Jojoslanking - har du gått fra vettet??

Kjære vene - jojoslankingen er i gang igjen.
Nå kommer alle de desperate mailene! Hallo? Hva har du drevet med hele vinteren? Det er skikkelig usunt å gå opp og ned i vekt. Faktisk bidrar det bl a til økt risiko for beinskjørhet. (ikke gøy å knekke et ribbein hver gang du skal le senere i livet) 

Folkens: OM det hadde vært så lett å holde vekten som det er å gå ned (å gå ned er lett) hadde jo ingen vært overvektige (unntatt de som trives med det og det er jo helt topp). MEN OM du vil holde linjene for alltid MÅ du faktisk TENKE på HVA du gjør og hva du IKKE kan gjøre nesten hver dag. Det finnes INGEN autopilot eller snarvei, intet magisk urt, pulver eller trylleformel. DU må gjøre jobben sjæl - (nesten) hver dag. Istedenfor å se på det som en bør - gjør det med godt humør! :-)

OM man virkelig ønsker å g å ned i vekt og bli der må man faktisk ta et realt oppgjør med hele livsstilen sin. Det er ikke nok å stresse noen få uker før sommeren. Velg heller noen få (men smarte og enkle) forandringer som du vet at du skal ha for alltid. F eks:
Bytter du ut 3 stk. 50 grams brødskiver med 35 grams skiver istedenfor du spart kalorier tilsvarende 5 kilo kroppsfett på et år. Og sånn er det med veldig mange andre ting du kan gjøre. (masse sånne tips i min bok "10 minutter til en sterkere rygg og (litt) flatere mage"

Og midt i alt dette husk: "Fat can be erotic, too" Nyt deg selv, livet, sex, lek, sang, dans, luft, musikk, vann, sand akkurat NÅ - ikke sett livet på vent til du "har gått ned noen kilo". LIVET ER NÅ - så fest en blomst bak øret, legg hodet bakover og le!

16 kommentarer

HegeKristin

21.04.2010 kl.20:40

godt tips:)

Camilla og Anna

21.04.2010 kl.20:40

Heisann! Vi har får første blogg vs. blogg runde på bloggen vår. Derfor vil vi gjerne ha noen med. Men, det er langt i fra noe du må være med på. Ellers takk! - Ha en fin onsdag.

Rita Maroa

21.04.2010 kl.21:26

Du har helt rett Kari!

Jeg har vært jo - jo slanker i mange år med elendige resultater. Fikk opp øynene for 5-7 år siden og la om kostholdet totalt. Har sakte men sikkert gått ned 15 kg over laaaaang tid. I tillegg har jeg kommet skikkelig godt i gang med trening både sommer og vinter (sykkel og ski). Kroppen min har blitt mye strammere og jeg får mange positive tilbakemeldinger selv om jeg fremdeles veier ca 15 kg for mye.

Jeg har fått et helt nytt liv og har aldri følt meg bedre i en alder av 50 år.

Hilsen frisk og glad!

Linda stokkeland

21.04.2010 kl.21:43

Hei du.

Kunne ikke sagt det bedre. Det er rart hvor mange nye kunder som kommer inn nå og skal komme i bikini form te sommeren.

Nei, bedre å trene og bevege seg hele året og ha gode kostvaner:)

:)

21.04.2010 kl.23:03

Skikkeli snåling du Kari. Hehe. Ganske morsomt å lese på bloggen din egentli. Er innom ofte for du sier mye klokt men mye morsomt og. Nå holder eg på for første gang i mitt liv (er 21 år) å prøve å endre livsstilen min og spise normal kost. Har slitt med forsjellige spiseforstyrrelser som sitter i enda, men eg går til dagenhet for spiseforstyrrelser på sykehuset en gang i uken for å prøve å komme ut av den dårlige sirkelen. Gjett om eg savner alt det gode og det som eg elsker av mat men ein gang må det skje. Eg selv ser på det som slanking og eg sikler etter cola, red bull, grandis og smågodt hver bidige dag selv etter noen få mnd på sykehuset.

b

21.04.2010 kl.23:42

oh, ja. jeg klarer ikke helt superkjapp-slankingtingen. jeg er særdeles dårlig til slikt i det hele tatt. eneste gangen jeg gjorde noe tilnærmet slik var da jeg skulle inn i brudekjolen min. da hdde jeg en vanvittig sterk motivasjon. til gjengjeld ble jeg jo deprimert, igjen, etter bryllupet og gikk opp i vekt. nå handler det bare om å prøve å ikke forspise seg på cola og salt når cravingene setter inn (fikk jo plutselig tilbake apetitten etter tre måneder meg null lyst på noe som helst ). trening føler jeg er mer for åikke få dårlig/vond kropp. merker kroppen krangler så mye mer når jeg IKKe trener. hilsen hu som er overlykkelig over å ha funnet Kurs:gravid på elixia lambert på timeplanen i morra
Så sant så sant! Det ER så godt at det er flere som sier dette høyt!!

Mona

22.04.2010 kl.22:53

"Og midt i alt dette husk: "Fat can be erotic, too" Nyt deg selv, livet, sex, lek, sang, dans, luft, musikk, vann, sand akkurat NÅ - ikke sett livet på vent til du "har gått ned noen kilo". LIVET ER NÅ - så fest en blomst bak øret, legg hodet bakover og le!"

Veldig bra sagt! Jeg følte meg truffet her, føler jeg har satt livet på vent, men nå skal jeg jaggu meg nyte det mens jeg blir sprekere og mindre. :) Mitt nye livsmotto. Takk! :)

b

22.04.2010 kl.23:41

jeg tok meg selv i å tenke " hvor mye veier den brødskiva tro" da jeg ventet på banen i dag. en gutt ved siden av meg spiste en tykk brødskive med brunost. selv takler jeg ikke tanken på å veie en brødskive. det blir bare...rart. så jeg vet ikke helt hva de veier faktisk. men det holder kanskje at man gjør det en gang, og siden vet man hvordan grammene ser ut?

Kari Jaquesson

25.04.2010 kl.09:35

b: Men det er jo bare om man vil opp eller ned i vekt man trenger å lære hvor mye man egentlig spiser. Om man er fornøyd med vekten slik den er har man autoregulering. Men, mange som sliter med både lavere og høyere vekt enn de ønsker har ikke peiling hvor mye/lite de egentlig spiser. Da er det veldig lærerikt å veie maten for å lære seg omtrent hvor mye 35 gram brød er, eller 100 gram fisk osv..

De fleste som ønsker vektregulering (opp/ned) anbefaler jeg å veie maten hver dag, men ikke nødvendigvis til hvert måltid. Det vil nemlig aldri gå av seg selv, man siger sakte men sikkert tilbake i gamle spor. Men man trenger jo ikke å se så emosjonelt på det, da. Det er rett og slett et matematisk verktøy man benytter for å oppnå et ønsker resultat.

elisabeth

25.04.2010 kl.15:17

Du har rett at dette er farlig, men jeg har noen spørsmål til deg siden du er ekspert på trening og kosthold (litt smink kommer langt håper jeg :P) Hva er det du vil anbefale cm vis å være rundt midje og mage?? Personlig er jeg 109cm rundt mage og 86cm rundt midje. Har kraftig benbygning. er inne i en kostholdsforandring og ønsker å vite hva som er bra. Vil ikke bli sykt tynn. Bare normal.

Takk :)

Kari Jaquesson

28.04.2010 kl.12:25

elisabeth:Hei! Den gjengse anbefalingen er å ha et midjemål på 80 cm eller mindre for kvinner.Midjemålet måles mellom nederste ribbein og øverste spiss på hoftebeinet, omtrent rundt navlen.

Thirtysomething

29.04.2010 kl.12:14

Når er man kvalifisert til å være en jojo-slanker? Jeg går opp og ned 3-4kg på mine 158 cm, det er noe jeg har begynt med de siste 2 årene :p

student

29.04.2010 kl.22:09

Hei

Gikk ikke å trykke på den "spør kari" linken, så da fyrer jeg løs her jeg.

Har prøvd meg på å se hvor mye kalorier jeg faktisk får i meg i løpet av en dag. Har vel egentlig tenkt at jeg spiser ganske sunt, hvertfall i hverdagene. Har sett på næringsinnholdet på mat og søkt på internett. Godt mulig jeg har bommet totalt på det, for syns det ble veldig lite.

Her er hvertfall det jeg fant ut:

1 kaffelatte: 78

havregryn i naturell yoghurt med litt syltetøy: 188

1 banan: 100

3 knekkebør med geitost: 150

4 knekkebør med syltetøy: 240

potet:60

paprika:10

kyllingfillet: 120

tilsammen:930

Nå er jeg 164 høy, og trener sikkert ikke like mye som jeg bør. Men folk snakker om 2000 kalorier om dagen, og det blir jo det dobbelte av dette. Så lurer vel egentlig på hva du synes og om jeg har "regnet" helt feil.

Takk

Kaja

06.05.2010 kl.22:17

Hei Kari!

Vet du hvor mange gram en skive Hansen's supergrov veier, sånn ca?(:

Kari Jaquesson

09.05.2010 kl.12:36

Kaja:hvor mange gram en skive Hansen's supergrov veier kommer jo helt an på hvor tjukk skive du skjærer! :-) Om det er ferdig oppskåret vet jeg ikke -. bruk vekten og sjekk.

Skriv en ny kommentar

hits