Hva har epler med demens å gjøre?

I går var jeg i Lier og holdt foredrag på en informasjonsdag som som demensteamet i Lier kommune arrangerte. "Et godt liv - livet ut".  Med på denne dagen var det både eldre som bruker endel av tjenestene i kommunen og folk som arbeider innen feltet.
Når man er (relativt) ung tenker man ikke så mye på at man skal bli gammel. Men de fleste av oss kommer til å bli kjempegamle (JIPPI!) Så er jo saken: Hvordan skal vi da leve - eller blir det bare å overleve?
 
For å kunne nyte livet - hele livet gjelder det å  ta vare på helsen sin. Mye av det som skjer i alderdommen av plager og begrensninger har mye med livsstil å gjøre. Det beste du kan gjøre for de gamle i din familie er å få dem i bevegelse! Gjerne med styrketrening. Det er så utrolig viktig å ta vare på muskelmassen sin. Da har man balanse, motstandskraft, forbrenning og KRAFT!

lier

Her står jeg med Kjersti Hennum fra Demensteamet! Flott arrangement, Kjersti!


Hva har demens* med meg å gjøre tenker du kanskje nå? Antallet personer med demens (ikke bare gamle) øker. At så mange blir gamle nok til å være i risikogruppe er en ting, men egentlig vet man ikke så mye om hvorfor noen blir rammet og andre ikke. Det er i alle fall svært sannsynlig at de fleste vil oppleve at en som står dem nær vil bli rammet. 

Prosjektleder Live Brekke sa: "Vi er kanskje født med empati, men det må kunnskap til for å kunne ta godt vare på de som lider av demens".

Mitt foredrag handlet om hvor viktig det er å trimme og spise sunt  (og hvordan man gjør det) uansett alder og hvor mye man kan vinne på det selv om man starter opp som "grå panter". Selvsagt måtte alle opp på beina og ta en mini-trim med meg!

Til lunsj fikk vi deilig høstsuppe og se på den flotte kurven jeg fikk! Full av knallrøde Lierepler (skulle ønske du kunne kjenne hor godt de lukter), cider og hylleblomstdrikk som er gudommelig i smaken!

visual arts bilder 057


visual arts bilder 058



Det er høysesong for norske epler! Herlige å knaske, men også gode til lune desserter! Masse C-vitaminer og sunne fiber (ekstra sunne fiber i epler). Epler har en gunstig effekt på kolesterolet og mange andre helsefordeler.

Det er nok ikke uten grunn at uttrykket "An apple a day keeps the doctor away." fremdeles er aktuelt!


*"Demens er en fellesbetegnelse på en rekke sykelige tilstander i hjernen som er kjennetegnet ved ervervet kognitiv svikt, svikt av emosjonell kontroll og sviktende funksjonsevne i forhold til dagliglivets funksjoner."


Om lag 60 000 personer lider av demens i Norge.
Om lag 10 000 nordmenn rammes hvert år.
Relativt sett er forekomsten noe høyere blant kvinner enn menn.
Mer enn halvparten har en mild form av demens og bor i eget hjem, mens noe under halvparten har en alvorlig form og bor i institusjon.

Stikkord:

14 kommentarer

i.h.l

01.10.2009 kl.22:28

heia. så 4-stjerners middag når du var med. Meny'en din så veldig god ut :) du nevnt at du spiser musli til frokost, hvilke merke anbefaler du? :) flott blogg - er innom her hver dag :)

Ingvild Lothe

01.10.2009 kl.23:59

Du skriver bra:-) Jeg liker deg

Siri

02.10.2009 kl.00:04

Jeg spiser også müsli og cultura ellEr syrnet aktvia til frokost ;)

Hvilken merker spiser du?

Skeptisk

02.10.2009 kl.00:33

Hei du!

E litt skeptisk t d du skrive her. At et eple kan bety så mye i kostholde trur eg kje på og d at sunt kosthold ska gi deg lenger levetid trenge kje ver sant.

Live t mange handle om å overleve sjøl om d e i norge. D e kje alle som vil leve t di blir gamle.

At kosthold og trening ska ha så stor påvirkning på kossen livene t folk e, e vell litt oppskryt. D som avgjør kossen folk har d e vell miljøe rundt di og kossen di har d ellers.

Kari Jaquesson

02.10.2009 kl.12:59

Hei! Har mange muslier jeg liker, men akkurat nå er det first price sin med en del fruk ti. Bruker enten cultura naturel på eller yogurt naturel + litt vann så det ikke blir så tjukt.

Til skeptisk: He-he : et eneste eple per dag kan nok ikke avjøre livslengden, men at kosthold er svært viktig for helsen er hevet over enher tvil. Miljøet påviirker selvsagt, også våre kostvaner og andre vaner.

Fem av de syv viktigste risikofaktorene for ikke.smittsomme sykdommer (hjerte& Karsykdom diabetes2, kreft, mm) er relatert til kosthold. Men selvsagt spiller alt inn og i forskjellig grad hos forskjellige folk. Men ganske smart å gjøre noe med de faktorene vi faktisk har direkte kontroll på, som kostholdet! :-)

Lisa

02.10.2009 kl.15:17

Hei Kari :) Jeg lurer på hvor mye det koster med personlig trener? altså hvor mye en personlig trener tar.og om du evt vet om noen flinke?

Er det vanskelig å gå ned 10 kilo på 4 måneder?

Når man trener yoga og pilates får man lange muskler av det? jeg vil bare bli veldig slank men ikke noe særlig muskler.

Dette ble mange spm men :P

Kari Jaquesson

02.10.2009 kl.17:01

Hei Lisa PT koster 300-800 kr timen. Sjekk ditt lokale senter og be om referanser om du vil spørre eksisterende/tidligere kunder.

Det er ikke vanskelig å gå ned 10 kilo på 4 måneder, men det krever disiplin og tillater ikke "norske" helger.

Muskler kan ikke bli lenger enn de er i utgangspunktet. Man blir litt fastere i fisken av både yoga og pilates, men mest effektiv for å få faste former er trening med vekter/strikk (sjekk mine dvd: http://powermusic.no/storefront.php?c1=206) anbefaler deg Video Vitamin 5 Fatburner og Video Vitamin 4 med strikk.

:-) Lykke til!

Jeanette

02.10.2009 kl.19:43

noen som vet om corebar er bra som trening når man vil ned i vekt???

Lisa

02.10.2009 kl.19:57

Tusen takk for svar :)

Kari Jaquesson

02.10.2009 kl.21:34

Jeanette: Alt som får deg til å svette forbrenner kalorier = ned i vekt såfremt du ikke spiser destod mer.

Corebar er OK, men jeg er ikke 100% begeistret for det - ikke tren det ofte i alle fall - skuldrene er jo ganske låst mye av tiden!

Varier mest mulig! :-) Lykke til!

Skeptisk

03.10.2009 kl.01:13

Takker for svar men e nok enda skeptisk.

Spise ganske lite sunt egentli. Vil liksom heller la ver å spise framfor å spise mye av d som e sunt liksom.

Blir jo allti litt sunt men altfor mye usunt.

D som e digg e å henga på byn å finna på mye kødd liksom, e kje no kjekt å gå å tenka på ka som e sunt å spise liksom. Hehe. :P

Lisa

03.10.2009 kl.02:44

hjelper en pt deg med hva man skal spise og å sånn? for å nå målene sine? Hvor gammel må man være for å ha det?

Kari Jaquesson

03.10.2009 kl.16:57

Lisa: Ja, Noen PT har også kompetanse på kosthold, men be om å få vite hvaslags - jeg har hørt en del skrekkeksempler på dietter gitt ut av PT'er som "egentlig" har seriøs image. Om det er mye "spesial"greier og opplegg der du helt må kutt ut enkelte matvarer er ikke det noe jeg ville stilt meg bak!

Elisabeth Reiss Nilsen

15.10.2009 kl.13:54

Hei !

Jeg har lest med stor interesse kommentarene i lokalavvisene etter du var i Lier og holdt foredrag.

Jeg sitter i styret til Drammen og omegn lokallag av Norsk Thyreorideaforbund(stoffskifteforening) og vi har ønske om at du kan komme på ett medlemsmøte/allmøte å holde foredrag med emne som passer for vår sykdom/tilstand det er veldig viktig for oss med riktig kosthold samt aktivitet men å få tilpasset den rette aktiviteten for oss er ikke lett.

Vennligst kontakt meg dersom dette kan være av interesse.

Vi snakker om april 2010.Håper å høre fra deg og evt. hva ditt honorar er.

vennlig hilsen

Elisabeth Reiss Nilsen mobil 99542516

Skriv en ny kommentar

hits