Slank på pulver?




Du fikk kanskje med deg artikkelen i VG? "Kjendiseksperter langer ut mot pulverslanking." Jeg skjønner godt at mange kan bli fristet til en tilsynelatende rask og enkel vei til vekttap. Man sitter kanskje foran TV og føler seg slapp og feit og så kommer det reklame for raske løsninger med grafikk som gir dårlig samvittighet og som viser hva man kan oppnå på 1-2-3. Det er virkelig ingenting som tyder på at dette er noen smart løsning. Man går raskt ned i vekt om man bare spiser pulver (tilsv 600-700 kcal per dag), men jeg lover deg: det varer ikke lenge.

OM man er med på et veldig strukturert langsiktig opplegg med kursing og fysisk aktivitet, osv kan det å gå på pulver den første uken gi et etterlengtet avspark som motiverer, men for en som har vært overvektig i mange år er den seige, en-etter-vanen som fungerer på sikt. Man kan nemlig aldri slutte å slanke seg. Det er en daglig øvelse for resten livet, med valg etter valg. Men det å prøve å se på det som noe positivt, som en del av det å ta vare på helsen sin er jo mye bedre enn å se på det som et slit.

"Slankepulver" er ikke det samme som næringspulver. For mange som trener mye og har et enormt kaloribehov er det å ta seg en pulvershake med et bestemt forhold mellom proteiner og karbohydrater være et smart tilskudd. Disse kommer fra forskjllige produsenter. Man kan bli temmelig matlei om man må få i seg 4000-6000 kalorier per dag for å dekke behovet. Det er mye tygging. Derfor er det greit for folk som trener mye å supplere det vanlige kostholdet med en-to shaker per dag. Det passer også for folk som sliter med for lav apetitt i forhold til behovet. For folk som ønsker å legge på seg litt, eller unngå å gå ned er det smart å spise mest mulig "ordentlig" mat, og supplere med en-to shaker i tillegg.
 

44 kommentarer

07.06.2010 kl.12:00

Synes du burde skamme deg som skryter av en artikkel hvor utsagnet: "- Hvis alle hadde fulgt Helsedirektoratets råd for ernæring og ikke vært redd for å ta en løpetur iblant, hadde vi ikke hatt et overvektsproblem i Norge i dag" er med! Snakk om bagatalisering av et problem, som for mange er en tragedie.

FORFERDELIG!

Caroline Nordbæk

07.06.2010 kl.12:01

Leste artikkelen i VG i går faktisk og jeg syntes den var veldig bra! Jeg har et spørsmål til deg Kari, hvordan kan jeg få flat mage? :) Håper du svarer!!

naturen3

07.06.2010 kl.12:03

Noen trenger dette pulveret for og fungere i hverdagen, Jeg er ikke feit eller over vektig, men jeg bruker nærings shaker p.g.a sykdom for og fungere som andre mennesker.

Lillian

07.06.2010 kl.12:05

hvilken proteinshake foretrekker du når man er fysisk aktiv? vis du drikker noke proteinshake i det heile tatt da?

for eg er ikkje flink til å måle opp kalorier og karbohydrater og sånt. Da tenker eg heller det er enklere å døyve sulten med en shake enn å ikkje spise i det heile tatt.

Yvonne Weldingh

07.06.2010 kl.12:07

Tror det viktigste er å spise sunt, drikke masse vann og trene. Finnes ingen snarveier i livet, heter det ikke?

Kari Jaquesson

07.06.2010 kl.12:08

Anonym:Jeg synes ikke det handler om å bagatellisere. Jeg vet at Tine som står for dette utsagnet jobber daglig med å hjelpe folk til et lettere (bokstavelig talt) liv og hun er kjempeflink. OG - hun har jo rett. OM man spiser passe mengde i forhold til aktivitet, spiser fiberrikt med mye grønnsaker, smart fett og begrenset med kjøtt til fordel for mer fisk og er i aktivitet daglig, holder seg unna snop, chips, brus og drikker lite alkohol, så blir man ikke overvektig. Faktisk. Det er ikke noe mysterie hvorfor man blir overvektig. MEN vi mennesker spiser også med følelsene og det er ikke bare å ta "fornuften" fangen, man må få orden på følelsene også i forholdet til mat.

Jegvet at du er lavkarbofan og om det funker for deg - fint. Men det er faktisk kalorier inn minus kalorier ut som bestemmer om man holder vekten eller ei. Det er mange veier som fører til Rom, så man får finne ut hva som passer en selv uten å utnevne seg til ekspert på andre vegne kun basert på personlig erfaring.

Kari Jaquesson

07.06.2010 kl.12:10

Lillian:Jeg bruker veldig sjelden shaker - elsker ordentlig mat og spiser omlag hver tredje time. Forbereder meg i forhold til dagen og har med mat hjemmefra stort sett.

Kari Jaquesson

07.06.2010 kl.12:11

naturen3:Hva slag sykdom gjør at du må bruke shaker istedetfor mat?

Kari Jaquesson

07.06.2010 kl.12:12

Caroline Nordbæk:Lover å blogge om Jakten på den flate(re) mage snart! Har jo skrevet boken " 10 Minutter til en Sterkere rygg og (litt) Flatere Mage"!

07.06.2010 kl.12:15

Hadde overvekt kun handlet om det man trykker i seg og det man gjør for å forbrenne det, så hadde det ikke vært så ille! Men hvis hun jobber med det så vet hun vel at det ligger 100 andre ting bak som veier tyngre og som er mye vanskeligere. Og da er det utsaget bare utrolig lite ydmykt! At det hjelper å spise balansert og bevege seg. Ja. Det stemmer det. Men å bagatalisere problemet på den måten. FYSJ!

07.06.2010 kl.12:18

Og nei. Jeg er ingen lavkarbofan. Og hadde jeg vært det så hadde vel ikke det hatt noe med saken å gjøre? var ikke "Helsedirektoratets råd for ernæring" jeg reagerte på. Det var bagatelliseringen. Folk som er feite er jo bare late og uopplyste de da eller? For alle prøver jo å gjøre noe med det men feiler.

Trine Grung

07.06.2010 kl.12:26

Tydelig at noen ikke har testet pulver, og ei heller satt seg inn i næringsverdien som mange av de seriøse pulverprodusentene har. Jeg heier på pulver! Det redder min hverdag og min oppblåste mage.

Etter gluten ble kuttet i mitt kosthold har jeg en helt annen mage. Jeg driter en lang marsj i hva "Helsedirektoratets råd for ernæring" er....deres syn kommer sikkert til å endre seg igjen snart...gjør det hele tiden utifra hvilke eksperter som råder de.

Kari Jaquesson

07.06.2010 kl.12:38

Anonym:Ja, mange prøver å "gjøre noe med det", men OM man følger de gjengse rådene så blir manikke overvektige. Det er en grunn tilat man får kjøpt brus, chips, øl, muffins, gotterier osv overalt. deter fordi de fleste spiser mye av det. Den største posten på "mat" budsjettet i norske familier går til slike varer. Og ja, en av grunnen til at så mange er overvektige ER at de beveger seg altfor lite - i hverdagen og organisert. Om du vil kalle det latskap, OK. Jeg mener det kan legges tilrette for at man MÅ bevege seg, blant annet ved å begrense folks muligheter til å bruke bil. (ingen politikere tør å forslå det, det er politisk selvmord).

Det finnes overvektige personer som også er aktive, for alldel, men om man da spiser slik at man ikke har kaloriunderskudd går ikke vekten ned. Men alle er jo ikke nødt til å være slanke! Om man trives med livet, holder seg rimelig rask og rørig selv om man har noen lag ekstra glasur, er ikke det Ok, da?

Kari Jaquesson

07.06.2010 kl.12:41

Trine Grung: Det er, som jeg skriver forskjell på ernæringspulver (populært kalt proteinshaker uansett sammensetning) og såkalt slankepulver. Men du tar feil i din påstand om at myndigheten stadig endrer råd, de har vært rimelig stabile i mange år. Nå er det ny melding på høring denne måneden, men jeg tror ikke det blir radikale endringer.

Morten Pedersen

07.06.2010 kl.14:39

Stå på. jeg føler for en joggetur etter å ha lest alt dette.

naturen3

07.06.2010 kl.14:52

Jeg hr en bindevevsykdom som går på bukspyttkjertelen, og ergo så tar ikke kroppen opp alle næringstoffene som kroppen trenger, og jeg moster da energien, om jeg ikke bruker nærings shaker. Det gjør at jeg fungere på jobb,går lange turer vær dag. det gir livet en flott mening.

Jeg forguder enkelte shaker, for det hjelper meg i min hverdag:)

Jeanette

07.06.2010 kl.17:15

Hm,merker jeg er litt delt på dette temaet!

Jeg har brukt slankepulver i en periode og gjør det fremdeles innemellom.Men det er KUN fordi jeg sliter med å få i meg mat til tider (har irritabel tarm syndrom)

Jeg skulle egentlig bruke næringspulver,men det smaker jo ikke godt.

Derfor ble det NOKA med sjokoladesmak.

Jeg drikker ikke det hver dag,men en gang i blant når jeg ikke får i meg mat.Jeg får rett og slett ikke ned mat til tider.Da er det bedre å drikke en NOKA shake enn å ikke få i seg noe i det hele tatt.

Liker også å lage sunne is av ferdigblandet NOKA shaker!

Men om man BARE drikker slankeshaker så vil man jo uten tvil sprekke! Det er nok ikke bra for kroppen heller.

Linn

07.06.2010 kl.20:50

Jeg er utrolig enig i det du skriver/sier om at man rett og slett må ta et tak selv. Nummer en er vel å innse nettopp det, og det er ingenting galt i å si det.

Mariann

07.06.2010 kl.22:23

Easy come easy go er det jo noe som heter....

bodil

07.06.2010 kl.23:35

jeg går og tuller med at jeg skal begynne med noka-dietten etter jeg har født dette barnet. men jeg er faktisk redd for det. jeg har to venner som har gått på ganske heftige dietter, der veiing av mat/karbo og trening hver dag har vært hovedingredienser. etter en stund har de sluttet med dietten, og hva skjer...tyve kilo pluss, og aldri ned igjen. jeg får fnatt av tanken. så jeg prøver å spise litt sunnere, bit for bit. prøver å pushe meg til å trene, gå litt ekstra, ikke ta den ekstra biten sjokolade. så får drastiske tiltak tilhøre noen andre enn meg...

Kari Jaquesson

08.06.2010 kl.14:13

bodil: Nemlig - det er rette veien!

Kari Jaquesson

08.06.2010 kl.14:15

Jeanette: Men det er jo litt annerledes.

Marthe

08.06.2010 kl.18:50

Hei! Flott blogg :-)

Når jeg er ute å jogger prøver jeg alltid å tøye ut etterpå. Har veldig lyst til å komme ned i guttespagaten, men når jeg tøyer skikkelig blir det litt vanskelig å puste. Gjør jeg noe galt, eller er det bare meningen at det skal være slik?

Takk på forhånd!

Susanne

08.06.2010 kl.19:19

Jeg er enig med deg Kari. Ang slankeshaker. Det varer ikke lenge, og alle har vi godt av og være aktive, spise variabelt og sunt kosthold. Jeg er hjertesyk, men jeg trimmer litt. Jeg prøvde lavkarbo, men ikke noe for meg. For meg passet det og spise lite men ofte være aktiv rett og slett.

Ta gjerne en tur ibloggen min, skriver litt om treningen min ,i museskritt.

Hilde

08.06.2010 kl.19:48

Takk for en fin artikkel. Jeg syns det er mye bra i det du sier; det finnes ingen mirakelkur for vekta, det må til en livsstilsendring - både mht kosthold og fysisk aktivitet. Når det er sagt har jeg faktisk selv gått på NOKA-dietten i 3 måneder. Har sett på den som en slags "detox". Kroppen trengte en pause fra pendlermat og det som hører med. Jeg vil ikke kalle den for noen mirakelkur - for hvis jeg ikke legger om stilen - og gjør nytte av at kroppen er lettere - så vet jeg at vekten vil fly opp igjen i full fart. Det jeg kanskje vil fram til er at der er nyanser ved "problemstillingen" som kanskje ikke kommer helt godt fram :-)

Trine

08.06.2010 kl.22:40

Du er en skikkelig inspirasjonskilde!

Kristin

08.06.2010 kl.23:11

Det er mye i det med å bruke pulver som slankemiddel - ofte så legger en på seg etter det.Jeg prøvde også dette for mange år siden ,da Cambridgekuren kom.Det ødela for meg,jeg la mer på meg enn det jeg tok av.Fikk nok av pulverdietter.For de fleste så er det at en må spise sunt og trimme.Men mange vil ikke og lurer seg selv og sier f.eks.jeg liker ikke sunn mat. Ja,ja , da må de bare være overvektig.Men selvsagt vet jeg at en kan ha sykdommer slik at en ikke tar av kiloer. Og jobbe med hodet med at en trenger ikke spise masse usunt fordi om andre gjør det. Jobbe og jobbe med det,så går det framover.Jeg var med på trim med Kari i fjor.Jeg kom meg skikkelig i gang med trimmingen etterpå og syklet til jobb.Jeg tok av mange kilo.Så ble det masse snø her og jeg liker ikke å sykle når det er glatt.I tillegg var jeg en del syk så det noen av kiloene kom på igjen.Nå har jeg endelig kommet i gang igjen og kroppen føles bedre ut etter kort tid med trim og sykling og bedre mat.Var og shoppet klær i dag og var "forundret" at jeg måtte gå ned i størrelse på klærne! Jippi .Stå på alle videre og stå på Kari ! Du gjør en god jobb med å opplyse om trening,mat m.m....:-)

anita i nordnorge

09.06.2010 kl.11:16

Hei Kari,jeg synes artikkelen din var kjempebra,detgodt at noen tør å si i fra.Etter å ha lest disse innleggene på bloggen,tenker jeg litt på at folk må begynne å slappe litt av,se på livet hvor herlig det er ,kommeseg ut,det er sommer i landet vårt!Ta et oppgjør med deg selv,hva er viktig for meg?blir jeg lykkelig om jeg er lettere på vekta,eller er det andre ting som er viktig.Selv trener jeg en god del,og for meg er det å mestre det jeg har trent til en god pådriver.Men jeg er glad i god mat,og vil ikke leve livet uten det,så formen på min kropp går i bølger og kurver,men den funker utmerket og det er det viktige for meg.

Lykketrollet

09.06.2010 kl.21:39

For meg er løsningen å ikke tenke så mye på mat, men heller fokusere på andre ting. Hver gang jeg begynner å spise etter en plan, blir jeg veldig opptatt av hva jeg kan spise og ikke spise og til slutt kjøper jeg opp halve butikken med snop.

Etter mye om og men har jeg laget meg to "regler": Jeg skal tygge hver matbit minst 20 ganger og å spise mye frukt og grønt.

Og ja, det funker - i hvertfall for meg! Når jeg har lov å spise det jeg vil, blir det ikke så spennende lenger. Da spiser jeg passe mye (og faktisk sunt) og koser meg i stedet med venner, trening og hobbyer.

Likevel blir jeg fristet av kjappe kurer. Spesielt hvis jeg ser at andre går på dem. Det blir på en måte noe å engasjere seg i, f.eks i perioder hvor hverdagen er kjedelig og rutinemessig. Jeg prøver å si til meg selv at jeg ikke trenger det og at det ikke vil hjelpe i lengden, og håper at jeg har lært nå.

Jeanette

10.06.2010 kl.17:58

Er det hver 14.mandag du er på God Morgen Norge?

Odd R.

11.06.2010 kl.00:16

Selv er jeg distributør av ett ernæringspulver-merke og kan ikke se at noen av det Kari Jaquesson skriver her er kritikkverdig, tvertimot må jeg si meg helt enig med henne. Hvis man ikke er fornøyd med sin egen vekt må man gjøre en livsstilendring mtp på kost og mosjon hvis man vil gjøre noe med vekten.

Kroppen trenger både fett og karbohydrater, men ikke i den mengde som de fleste av oss får i oss.

Noen av de viktigste grunnene til at fedme begynner å bli ett stort problem for flere og flere er at det er så mye "godt" som er lett tilgjengelig bensinstasjon, kiosker, matbutikker burgershapper osv., samt vi spiser samme type middagsmat som våre besteforeldre, men jobber ikke på samme fysiske måte lengre. Slik at mye av "god norsk tradisjonsmat" har alt for mye feil type fett (animalsk) og karbohydrater sett opp mot hvor mye man er i fysisk aktivitet i dag. Ikke misforstå meg og tro at jeg mener at man ikke lengre skal spise en god middag etter oppskriften etter mor eller bestemor, men en må da gjøre noe for å få forbrent det man får i seg.

Det er "desverre" stort behov for mennesker som deg Kari, for å få oss andre til å begynne å tenke på vår egen helse, for det er det det handler om.

Kari Jaquesson

12.06.2010 kl.15:04

Jeanette:Ja, stort sett, men nå er det slutt for denne sesongen. Tilbake ca 16 august! :-)

Elisabeth

14.06.2010 kl.10:55

Jeg gjør mitt beste for å gå ned og skal ikke ty til pulver, men vanlig mat. Spise lite og ofte. Men hvor mange kcal daglig anbefaler du? Er 162.5cm høy og veier 83.6. Har gått ned 5kg.

spiseforstyrrelser

15.06.2010 kl.19:19

Hei,

ville bare si at jeg synes det alt for sjelden blir snakket om spiseforstyrrelser, når det blir snakket om kosthold og ernæring. Tror det er det damen over prøver å si, at dette er et forferdelig sårbart område! Da holder det ikke bare å si hva som er riktig og ikke riktig å gjøre- det tror jeg de fleste vet, når det ligger så mye annet bak. Ser at du nevner det også, men ville bare si det. Følelsene våre må også inkluderes. Mange her på blogg.no som har et, vil jeg si, litt forstyrret og et ganske så usunt forhold til kropp og mat, selvom de er aldri så "sunne". Klem: )

Kari Jaquesson

15.06.2010 kl.21:44

spiseforstyrrelser: Jeg er helt enig i at det er mye "rart" på blogg.no - oversatt: veldig mye overfladisk!! Når det gjelder det med spiseforstyrrelser ser jeg på det som på alt annet misbruk uten at jeg kan utdype det nærmere nå - får blogge om det når anledningen byr seg.

At følelsene må med er helt sikkert, hadde mennesker handlet etter fornuften til enhver tid hadde vi hverken hatt krig eller nød, ikke kriminalitet, ingen hadde røkt eller ruset seg osv... Men i menneskenaturens skjønnhet spiller jo også det ulogiske og irrasjonelle en stor ( og ofte kreativ og estetisk ) rolle. SUNN handler om helhet, balanse, harmoni med plass til både melankoli og alle andre følelser både opp og ned, det handle rikke bar eom mat og trening. Noen trener veldig og det kan være superpositivt og bidra til herlig balanse. Men ikke alltid. Noen løper veldig mye. Da pleier jeg å spørre hva de løper fra.

Pie

26.06.2010 kl.14:43

Jeg er så enig i den kommentaren her: Hvis alle hadde fulgt Helsedirektoratets råd for ernæring og ikke vært redd for å ta en løpetur iblant, hadde vi ikke hatt et overvektsproblem i Norge i dag.

Det er jo SANT! Hadde folk spist riktig og bevega seg så hadde de heller ikke blitt feite.

Jeg har vært veldig overvektig selv,men har nå klart å ta av meg nesten 30 kg ved å spise riktig,små måltider og bevege meg.Har svømt,gått turer og gått istedet for å bruke bilen.

Jeg har gitt meg selv lov til å skeie ut med et pittelite glass brus hvis jeg er i selskap.Men det er sjeldent.

Jeg kutta ut alt som het junkfood,snop,brus og sukker.

Og DA begynte vekta å gå ned.Og den gikk mer ned når overskuddet kom og jeg klarte å yte mer ved bevegelse.

Dummeste jeg ser er folk som lyver for seg selv.Påstår at de ikke kan trene fordi de får vondt....Alle kan trene,svømming er supersunt og belaster ikke kroppen så man får vondt.

Enda dummere er det når de sier at de IKKE LIKER sunt..Neivel,da får du bli feit,men ikke faen om jeg gidder å synes synd på deg når hjertet ditt svikter fordi du er feit og har fettavleiringer i blodårene dine.Det fører til hjerteinfarkt.Jeg regner med at de som spiser den drittmaten vet det.Det er ikke bare å få skrapa det ut.Årene må som regel kanskje byttes...

Jeg skulle virkelig ønske at butikkene kutta ut med å ha alt det usunne ved kassene.Det er en stor grunn til at folk blir bælfeite.Og det verste er når jeg ser kurvene til folk..stappa med ting som er usunt..*urk*

Bruk hodet,spis sunt og beveg dere.SLutt å klag over at dere er feite,gjør noe med det,ikke spis junkfood og drittmat,snop og brus.

Ikke lur dere selv til å gi dere belønning i form av snop o.l...Trur dere at det hjelper på vektnedgang å gi seg selv godteri??Godteriet hjelper dere å få kiloene tilbake,..

Sikkert mange som blir sure på det innlegget,men det blåser jeg i.Jeg kunne glatt sagt det rett oppi fjeset på dere som blir sure.

Sannheten er noe man må tåle.

Kari Jaquesson

26.06.2010 kl.19:09

Pie: Ja, det er rart at man kan bli kalt "fanatisk" ved å leve slik du har endret til. Er det ikke heller det kose"tyrraniet" vi har i dag som er litt "fanatisk". Jeg mener, det er jo helg HVER ENESTE UKE (hver 4.dag er en helgedag). Det blir det trøbbel av om man skal markere hver helg med alle "helgetilbehørene".

Men, det er jo greit om man ikke vil leve foruten det, men da blir faktisk resultatene deretter. Da kan man ikke gråte over ekstra kilo...eller hva synes dere lesere? Er det mange som vil ha i pose og sekk når det gjelder slikt?

IDA EK

30.06.2010 kl.13:11

Kari: Du er super!! Du har forstått det! Selv prøver jeg å finne en livsstil jeg kan klare å leve med livet ut.. Gått veide 100 kg for tre måneder siden, nå begynner jeg å nerme meg 90 tallet! Du er mitt forbilde!! Rett og slett! :D

Ida

marianne

21.08.2010 kl.23:39

Jeg satt bare stopp en dag! Dritlei! fant noen treningsformer som bare er supergøy, og holdt på dem! Gledet meg skikklelig til disse timene! og så gikk andre ting av seg selv! Kiloene forsvinner sakte men sikkert, blitt mye mer motivert til å endre andre ting i livet mitt, bl.a matvaner, og trives bedre enn noen gang! Mitt motto er "Ikke forhandle med meg selv" - og gjett hvor det kommer fra...? Kan det være Kari tro...? :-) Nå får jeg gjort alt og litt til! Tror man må starte med en ting, så blir det automatisk orden på mer etterhvert. Og så blir man så glad av å være ute! Og ikke gi opp! Har man en dårlig uke, så er det ok. Bare fortsett - og vent for guds skyld ikke på mandagen for å starte trimmen! Start i dag! :-) Ta på joggesko og kom deg ut! Før du får tenkt deg om er du halveis rund Sognsvann! :-) Jeg kjøpte pulsklokke - og den er min nye beste venn! Rosa.. hehe Blir kjempemotivert når jeg ser hva jeg forbrenner! God trening alle sammen!

Kari Jaquesson

29.08.2010 kl.22:14

marianne: HERLIG!

-

19.08.2012 kl.20:42

Hei.

Hvordan kan jeg leve sunt som pendler?

Er overvektig og jobber ute på vegen (trafikkdirigent), og det blir ofte tatt me noe enkelt å spise, har ofte med rugsprø og baconost, men blir veldig lei etter en lang tid med bare det. Da er det veldig lett og kjøpe enn pakke boller da jeg blir lei.

Trenger forslag på hvilken mat som holder seg bra i 12 timer uten kjøleskap, og er enkelt å spise

Orker ikke pulvershake, og de barene. Smaken og konsistensen er helt forferdelig!

Kari Jaquesson

20.08.2012 kl.22:37

Hmm, tror jeg må legge den på kontoen, og kanskje blogge litt om det ved en senere anledning. Men det meste klarer seg helt fint i 12 timer uten kjøling. Om du bruker kjøleelementer, slike som ligger i fryseren holder du maten kald ganske lenge. :-)

Mona

08.02.2013 kl.08:59

Jeg har bestemt meg for å prøve pulver, som en liten boost iår. Jeg har begynt å trene forsiktig igjen, men grunnet overvekt, hælspore i begge ben, og betennelse i et kne, så kommer man fort i en vond sirkel. Derfor tenker jeg at for iallefall å kunne se med egne øyne at vekta ikke bare går oppover, men at det motsatte kan skje, det er viktig. Har hatt personlig trener og kostholdsveiledning i noen måneder i fjor, og gikk ned cirka 3 kilo. Fikk beskjed av legen om å prøve lavkarbo, så etter 6 uker med egg, bacon og mye diare, og med en vektnedgang på knappe 2 kilo, så ga jeg opp det også. Det må da være opp til enhver å finne sin løsning, og når man har prøvd de "sunne og riktige" rådene, da må man få kunne prøve sin egen variant!

Kari Jaquesson

08.02.2013 kl.17:38

Mona: Hei Mona! Du vil garantert gå ned om du tar en pulverkur. Men poenget er jo å beholde vekttapet, så et ordnet opplegg for etter pulverstarten er superviktig.
Tragisk at leger anbefaler lavkarbo uten å informere om hva de mener. Lavkarbo med mye grønnsaker, fisk, linser og bønner er noe helt annet enn den grusomme bacon, seterrømme, smørgreia som mange sverger til. Godt du kuttet ut. Finn et balansert opplegg du kan leve med for alltid, med rom for ekstra godsaker innimellom. NB: Det er masse trening du kan gjøre, bare let etter mulighetene! :-) Lykke til

Skriv en ny kommentar

hits