32. Hvorfor? Fordi hun er aktiv og har bra med muskelmasse og passe fettprosent!

"De ligner ikke seg selv lenger" sies det om kjendiser som har tatt plastisk kirurgi. Hallo! INGEN ligner på seg selv når de blir gamle nok. Og dessuten - viktigst av alt - det er da hver enkelt person sin business hva de vil gjøre med fjeset og kroppen sin. Det bryr vel ingen andre!


Hva er verst - sige ut til en formløs slapp materie, klar for hjerteinfarkt, slag og ødelagte knær fra 50 årsalderen eller gjøre som Madonna - investere tid, krefter og penger i sin egen helse, utseende og vikgste aktive: seg sjæl. Hva er diggest - å kunne danse som en gal 3 timer i strekk og synge samtidig og innta de mest halsbrekkende yogaposisjoner kveld etter kveld foran titusenvis av fans eller ikke orke å løpe etter bussen fordi man er tung og i dårlig form! WOW! Hva er diggest - å gå inn i et rom uten at noen ser på deg, eller bli sjekket opp av typer som er 20 år yngre og fremdeles i full vigør - (yeah - you know what I mean).

Jeg vet hva jeg ville foretrukket.

Dessuten - om man ikke har lyst til å drasse rundt på alderdomssymptomer som ganske enkelt kan rettes om med kirurgi - hvorfor ikke. Det er jo temmelig pussig at det å låne flerfoldige hundretusener av kroner for å pusse opp bad og kjøkken er helt "normalt" mens det å pusse den egentlige kåken - kropp og fjes er helt "hysterisk".

Hvorfor kjøper vi kremer og urter og masker og dilldall - av akkurat samme årsak. Hvorfor farger vi håret, tar på maskara og barberer bena - vi vil jo være tiltrekkende!
Jeg ler av de "fordomsfrie" (skal ikke nevne navn) som synes at SELVSAGT skal folk med piercinger i hele fjeset og "eat shit" tatovert i pannen respekteres, men de som tar et snitt bak hvert øre stemples som "hysteriske". Jeeeez ....dobbeltmoralen lenge leve.
Hva er galt med Madonna? Absolutt ingenting - dessuten - pussig at så mange henger seg opp i henne (ageism...?) mens det skrives fælt lite om neseoperasjonene til Angelina Jolie og Winona Ryder, de nye tennene til Brad Pitt osv....

Jeg lar meg inspirere av en 50 år gammel rocka, kreativ, atletisk kvinne som helt sikkert er litt selvsentrert og alt det andre sure brødre og andre kan finne på å skrive, men so what? Vi har vel alle vårt!

Viva la Diva!


I alle tider har kvinner og menn hatt sine "tricks". Akkurat nå er jeg i skjønnhetsbehandlingenes opphavsland (sier mytene i alle fall). De egyptiske dronningene (og kongene) har sin plass i historien av mange årsaker - også sine skjønnhetsbehandlinger. Jeg har ikke badet i eselmelk  (har jo respekt for mat som ressurs), men har prøvd andre digge behandlinger. Jeg har trim - og spareiser for jenter over hele verden og en av de mindre vanskelige tingene i researcharbeidet for nye reisemål er å teste ut spa- og andre behandlinger (ikke den verste jobben man kan ha). (bildene blir større om du klikker på dem)

selvportrett med helglatt fjes og egyptisk ansiktsnaboen fr rsket av seg alt ansikthr med bomullsmassasje med revet kokosntt ddehavsleire mm

Jepp - med alt ansikthår røsket ut med tvunnet bomullstråd, nynappede bryn og fjeset gnidd inn med det ene og det andre føler man seg litt freshere!
 
Stikkord:

17 kommentarer

HvaHunSa

01.11.2008 kl.13:25

Det er selvsagt enhvers rett å kaste seg på skjønnhetstyranniets expresstog. Tror man at et menneskes verdi og veien til lykke ligger i det ytre, i formen på nesa og antall synlige magemuskler, så skjønner jeg godt at man kjemper for å gjøre plastisk kirurgi og uendelige timer på tredemølla til en norm. Men å samtidig hevde at dette er uproblematisk, er jo en smule naivt.Signaleffektene er mange og sterke. Skjønnhetsidealene slår mot oss fra alle hjørner, jenter er særlig utsatt, og selvbildene blir skjørere og skjørere i takt med at kravene om perfeksjon blir stadig flere og mer spesifikke enn noen gang før.Man kan med rimelighet hevde at plastisk kriurgi er frigjørende for dem med alvorlige misdannelser. Samtidig har normaliseringen av plastisk kirurgi en svært negativ effekt på et menneskes frihet til å være sitt autentiske selv. Den dagen plastisk kirurgi er normen for alle kvinner over 40, den dagen er kampen for frihet fra ytre press tapt.

For mange virker altså skjønnhetstyranniet undertrykkende.Når hverkvinnsen begynner å sammenligne seg med Madonna, da er hun ute på tynn is. Madonna har sitt utseende som levebrød. Hun lever i en verden veldig fjernt fra den vi kjenner her hjemme i Norge. Hennes fokus på kropp handler ikke først og fremst om helse, men om å forme den slik at hun kan selge den som en vare. Det er ikke sunnhet og helse Madonna utstråler. Alle som har sett nærbilder av henne i det siste skjønner at hun er så langt fra et sunnhetsideal man kan komme. Sunnhet handler mest av alt om en balanse mellom fysisk helse og mental velvære. Skal man ha en kropp som Madonna, må man kaste veldig mye annet på båten. Man kan glemme å ha en karriere, f.eks.I din iver etter å kjempe for at folk skal få frihet til å ta egne valg, glemmer du at skjønnhetstyranniet står for alt annet enn frihet til å være seg selv.

HvaHunSa

01.11.2008 kl.13:36

PS: Argumentet med at siden hårfarging er greit, så er plastisk kirurgi også greit, representerer en alvorlig feilslutning. Det at vi allerede har innført skjønnhetsfremmende praksis er ikke ensbetydende med at vi skal være ukritiske til alt som tilbys på markedet.

Kari Jaquesson

01.11.2008 kl.16:21

Jeg er helt enig i at det er mange "ferdigproduserte" idealer vi blir eksponert for daglig og at det ikke er noen drømmestituasjon. Man blir pga reklme, osv hele tiden minnet på behov man egentlig ikke visste at man hadde.Når det er sagt gjelder mitt innlegg først og fremst det at media er så veeeeldig opphengt i Madonna. Det tror jeg bunner mye i at avstanden mellom henne og de fleste på hennes alder (og yngre) er så stor hva gjelder hvordan man forventer at en på 50 skal se ut som og makte fysisk. Skjønnhets"tyrraniet" gjør seg gjeldende i alle former - fra porno, både soft og hrad, artister av alle slag, mote, osv.. Jeg mener IKKE at vi skal være ukritiske til alt som tilbys på markedet - tvert i mot - alle medaljer har en bakside - alt har en pris Jeg mener heller IKKE at "et menneskes verdi og veien til lykke ligger i det ytre, i formen på nesa og antall synlige magemuskler" - men hvorfor må de tingene settes opp mot hverandre? Etter mer enn 25 år i fitnessbransjen vet jeg at 99% av alle mennesker sier Jaaaaa til en mer atletisk utseende kropp, men svært få er villige til å gjøre jobben dette krever. Så når noen er et levende bevis på forsakelse og hardt arbeid (tro IKKE at Madge sitter i sofaen med Freia og Maarud på kveldene) så åpner det både for fascinasjon, beundring, misunnelse, avsky og en hel mangde oppslag- dette selger!

Meee

02.11.2008 kl.19:54

HELT enig i at man skal ta vare på sitt ytre og helsa si, men jeg mener bestemt at å investere SÅ mye tid, krefter og penger i sitt eget utseende som mange kjendiser (f.eks. Madonna) gjør, ikke er sunt for verken kropp eller sjel!

Kari Jaquesson

02.11.2008 kl.20:09

Ja - og det er det din frihet å mene - for DEG! Poenget jeg prøver å få frem er at det er jo crazy så opptatt man kan bli av hva andre velger å gjøre med livet sitt. Hvem skal bestemme hva som er "riktig"? Hva er "for mye" "for opptatt av.."Om det handler om å velge å gå i bikini hele sommeren på Karl Johan eller i Hijab på badestranden, spise kebab til frokost eller faste hver søndag - It's nobody's business - så lenge man ikke bryter noen lov eller plager invaderer andres private rom.Det er rart at Madonna med sin livsstil (ja - asketisk , sant det) vekker så mye harme. Hvordan våger hun liksom - å bruke sååååå mye krefter på å holde seg sterk, rask, smidig og ungdommelig. Hun BURDE da lære seg hva en 50 åring kan og bør - ikke le tenåring, bla bl abla...Jeg tror fortsatt det bunner aller mest i misunnelse. Anne Kath Hærland gjør narr av døtrene til JOhn Fredriksen i sitt nye show og insinuerer at de kan da ikke forvente å få respekt i et styrerom med "nebb istedenfor lepper" (det var noe sånt hun sa.Da tenker jeg: FY så fordomsfullt - Så veldig, veldig prippent. Mener hun da at man skal måtte se ut på en bestemt måte for å forvente respekt i business - altså ikke for hva man kan og gjør, men ved å justere utseende sitt til...hva til hva egentlig?Den viktigste faktoren for å komme fordomsfullhet til livs er å innse at det er vi alle - også får vi ta tyren ved hornene (vår egen tyr) Om vi ønsker å leve så fri fra fordommer vi kan få til.Forresten - de som vet det minste om kosthold vet at vitamin B12 er det nesten umulig å få i seg om man er vegetarianer - antagelig derfor Madonna setter sprøyter med det - ikke for noe magigreier.

Meee

03.11.2008 kl.11:38

Det finnes viktigere ting i livet enn ytre skjønnhet, og jeg skjønner derfor godt at folk blir provosert når kjentfolk, med sitt ekstreme fokus på det ytre, bare bygger opp under ideen om at det ytre er det viktigste. Jeg mener at man som "kjendis" har, enten man vil eller ikke, et visst ansvar. Mange mange mennesker ser opp til en og ønsker å etterlikne! Hvorfor tror du det er så mange jenter (og gutter) som sliter med dårlig selvbilde og spiseforstyrrelser? Jeg sier ikke at det gjelder i alle tilfeller, men kjendisers ekstreme fokus på skjønnhet må ta en stor del av skylden for det!

Kari Jaquesson

03.11.2008 kl.20:41

Men hvorfor tror man automatisk at det er det viktigste for de som OGSÅ bruker tid & krefter på det som f eks Madonna? Ved å anta at det er det viktigste for henne bare fordi hun trener mye og er opptatt av hva hun spiser viser man seg jo ganske fordomsfull. Det er omtrent som å gå ut i fra at en som er pen (og evt blond) ikke også kan være smart. Det ene utelukker ikke automatisk det andre. Hva vet du om hennes spirituelle, emosjonelle og intelektuelle liv? Ingenting - ved å tro at du kan lese det på utseende, vaner eller hva hun spiser/ikke spiser. Da ville man vel anta at Nils Arne Eggen er superlykkelig og glup og veldig dyp bare fordi han er tjukk og røyker? Og faktisk - mye lykke ligger i trening og en viss grad av disiplin. Veldig mange mennesker lider av depresjon som kunne vært unngått ved et bedre kosthold og mer fysisk aktivitet. Men igjen: poenget med innlegget er først og fremst å utfordre det at ikke folk kan få leve som de vil uten at det må menes så mye av andre om hva de velger. A chacun son gout!

Meee

03.11.2008 kl.23:36

Jeg vet så absolutt at depresjoner kunne vært unngått med trening og riktig kosthold, og jeg er selv mer enn gjennomsnittet interessert i trening og kosthold i og med at jeg jobber som instruktør, MEN jeg trekker konklusjoner ut i fra det jeg ser. Jeg kjenner selvsagt ikke Madonna, og det gjør heller ikke størsteparten av verden. Hvis da kjendiser som Madonna ikke vil "dømmes" som en som kun tenker på sitt ytre, burde de se litt på hvordan de fremstår for folk flest. Og for meg fremstår Madonna som en 50 år gammel dame som desperat forsøker å se ut som om hun enda er 20!

Kari Jaquesson

04.11.2008 kl.08:34

Hvor gammel er du Meee?Hvordan "bør" man se ut som når man er 50?

Meee

04.11.2008 kl.12:39

Jeg er 28. Det jeg sier er at man som 50-årig kvinne ikke "kommer til skade for" å se ut som Madonna med mindre man har et ja, sykelig, forhold til mat og trening. Da er det tydeligvis det ytre som betyr mest i livet, og DET mener jeg er en totalt feil vektlegging av verdier her i livet. Det gjør i alle fall ikke verden til noe bedre sted å leve i.

Chriss

04.11.2008 kl.13:40

Det er da klart at ingen 50-årige kvinner "kommer til skade for" å se ut som Madonna!! Det krever hardt arbeid, sunn og variert kost, mye søvn og hvile, inspirerende, deilig trening og ikke minst motivasjon. Men det er da heller ingen hemmelighet? Har du noen gang sett et intervju med madonna hvor hun hardnakket påstår at "neida, jeg trener ikke. Denne kroppen er jeg tilfeldigvis født med, og alle andre som ikke er født slik bør trene for å se slik ut".. Det skal også sies at Kari Nordmann med 8-12 kg for mye fett på kroppen, gusten hud og generellt "blassere" utseende enn mange andre, heller ikke har "kommet til skade for" å se slik ut. Det er år med for lite fysisk aktivitet, for mye kosemat når man "har fortjent" litt ekstra og år med andre prioriteringer (barna og deres trening, skole, jobb, møter, hus og hjem, foreldre, besteforeldre osv osv) enn seg selv og egen helse og velvære. "Man er sin egen lykkes smed" lærte farmor meg. Og dersom lykken ligger i god helse, en sprek kropp, masse overskudd og energi: Ja, så tren i vei og se ut som du vil da for pokker! Lenge leve Norge som et land hvor man "skal ikke plage andre, man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre som man vil!"

Meee

04.11.2008 kl.15:54

Du skjønner tydeligvis ikke hva jeg skriver. Igjen: "Da er det tydeligvis det ytre som betyr mest i livet, og DET mener jeg er en totalt feil vektlegging av verdier her i livet. Det gjør i alle fall ikke verden til noe bedre sted å leve i." Synes du helt ærlig at hovedfokus på seg selv og eget utseende er en helt ok verdiprioritering? Hva slags verden tror du vi ender opp med da? En verden full av egoistiske menneker. Det er det nok av allerede! Jeg er ikke uenig i at Kari Nordmann sitter for mye stille osv osv. Det er IKKE det jeg sier, men jeg er mot det ekstreme fokuset på det ytre! Det er ikke bra for noen. Det viktigste er å holde seg fornøyd og frisk i egen kropp. Men med retningen kroppsidealet i dag beveger seg i, kan nesten ingen være fornøyde med sin egen kropp.

Chriss

04.11.2008 kl.16:16

Hvem snakker om at det ytre betyr mest i livet? Så du ikke ordene som stod svart på hvitt? DERSOM lykken ligger i GOD HELSE, en SPREK kropp, (sprek = frisk og rask,har utholdenhet til å jogge uten å dø av oksygen mangel, sterk nok til å bære "vann og ved" osv), masse OVERSKUDD og ENERGI: Ja så tren i vei og se ut som du vil! Hvor i dette innlegget stod det noe som helst om at hovedfokus på seg selv og eget utseende var en god prioritering? Det står at helse, livsglede, overskudd og energi er fantastisk! Og dersom NOEN ønsker å prioritere dette så la de da få gjøre det. La de få prioritere utseende også dersom de føler for det. Poenget til meg og Kari (antar jeg) er at det er en fri verden, og alle må få velge selv hva deres prioriteringer er. Og jeg vil anta at det er plass til flere livsverdier hos de fleste. Det ene utelukker ikke det andre! Du har DINE verdier. La andre få ha SINE.

Meee

04.11.2008 kl.16:37

Det var jeg som skrev om hovedfokus på det ytre, så skrev du et innlegg hvor du tydelig prøver å vise at du er uenig. Men jeg er uansett ikke interessert i å diskutere med noen som helt tydelig ikke kan la andre mene noe annet enn seg selv uten å hisse seg opp.

Jillian

04.11.2008 kl.20:41

Madonna er vel strengt talt et eksempel på at trening ikke nødvendigvis er sunt. Hun ser syk ut, og når en kvinne med muskelmasse i str s/m har definisjon som en seneklar bygger, tyder det på voldsom undervekt, uavhengig av muskelmasse.Hadde hun derimot balansert mot en sunn og trent kropp, istedet for kun definisjon, sener og blodårer, ville saken blitt en annen. Kunne tenkt meg å sett en madonna med litt mer kjøtt på beina, og mer muskler proposjonalt med en noe høyere andel polstring. Det hadde vært flott, og ikke minst noe nærmere sunt.

Meee

04.11.2008 kl.22:27

Helt enig Jillian :) Kan ikke akkurat si hun er noe sunt forbilde for kvinner i samme alder.

Kari Jaquesson

08.11.2008 kl.18:28

Eeeeeh ...kanskje verdt å ofre en tanke på at Madonna står midt i en skilsmisse. Da kan vel alle og enhver ha noen pjuskete dager.....

Skriv en ny kommentar

hits