Feit av å slutte å røyke?

I går var jeg på God Morgen Norge og snakket om det med vektøkning når man slutter å røyke. Signe har nemlig sluttet å røyke (HURRA!). Veldig mange jenter røyker fordi de er redde for å legge på seg. For å si det kort: røyking er rett og slett dumt. Jeg tror ikke jeg gidder å ramse opp alle grunnene til at det er dumt, men håper at du som leser dette og driver med røyking slutter nå med en gang!

Det er faktisk sant at man kan legge på seg litt om man slutter å røyke uten å enten bevege seg litt mer eller regulere kosten.

Men, som jeg sier i innslaget:
Vekten kan du ta igjen, men ikke lungene dine.
Dessuten er det ikke noe automatikk i det å gå opp i vekt.

Jeg synes det er rart når jeg ser at til og med de som jobber på sykehus og ser alle de groteske følgene av røyking sniker seg ut for å ta en blås. Eller når hudpleiere (!), som vet alt om hvor dårlig kvaliteten på huden blir når man røyker, puffer i vei på pinnene sine.

HER ser du innslaget. Det er 2 bolker, den som ligger øverst er veldig kort - hovedinnslaget ligger litt lenger nede på siden. Frisk luft i lungene!

magasinet des 2008 i sofaen gmn
Stikkord:

13 kommentarer

Celestina

19.11.2009 kl.10:23

Så bra at du tar opp dette temaet, tror vektøkning er manges frykt og "unnskyldning" til å ikke slutte å røyke.
Så husk dere, det blir irreversible celleskader i både luftrør og lunger! - Stump røyken! :)

EASYMAKEUP - Sminkeblogg

19.11.2009 kl.10:37

Jeg er snart 24 og har røyket siden jeg var kanskje 14..har lyst til å slutte..men hver gang jeg prøver så syker jeg på en smell. Bra du legger inn slike innlegg! Fårjeg ihvertfall lyst til å prøve å slutte igjen! =)

Lene

19.11.2009 kl.10:51

I morgen har jeg holdt opp i 4 uker:-) Jeg har ikke lagt på meg noe, for jeg har skikkelig selvdisiplin og putter ikke mere i munnen enn vanlig. Men samboeren min som og holder på å slutte og røyke, han kommer nok til å legge på seg litt for han bare MÅ ha noe å spise hele tiden...

Syns det er bra du tar opp dette temaet, selv så vet jeg om flere røyke-sluttere, som klager på at de la på seg, men de gjorde heller ikke noe for å unngå det.

Anki

19.11.2009 kl.20:41

Da jeg sluttet å røyke hadde jeg et utrolig sug etter "noe" hele tiden og dessverre valgte jeg feil mat og la på meg 10 kg. Ikke moro. Men kiloene var det mulig å gjøre noe med og med trening og kontrollert kosthold, var det mulig å nå idealvekt ganske raskt. Livet uten røyk er herlig! Har aldri angret et sekund på at jeg sluttet. Så slutt, det angrer man aldri på.

:)

21.11.2009 kl.13:46

Hei!

Sant det du skriver her. Eg røyker men kun når eg trenger den. Er ikkje sånn at eg røyker hele tiden, kun når eg trenger den som før og etter psykolog timer, for å få roen når eg trenger den. Blir det for tungt psykisk trenger eg en røyk for å roe meg ned. Når eg tar kanskje 4-5 røyk i mnd så kan ikkje det skade like mye på lungene som en som røyker en 20 pakning til dagen. Skaden varierer vell etter hvor mye en røyker?

CC

23.11.2009 kl.02:22

At folk kan ha så vanskelig for å la være å gjøre ting som er skadelig for kroppen... Ja, de har kanskje forferdelig lyst på den røyken, hamburgeren eller sjokoladen, men man trenger ikke å gi etter for alle lystene. Det krever litt innsats. Dette kommer kanskje som en overraskelse på noen, men det er ikke farlig å tenke seg om;)

Kari Jaquesson

23.11.2009 kl.08:48

EASYMAKEUP:Bare fortsett å prøve, du. For hver gang du slutter øker sjansen for at det skal vare! Du som er så opptatt av skjønnhet vet sikkert hvor mye røyken ødelegger hud og tenner! Tenk på at du vil slippe masse på kryss-og-tvers rynker om det er best med beauty-motivasjon for å slutte igjen. :-) Jeg heiere på deg! HURRAAAA! :-)

Kari Jaquesson

23.11.2009 kl.08:51

:):Ja, det er selvsagt forskjell på å røyke 1 sigarett i uken enn å dampe løs på 30 per dag. Men, kanskje du kan lete etter en annen måte å avreagere på etter psykologtimen? Sigaretter er jo egentlig ikke noe beroligende, rent fysiologisk sett blir man jo mer hyper av nikotin osv. Hva kunne du gjort isteden? :-)

Kari Jaquesson

23.11.2009 kl.08:56

CC:He-he, ja vi mennesker.... I motsetning til programmerte roboter gjør vi iike alltid de logiske valgene. Men det er jo også mennesker er mye mer interessante enn roboter! Noen ganger lar vi nytelse gå foran selv om vi vet at det kan få uønskede konsekvenser. Noen aktiviteter er jo mer skadelig enn andre om de utføres for ofte. Som røyking. Jeg er en av de gammeldagse som like rordet selvdispilin. Og med det mener jeg absolutt ikke at målet er å ha 100% kontroll hele tiden (gjesp) men å sette noen grenser for seg selv og prioritere å følge dem unntatt når man tar et bevisst valg om å la være. Men, igjen, vi er mennesker og det å gi etter for "et øyeblikk svakhet" er ikke noe man skal straffe seg selv for. Da er det bare å nyte minnet om nyteslen, brette opp skjorteermene og begynne på'n igjen. :-) Synes jeg, da...

:)

23.11.2009 kl.22:20

Det eg gjør isteden noen ganger er å stikke på treningssenteret og trene rævå av meg på styrketrening.. blir litt overtrent men d e herligt etterpå å kjenne at eg e så sliten at eg kan svime av når som helst.

Trener fast 3 dager i uka. 1,5-2 timer med styrke for hele kroppen og 30-60 min utholdenhet. Har dårlig kondis, derfor liker eg bedre styrke men går veldig mye i byen når eg kommer meg til byen og skal trene.

Forresten en ting eg vil si. Eg setter veldig stor pris på å kunne skrive til deg her og få svar. Føler meg heldig som får muligheten til å skrive kommentarer til en så dyktig person som deg og samtidig få svar. Tusen, tusen hjertelig takk.

:)

24.11.2009 kl.02:19

+ når valget står mellom å ta en røyk og å slite ut kroppen og overtrene.. er nok ikkje bra noen av delene men det er løsningen eg har funnet til nå

Kari Jaquesson

27.11.2009 kl.15:03

:): Det var koselig skrevet! Takk!

Karianne

24.02.2012 kl.11:13

Jeg letet rundt på bloggen din for å finne noe om dette temaet, og heldigvis fant jeg et gammelt innlegg ;-)

Jeg har 100 dagers røykfrijubileum i dag, og skal virkelig prøve å legge bort karamellene som har blitt brukt som erstatning for røyken. 7 kilo opp, og jeg trener 4-5 timer pr uke. Men hvordan skal man tenke for å kutte ut småspisingen? Det er ikke bare bare å slutte..

Skriv en ny kommentar

hits