Akk, ja, sjokoladepålegg!


Exhibit "A": typisk norsk matpakke!



Ja, ikveld kunne jeg selvsagt blogget om Barack Obama, fredspris, mm. Var i byen ikveld og gikk i fredsdemonstrasjonen sammen med min yngste Prince Charming (må jo lære ham opp til å ytre seg på forskjellige vis). Det ble trangt, gitt. 2000 poltifolk som bare stod der og var til veeeeldig lite hjelp til å få flyt bak Stortinget der vi ble stående bom fast bak de som hadde gått i fakkeltoget. Det var godt at det var godt humør som dominerte.

Men, nei, ingen slike "hardcore" saker i dag. Jeg har i dag vært og hatt boksignering hos Baker Hansen i Bogstadveien. Det er litt av en butikk! Kjempefin! Masse nyyyydelige supergrove brød og mye annet digg. Jeg fikk med meg en Julekake (dessverre - den er aaaaltfor god) og flere herlige brød.

Jeg hadde altså signering av min bok "Ketsjup er ålreit" og mange var på plass for å sikre seg både et og flere eksemplarer! GØY! Mange som får den i julegave i år!

Det er virkelig behov for å ta tak i kosten for mange - det man putter i seg blir jo til en del av oss (bokstavelig talt). Vet du hva? Det er ikke så vanskelig som det kan virke!

En venninne som jobber i skolen forteller meg at det er veldig mye dårlige matpakker ute og går. Sjokoladepålegg (se bilde - hun har tatt det) er en gjenganger. Hvaaaa? Barn (og ungdom og voksne) trenger robust mat for å holde helsen robust og velværet på topp.

Om du kjenner noen (kanskje deg selv?) som trenger vennlig, men bestemte info, råd, fakta og oppskrifter? Da anbefaler jeg faktisk min egen bok. Den er lett å lese og å bruke og oppskriftene inneholder KUN produkter du får kjøpt i vanlige butikker! (HER ser du oversikt over kapitlene)

Så lite skal til for at det blir såååååååååååå mye bedre!

visual arts bilder 1124

13 kommentarer

Ikkenoh!

10.12.2009 kl.23:26

..åj, det så ut som en spennende bok :D det står vel ikke sånn tilfeldigvis noen magiske tips der om hvordan man kan bli frisk fra godtesyken (ikke ha lyst på sjokloade hele tida;) vel? Men uansett gratulerererer med bok :D

Kari Jaquesson

10.12.2009 kl.23:30

Ikkenoh!:JO! det er nettopp det det gjør! Har et eget kapittel som heter DESSERT HVER DAG. Spiser man ordentlig desserter får man dekket søtbehovet OG Blir sunnere på kjøpet! Tjohei!

Sweet Pink Kitty

11.12.2009 kl.00:33

Heldig du, skulle gjerne ha vært i byen selv, måtte lese til eksamen i stedet for. :(

Ikkenoh!

11.12.2009 kl.00:36

åjåjåj..da må jeg forte meg å skrive opp boka på ønskelista da :D

b

11.12.2009 kl.06:58

hva er trikset mot å bli lei av å mekke salat? jeg er lei "ferdig-god-salat-på-butikken" også. skummelt.

MYLDRA

11.12.2009 kl.09:38

Jeg skulle ønske skolen kunne legge inn to spisepauser... Datteren min spiser mat på skolen kl 1100.. etter havregrøt kl 0745... når hun da kommer hjem 1430 er hun kjeeeeempesulten!! Men da er det bare en time til middag og det holder ikke med en yoghurt eller frukt etc.. Jeg synes det er vanskelig å organisere spisetider for henne. Ikke vil hun spise noe ekstra i friminuttet heller, for det er det ingen andre som gjør. De får jo frukt/grønnsak på skolen til lunsj. Kunne de ikke fått den kl 1300 i stedet??

Kristin

11.12.2009 kl.09:54

For en sjarmerende layout du har fått på bloggen din Kari!:) Boka di står øverst på ønskelista mi til jul i år!

God Jul Kari:)

Irene

11.12.2009 kl.10:00

Er jo ikke så mye som skal til for å lage en bedre matpakke.

Selv henter jeg mye inprasjon fra japansk "matpakkekunst" (bento).

Å nå får man jo både matbokser som holder maten varm og kald.

Lilili

13.12.2009 kl.02:11

Ang. lenge mellom måltidene til skolebarna; som medlem av FAU ved mine barns skole fikk jeg gjennomført en ekstra fruktpause i løpet av skoledagen. For barna i 1.-4. trinn ble pausen satt til ca. kl. 10.00 (lunsjen er ca. 11.30), og for barna i 5.-7. trinn ble pausen ca. kl. 13.00. Denne pausen er på ca. 10 minutter, og barna har med litt mat eller frukt hjemmefra. At de yngste barna har denne pausen før lunsj argumenterte vi med at kanskje spiste frokost tidligere enn de eldre barna, og at de ofte fikk mat på SFO etter skoletid. De eldre barna kommer ofte hjem til tomt hus etter skolen, derfor ble pausen satt til litt lenger utpå dagen for disse.

For at dette skulle bli gjennomført på hele skolen fra samme dato, forsøkte vi å gå riktige veien via rektor og lærerne. Vi var med på et morgenmøte der alle lærerne var tilstede og hadde med brosjyrer og plakater med opplysninger om frukt og grønt. Litt motstand var det (utrolig nok), noen lærere mente de måtte bruke fryktelig mye tid på å hjelpe barna med skrelling, deling osv. , men dette ble heldigvis "drept" i starten;-) Nå er alle veldig fornøyde med opplegget, hver dag spiser barna det de har med selv, etter at det ble sendt ut infoskriv om dette til alle foreldrene. De fleste trinn har det slik at de lager fruktfat eller fruktsalat av det ungene har med på fredager, for å gjøre litt ekstra ut av det.

Jeg jobber forøvrig i barnehage og ser at det dessverre er et veldig forbedringspotensiale i matboksene der også! - Selv om vi gjerne tar opp "sunne matpakker" som tema på foreldremøtene med jevne mellomrom...

Kari Jaquesson

14.12.2009 kl.23:55

Lilili: Bra at dere står på, da! Lykke til! :-)

Anne Line

11.10.2010 kl.12:11

Jeg hørte deg nettopp på nyhetene, hvor du forteller at alle med vektproblemer har et livsstilsproblem. Mener du det seriøst, da vet du ikke hva du snakker om!! Det er en kraftig provoserende uttalelse. Jeg har selv slitt med vekta i årevis, og det er ikke den ting jeg ikke har prøvd. Jeg har trent mye og hardt, jeg gått på dietter under veiledning av lege uten at det hjelper. Min situasjon er faktisk sånn at jeg knapt nok kan gå inn på kjøkkenet uten å legge på meg. Jeg spiser ikke sukker, takker nei til kaker og annet slikk og det har jeg gjort i mange år. Jeg teller karbohydrater, spiser masse grønnsaker, salter, sunt fett og er forsiktig med brødmat og enkelte meieriprodukter. Hvorfor er jeg feit??

Tinemor

28.09.2012 kl.22:10

Ja nugatti er brukt mye hos meg på brødskiva også. Når jeg var liten så maste jeg og storebroren min om nugatti hver gang vi skulle ha brødmat, så vi måtte først spise en brødskive med noe sunt og så fikk vi en brødskive med nugatti til sist. ;) Fortsatt så kjøper jeg nugatti dessverre.

Men jeg lurte på om du har noen gode råd til hvordan man skal få matlyst? Jeg har en liten sønn på bare noe måneder, og jeg trenger å få i meg nok næring hver dag for å kunne ha mest mulig overskudd til han. Men alt jeg klarer å få i meg er sjokolade, kjeks og usunne lettvinte produkter. Og hver gang jeg lager noe som er sunt og godt f.eks en omelett så mister jeg helt lysten på å spise det når jeg setter meg ned. Jeg er egentlig ganske kresen i matveien, men er det noen måter for meg å komme meg vekk fra den sjokoladen og til noe som er mere næringsrikt for meg? Setter pris på svar. :)

Kari Jaquesson

30.09.2012 kl.00:42

Tinemor: Kjære deg, jeg kan hjelpe deg. Sender deg en epost. KLEM

Skriv en ny kommentar

hits