Et offer for fett?

Det er ganske utrolig at så mange tror feit betyr dum, eller mindreverdig eller noe annet enn det det faktisk betyr, nemlig feit, altså beskrivelsen av en kropp med mye fett på. Jeg vil ikke såre noen, og jeg forstår at for de som automatisk kobler ordet feit med ord som stygg og ekkel slik som Kristian Fjellanger gjør konsekvent gjennom sin bok, så kommer assosiasjonene og det oppleves vondt.


Men det virker som om det er en og del .......mennesker (fyll i det ordet du synes er riktig i forhold til å beskrive en med mye lagret energi (fett) på kroppen, som er eeeeeekstremt såre. Men hallo - det er IKKE noen andres SKYLD om du er .......... 

 

Du er ikke et OFFER. Det er helt uakseptabelt at folk skal slenge ukvemsord til noen eller diskrimenere noen på bakgrunn av vekt, rase, alder, seksuell legning, religion osv osv, men ikke legg deg ned og GRIN fordi noen sier noe stygt til deg. TA IGJEN der og da, davel!

 

 

Vekt handler ikke om moral, det er ikke et kosmetisk problem (med mindre man synes det selv), det er ikke en sykdom - MEN det kan føre til mer sykdom og uførhet, særlig om man er daff i tillegg, men som jeg har sagt og skrvet "ørten" ganger før - det er går fint an å være fat & fit.

 

 

Om du er ......... Og synes det er fint ? FINT! Kos deg i livet, le og lev ! Mange har mye å lære av deg . Altfor mange setter livet på vent for de kan ikke kjøpe seg lekre klær gå på by'n, dra på stranden, trene, eller gjøre noe annet før de har 'gått ned litt', noe som IKKE skjer så lenge man bare sitter og venter på et eller annet mirakel (eller redningsmann/lege/håndspålegger eller en pille). Jeg har mange afrikanske og karibiske veninner som er relativt rause hva gjelder midjemål og rumper - de kler seg supersexy og ER supersexy og er ikke redde for å ta plass.

 

Det er altfor mange ....... som gjemmer seg og ikke engang legger merke til at noen glaner og DIGGER dem. Av en eller annen grunn tror visst en del ....... mennesker at de bare blir beglodd fordi folk synes det er stygt. HALLO! Min far sa alltid " I don't want a flat ass - i love a fat ass!" Og mange mener det samme. Men det hjelper jo ikke om er helt paranoid bare fordi man er 1,30 rundt rumpa. SHAKE THAT ASS!  Og les dette tidligere innlegget fra meg om JUICY RÆV!

 

Om du er ........og er lei av det, men ikke får til å redusere vekten er det INGEN vits i å lete etter en årsak UTENFOR deg selv. Du er IKKE syk, MEN det kan godt hende det er mange ting du skal jobbe med i livet ditt FØR du begynner å jobbe med kosthold og trening. Det vil si, legg inn små vaner litt etter litt  (og du VET hva de er) om du er som de fleste............ har du gått på minst et GR kurs aller annet der man lærer mye om kost.

 

Ta EN ting av gangen og GIDD.

"Det er lett for deg å si"  har jeg fått høre mange ganger de siste ukene. Vel, faktisk er det slik at også jeg har valgmuligheter. Jeg KUNNE kjørt bil overalt, jeg KUNNE trøstespist om jeg er trist, jeg KUNNE spist meg så mett at øverste knappen i buksen måtte kneppes opp, jeg KUNNE ligget i sofaen og sett på TV fredag, lørdag, søndag osv osv,

 

"Jeg er for sliten når jeg kommer hjem fra jobben" JA , I HODET - sørg for at du blir like sliten i KROPPEN og du vil kjenne energien stige så du ORKER å ta smarte valg også på andre arenaer.
"Jeg synes maset om vilje er så slemt, det er ikke bare å si at man må ha viljestyrke." NEI NETTOPP - derfor vil jeg gjerne at vi reorganiserer samfunnet, men i VENTE på det kan du lete etter METODER for å hjelpe deg selv til å få det til.

 

IKKE gå hjem uten en tur først, IKKE gå inn på en eneste kiosk selv om du "egentlig" bare skal kjøpe batterier. Ikke HA huset fullt av fristelser. OSV . Finn ut hva du skal luke vekk i beddet ditt så du kan BLOMSTRE.

 

Dette handler ikke bare om vekt, men velvære. I en livsstil der man er lite i bevegelse er det nemlig mye apati -enten man er tykk eller tynn. (er tykk et bedre ord forresten?)

 

  • Jeg VELGER å ikke ha bil - det gir meg mange tusen ekstra skritt hver dag.

  • Jeg har VELGER å si neitakk, jeg er forsynt selv når det er noe godt til middag.
  • Jeg VELGER å ha et moderat inntak av snop, chips, alkohol og tung mat.

  • Jeg VELGER å ikke sitte og se på andre mennesker liv på TV flere timer per dag.

  • Jeg VELGER å ta oppgjør med meg selv når verden virker tøff og urettferdig.

  • Jeg VELGER å se på meg selv som sjefen i mitt eget liv.

 
Det er mine valg , ikke noe jeg mener alle skal, men OM du er lei av å være....... se til å få ræva i gir og endre livet ditt, davel! Det er ingen andre enn du som kan gjøre det, men let opp gode støttespillere og kvitt deg med dem som drar deg ned.

 

Det kan ALLE gjøre. Vi har alle forskjellig bagasje med oss, ikke alle har en Astrid Lindgren barndom å se tilbake på, men man kan sette fra seg kofferten på stasjonen og dra av sted. Om det er vanskelig forsett likevel. Slutt å synes synd på deg selv. Du er IKKE et offer!

 

Min venninne M sier "Delete, delete, delete" og ser fremover istedenfor bakover.

 

Det kan være vondt å møte følelser, traumer, minner om krenkelser helt naken, uten "dopet" som overspising er, men det er VERDT det. Men all forandring innebærer en god del smerte - også forandring man faktisk ønsker. En ting har alle misbrukere til felles: Det er alltid litt mer synd på dem enn andre, alltid litt mer vanskelig. Det er et ganske stort element av selvsentrering og selvopptatthet i misbruk, om det er dop, alkohol, mat & snop, spill eller annet er det utrolig mange fellestrekk: "min kone forstår meg ikke".

 

Det er i alle fall IKKE lurt å gjøre som Charter-Hilde vurderer : "å trøstepise sjokolade når stresshormonene stiger" du blir IKKE gladere, bare mer trist og noen flere kilo tyngre. Er du lei deg trenger du en KLEM, ikke ISKREM.

 

Til alle de haterne der ute som påstår at jeg ser ned på overvektige folk, at jeg vil presse alle inn i et kroppsideal, at jeg dømmer folk etter utseende - LÆR deg å lese! I 20 år har jeg promotert nettopp det motsatte. Kanskje det er dine EGNE fordommer du skal gjøre noe med. 

 

Jeg har faktisk også følelser (tro det eller ei) og blir dritforbanna og frustert av å bli tillagt synspunkter og holdninger jeg ikke har. RESPEKT for alle er en grunnleggende kjerne i meg.

 

 

Tidligere relatert inlegg:(Om du vil kommentere dem må du gjøre det her, for ellers finner jeg ikke kommentaren din)

 

http://karijaquesson.blogg.no/1273171186_juicy_rv_hell_yeah.html

http://karijaquesson.blogg.no/1271873956_jojoslanking__har_du_.html

http://karijaquesson.blogg.no/1241615680_nei_til_medisin_mot_o.html

http://karijaquesson.blogg.no/190606074928_overvektige_barn__snart_slanke.html

http://karijaquesson.blogg.no/1200561764_17jan2008.html

http://karijaquesson.blogg.no/1183239721_2_r_siden_slankekrige.html

http://karijaquesson.blogg.no/1264157718_dette_har_jeg_advart_.html

http://karijaquesson.blogg.no/040606102523_har_gud_blitt_feit.html

http://karijaquesson.blogg.no/m_012008.html

 

 

Se etter muligheter, ikke problemer eller begrensninger - herregud, det er jo faktisk folk uten bein som er toppatleter - et vondt kne er ingen unnskyldning for å bli sittende.  Gå heller ut og lev litt mer! Tykk eller tynn - livet er kort og vi er laget for lek og moro!

 

Stikkord:

46 kommentarer

Iselin

31.10.2010 kl.21:10

Bra skrevet! Du har egentlig rett. Feite folk er ikke et offer, og det er bare de selv som kan gjøre noe med det!

Ikke fan lenger, akkurat

31.10.2010 kl.21:12

Off. Du begynner å bli slitsom nå..

Virker rett og slett som at du begynner å bli litt desperat.

Kanskje du bare burde være stille litt?

Kari Jaquesson

31.10.2010 kl.21:16

Iselin: dette handler om livet GENERELT, ikke bare om vekt, men hvilket liv man ønsker å skape for seg selv. Egentlig tilfeldig at det akkurat nå er snakk om fett & vekt.

Nettie-bli gjerne min venn :-)

31.10.2010 kl.21:19

liker deg jeg :-)

Kari Jaquesson

31.10.2010 kl.21:21

Ikke fan lenger, akkurat: Enig, er egentlig dødslei av denne debaten selv, men måtte få dette "off my chest". Jeg sa først nei til å kommentere brevet fra Hilde Skovdahl og da sa VG at de ville skrive akkurat dét og det ville jo virket veldig kaldt og avvisende, så da var det i gang igjen. Men NÅ sier jeg ikke er ord til om dette. Men desperat? Etter hva? Dette er jo bare PES. Men har fått maaaaaaange mailer og sms fra folk som takker fordi denne debatten har dratt dem ut av "det er ikke min skyld-dvalen." Så noe bra bringer det jo med seg. Dessverre tror jeg ikke det vil gi noe endring på politisk nivå og det var jo egentlig det jeg startet med å etterlyse.

Sinbad Sjøfareren

31.10.2010 kl.21:24

http://www.youtube.com/watch?v=VKs0oEIVOck
:-)

Milla

31.10.2010 kl.21:44

Du har helt rett, Kari! Jeg har selv vært overvektig stort sett hele livet, og har aldri trent og vært glad i mat. Jeg har aldri vært den som har glodd foran tven, men jeg har heller ikke vært den som har vært ute og løpt. Og jeg har egentlig alltid vært ganske så lykkelig. Men for 3 måneder siden (106 kg), fant jeg ut at jeg ville bli enda lykkeligere. Så jeg starta å løpe. Ordentlig 10 ukers program, som var beintøft. Men jeg klarte det! Og nå er jeg 10 kg lettere, mange muskler sterkere, fryktelig nærme en mil på løpebåndet, og ikke minst enda smartere i matveien!

Hurra for kvitt latskap, bli sjekka opp på byen og all gleden det er ved å trene! Så alle dere som er i samme situasjon som jeg var, burde prøve det! Det er dritgøy! Og jeg vet at på mine 96 kg, har en lang vei igjen!

Hanna

31.10.2010 kl.22:38

stå på!!

Christine

31.10.2010 kl.23:07

Stå på, Kari! Veldig godt skrevet innlegg, tror mange av de som (med vilje, av misnøye til seg og sitt liv osv) har misforstått dine tidligere uttalelser må gå i seg selv nå.

MANGE av dine "hatere" og andre for den saks skyld, hadde hatt godt av å se DENNE! (trykk på teksten)

Anbefales :)

Christine

31.10.2010 kl.23:08

Hyperkoblingen virket ikke.. ;) Se her:

http://www.youtube.com/watch?v=obdd31Q9PqA

Anders Amundsen

31.10.2010 kl.23:36

Det er så enkelt for deg kari som veier 40-50 kg og bare svever i en sky av en boble over at alt er så enkelt for deg....er det enkelt for deg er det enkelt for andre...Ta deg ett Nki kurs og lær deg litt om Overvekt så kan jeg kanskje respektere en del av uttalelsene dine, en del av det du sier viser bare trangsynte tanker og uvitenhet...!

Desverre er det slik at selv om jeg fint kunne gått ned 20 kg på 14 uker noe jeg har gjort før fordi jeg har vært på Nimi Ringerike i 2007, så har man faktisk ett liv man må leve utenom slankinga, og du får det til å virke som at det å være tynn er det eneste riktige og normale...Tenk deg om hvilke fordommer du er med på å skape om overvekt når du uttaler deg i media !

Sissel M.

01.11.2010 kl.00:19

En unnskyldning hadde vært bedre. Går det ikke an for deg å innrømme at du kanskje kan ta feil? Det hjelper ikke at du sier at "FEIT" ikke er et negativt ord. Jeg har ALDRI oppfattet det som noe annet. Man kaller bare ikke folk for feit! Smak på ordet! det oser av forakt! INGEN vil blir kalt FEIT,- man kan tåle overvektig, tykk, lubben, kraftig - men ikke FEIT.

Om DU ikke mener det, så må du bare ta hensyn til at de fleste overvektige føler det slik.

Det blir litt som å si NEGER ikke er særlig høflig lenger, - de fleste i Norge legger ikke noe negativt i ordet, -men de som blir kalt NEGER gjør det, -og det må være god nok grunn.

Jeg er egentlig ikke for politisk korrekthet til enhver tid, - men god gammeldags høflighet har da aldri slått feil ut?

Jeg vet du vil hjelpe overvektige til å bli sunnere - men i din posisjon er det da viktig å få den gruppen til å like det du står for og få de over på din side,- og ikke få de i mot deg?

Det provoserer ekstra at slike ord kommer fra en som har som JOBB å holde seg slank og i form. Ikke alle har den muligheten.

Go morgen .!!!!

01.11.2010 kl.05:02

Hei syns du har en utrolig dårlig kropp.. Prøv å være med i en fitnesskonkurranse du hadde dritti deg ut med engang. Knull han apenegern din du monkeylover:)

Gladfeiten

01.11.2010 kl.05:24

Hei Kari.

Jeg håper at du skjønner at det er minst like mange dumme folk, som feite folk, og at en del av disse, som du ser, har funnet frem til bloggen din.

Jeg er 178 cm høy og 118 kilo, og er helt enig med at jeg er litt feit :) Å kalle det noe annet er å gjemme seg bak et finere ord enn det det egentlig er.

Ikke la "feitinger" over Norges land gjør deg i dårlig humør med hetsingen sin. Som vi vet kaller du en spade for en spade, og desverre er det ikke alle som takler dette.

Vannet er vått, himmelen er blå, og feite folk er feite.

Sånn er det - og mange av de som ikke takler dette faktum luller seg inn i en verden av fine synonymer og forklaringer på hvorfor de er feit og ikke klarer / gidder å gjøre noe med det.

Stå på Kari - Du vet at du har rett, ikke la noen presse deg vekk fra dine egne meninger og prinsipper :)

Mvh

En gladfeit kar på vei nedover i vekt.

Kristianfj

01.11.2010 kl.09:45

@Kari

Da kan man jo spørre seg hvorfor jeg som feit kobla sammen, stygg, ekkel. og fæl i boken. Mange, mange mennesker mener - og sier det jo rett ut at du er stygg. Mer eller mindre. Og tilslutt så tror man det selv. Man føler selv at man er mindre verdt.Man blir sin egen største fiende - fordi andre ruster en opp til å være sin egen fiende. Jeg vet hvordan det er å være 140 kilo og føle seg liten. Det tror jeg ikke du vet. Og bare for å underbygge at folk ikke er snille:

Har du sett nettkommentarerne etter dine utspill?

Det drar virkelig frem det verste i folk. " Det er de feite grisene selv som er skyld i at de er feite" står det i kommentarfeltet på bloggen min. Folk mener det helt seriøst. Og nå etter denne debatten, er det også lavere terskel for å bare skrive.

(Og så til @godmorgen her i kommentarfeltet på bloggen til Kari - du burde faen i meg gå hjem å skamme deg)

Som jeg har sagt flere ganger er jeg enig med deg i mange, ting - jeg syns bare ikke måte du har fremstått på er spesielt bra. Jeg tror denne debatten bare fører til at tonen blir skarpere. Det viktige er jo å skape politiske endringer - og få til de tiltakene som vi mener funker.

Kristian

Morten

01.11.2010 kl.10:37

Forslag til nytt ord: Energimennesker. I og med at fett er lagret energi...Nå har jo en vanlig slank mann 100 000 kcal lagret fett, men i og med at han kalles "bare" menneske så...derfor: Energimenneske.

Elisabeth

01.11.2010 kl.10:47

Kjære vene.... her er det mange nærtagende folk som skriver gitt.

Jeg synes det er veldig greit at det er noen som tør å si det som det er. Jeg er en typisk jojo-slanker selv, litt ned og masse opp hele tiden. Når jeg er på mitt største så må jeg innrømme at jeg rett og slett er FEIT! Det hjelper ikke at folk pakker det inn og kaller det alt mulig annet. Jeg er faktisk bare FEIT :) Og jeg vet grunnen til det selv og det er bare meg selv som kan gjøre noe med det.

Jeg jobber med trening selv og jeg er så lei av at folk kommer med dumme unnskyldninger hele tiden. (Har ikke tid, vondt i knærne, har barn, er for dyrt, er for slitsomt, tåler ikke ditt, tåler ikke datt, jobber for mye osv osv) Folk vil heller bruke hundretusenvis av kroner på slankeoperasjon istedenfor å få rumpa opp av sofaen og bevege seg litt og spise litt mindre drittmat.

Kom igjen a folkens - ikke vær så jævlig nærtagende! Det er ikke noe mer synd på deg enn på de aller fleste andre så ta heller og gjør noe med problemet ditt (så lenge det faktisk er et problem for deg)

Sissel M.

01.11.2010 kl.11:55

Elisabeth;

er det greit å si krøpling, skinnmager og stygg også til andre mennesker da, - for å hjelpe dem til å innse sine "mangler"?

Det er snakk om å bruke normal høflighet. Det er bare den overvektige som kan kalle seg selv for feit,- og det er bare en som er funksjonshemmet som kan kalle seg selv for krøpling. alt annet er laaangt under pari - og i alle fall fra en person som kaller seg fagperson på området.

CC

01.11.2010 kl.12:59

Jeg har ikke som jobb å holde meg i form. Er travel student med så mye å gjøre at døgning 1-2 ganger i uka i perioder er en regelen istedenfor unntaket. Men har jeg tid til å sette meg ned foran dataen i 10 minutter (slik som nå), har jeg sannelig tid til å ta fram yogamatten og trene styrke i 10 minutter også. Hvis jeg trenger en pause fra leksene og skal tilbringe kvalitetstid med samboeren min, går vi heller tur i 30-60 minutter enn å se på TV.

Heidi

01.11.2010 kl.16:29

Nei, jeg er definitivt ikke et offer - men jeg er i ferd med å synes at du oppfører deg som et.

Du fremstår som misforstått, irritert, snakker i litt STORE BOKSTAVER og kommer med et sett av gyldne leveregler ("jeg VELGER å si neitakk...osv") som skal forsvare og forklare ditt ståsted. Og til slutt kommer perlen: en flott utøver uten ankler og føtter i fullt driv bortover sanddynene... Oh, den satt, liksom.

Mange overvektige har kjent det samme i kantina de siste par uker: de forklarer og forsvarer så resten av oss rødmer - av SKAM for at de føler de må forklare kaloriinntaket uoppfordrert. Litt sånn tyren ved hornene stil.

Jeg forventer det samme av deg som av andre offentlige personer som går høyt ut på banen når de uttaler seg: se følgene av utspillet ditt. Ikke definer andre som feite, late og tiltaksløse - med mindre du mener det. Og mener du det - så får du tåle og forvente motstand.

Eirik

01.11.2010 kl.18:42

Har du skrevet noe trening i hverdagen? Som du nevner, har du ikke bil. Jeg gjør det samme som deg, og dropper t-banen hver dag. Gleder meg til flere blogginnlegg fra levra ;)

b

01.11.2010 kl.20:35

phew. dette har blitt en intens debatt! den betyr forhåpentligvis at noen tar tak i seg selv, men hvor mye som skjer på høyere nivå vet jeg ikke. så mange ord der, så lite handling.

if you wanna make the world a better place-take a look at yourself- then make that change.. ;)

hilsen hu som har begynt å gå lange turer med litt ekle bakker... (au)

Zawi

01.11.2010 kl.20:36

Du har så rett i det du skriver Kari :)

Jeg har alltid villet bli tynn, men har ikke orka og gjort noe med det, og som igjen har gjort at jeg har trøstespist og blitt enda større. Er 160 høy og var på det meste 125 kg, alstå alt for mye! Gikk vel ned ca 10 -15 kg sist ifor sommer ( pga mageproblemer) men noen av dem sneik seg på igjen. Men i vår fant jeg ut at nok er nok! Så jeg begynte å redusere porsjoner og spise minimalt med snop og annet digg + jeg begynte å GÅ. Nå går jeg ca 10 000 + skirtt hver dag, og har gått ned 27 kg på 7 måneder. Så er ganske så stolt av meg selv :)

Ja, det koster endel å komme seg opp av sofaen og ut, men det er verdt det! Når jeg kan så kan ALLE!

Stå på Kari!! Folk trenger å få høre dette, men er bare ikke at alle vil / takler å høre/innse det. Og takk for inspirasjon :)

monsun

01.11.2010 kl.21:03

Skjønner deg godt! Du skal vite at du er et utrolig godt forbilde for mange, spesielt meg. Vi trenger slike positive og livlige mennesker som deg. Stå på videre! Hvis du har tid: ta gjerne en titt på bloggen min, hadde satt pris på noen gode råd fra deg:)

topp2fitness

01.11.2010 kl.22:41

Off... Blir faktisk helt sresset av denne debatten! Tror folk må lese godt hva som faktisk blir uttalt, istedet for fyre løs med slike kommentarer! Dette er ment positivt folkens, å ta i et tak har vel aldri skadet noen!

Ha en fin og BLID dag! :)

Elisabeth

02.11.2010 kl.10:47

Sissel M:

For meg så er ordet feit bare et ord på lik linje med alle andre ord. Selve ordet klarer ikke jeg å ta meg nær av. Kari har vel heller ikke (så vidt jeg har fått med meg) gått rett bort til en person og sagt at han/hun er feit? Når man blir så fornærmet av at en person bruker ordet feit tyder vel på at man kanskje har et problem som man bør ta tak i? Kanskje er det kiloene man bør ta opp kampen med eller så er det kanskje tankene i sitt eget hode.

Om man går rett bort til en person og sier at du er skinnmager så er ikke det pent nei. Om man bruker skinnmager som en betegnelse på et voksende problem blant mange mennesker så ser jeg ikke det som et problem. Jeg merker jeg ordlegger meg litt klønete her men forhåpentligvis så får jeg frem det jeg mener.

Å sammenligne feit med krøpling og stygg ser jeg ingen grunn til. Det er ingen som normalt velger å være krøpling eller stygg, det er noe du med all sannsynlighet ikke kan gjøre noe med. :) Jeg velger selv å være feit. Det velger jeg hver gang jeg stopper i sjokoladehylla og kjøper med meg all for mye sjokolade. Hver gang jeg velger å kjøpe halvferdig drittmat og lignende. Hver gang jeg overspiser så jeg nesten blir dårlig. Dette er helt og holdent mitt valg.

Det å være stygg er ikke et voksende samfunnsproblem. Overvekt er faktisk det. Det fører til så mye sykdom og dritt for personen det gjelder og det igjen fører selvfølgelig til økte utgifter for samfunnet.

Jeg tror du legger alt for mye i selve ordet "feit". Det er bare et ord. Om noen sier overvektig eller feit er for meg klinkende likegyldig. Du velger selv om du vil ta deg nær av selve ordet eller ikke.

02.11.2010 kl.13:46

Kari du er lubben og ikke mye i form i forhold til fitness utøvere.. Kom på grandios prix neste gang så for vi

Se hvor høy i hatten du er da??? Jævla apeniggerknuller monkey smelly cock.

Siri

02.11.2010 kl.13:48

Jeg blir ikke provosert av folkeopplysning som at 20 kilo pluss = feit - at amming er best for babyer og at frukt og grønt kan beskytte mot kreft.

Det som provoserer meg, er all debatten etterpå, den uopplyste debatten. Det norske folk rett i forsvar er virkelig ikke noe pent syn.

Er det 20 kilo pluss så er det 20 kilo pluss. Om Charter-Hilde vil feire det - fint - jeg er ikke komfortabel med å ha det. Om Charter-Hilde er lei seg, så veldig dumt. Kanskje heller konse om å bli glad i livet sitt og ikke så fryktelig sinna på alle andre?

Det er jeg jeg jeg som kan bestemme om det skal fortsette å være 20+. Fakta er fakta: putter du inn mer enn du bruker så blir du feit.

Å kalle det noe annet, endrer ikke det.

Siri

02.11.2010 kl.13:56

Apropos form som en skikkelig gluping har uttrykt over mitt innlegg: jeg blir litt lei meg når fitnessfordommene mine bekreftes....

Stine21år

02.11.2010 kl.15:55

Jeg blir satt ut over hvor slemme ting folk kan si! Uten noen som helst grunn?? Du har ikke sagt eller gjort noe galt. Kjempebra at du prøver å sette mer søkelys på dette, selv om du skriver "Dessverre tror jeg ikke det vil gi noe endring på politisk nivå og det var jo egentlig det jeg startet med å etterlyse" i den ene kommentaren. Jeg syns du virker som en kjempebra person som motiverer mange, inkludert meg selv. Jeg er ikke overvektig, men mener trening er superviktig for å forbedre livskvaliteten. La de dumme kommentarene prelle av, for det er så mange flere som setter på pris på det du gjør. Det norske samfunnet trenger virkelig slike trenings- og livstilsmotivatorer som deg! STÅ PÅ!

Kari Jaquesson

02.11.2010 kl.16:42

Siri: Ja, jeg har faktisk dediker et helt innlegg til den tullebukken - han er nok IKKE representativ for fitnesssporten - ikke etter mitt inntrykk av utøverne i alle fall!

Feit

02.11.2010 kl.23:45

Du har jo ingen respekt for sånne som meg, og du takler ikke å bli motsagt. Sånn er det vel når egoet blir så oppblåst som ditt.

Feit

02.11.2010 kl.23:50

Jeg vil også si at du virker usympatisk, nedlatende, arrogant, bitchy, hatefull, tvers gjennom et ufordragelig menneske.

Kari Jaquesson

03.11.2010 kl.08:02

Feit: Jeg tror du digger meg, jeg Feit, du er i alle fall inne på bloggen min veldig ofte OG legger inn alle disse saklige meldingene dine. DU får legge igjen telefonnr. ditt eller i alle fall en ekte mailadresse. fitte@fittetryme.com er vel neppe din ordentlige adresse. Så du får nok endre nicket ditt fra FEIT til FEIG. Ha et godt liv. (Eller, du har kanskje ikke noe liv siden du bruker så mye tid her på bloggen min)

Feit

03.11.2010 kl.10:58

ja, det er jo det sånen som deg mener, alle skal digge deg. Alle skal være enig med deg, for du alene vet.

Nei, jeg digger ikke sånne som deg

Burde i grunn synes synd på sånne som deg, som ikke klarer å leve uten at de får slenge dritt mot mennesker dere mener ikke er vakre og perfekte nok.

Kari Jaquesson

04.11.2010 kl.09:43

Feit: Du er virkelig helt på viddene og jeg skjønner jo at du er syk. Håper du finne riktig behandling så du kan få deg et bedre liv. Du er velkommen tilbake hit når du har noe saklig å komme med. De vrangforestillingene dine kan du faktisk få hjelp til å kvitt. Lykke til.

Vilje

04.11.2010 kl.21:51

Jeg syns du treffer helt på kornet, Kari. Imponert over deg.

Du har helt rett. Alle kan velge å være sjef over sitt eget liv.

studine

06.11.2010 kl.13:53

Jeg er verken vakker eller perfekt, jeg er en feit studine på 46 år som bruker Kari både som personlig trener (via trimvideoer) og som har oppsøkt henne i det virkelige liv.

Jeg har ikke økonomi til å gå på treningsstudio, men jeg trener hjemme med mange forskjellige trimvideoer (ikke bare Karis) og forholdsvis enkle hjelpemidler (ikke spesielt dyre) som jeg har samlet meg gjennom noen år. Vi snakker om strikker, manualer, treningsball, matte osv.

Mitt mål er ikke sylslank kropp og MBI under 25, men å ha en mest mulig sunn kropp under fettlaget.

Kari har spurt om å få bruke meg som eksempel for andre, og når en feit, uvakker, uperfekt studine på 46 kan brukes som eksempel for andre, da mener jeg hun IKKE promoterer at man må være sylslank, vakker og perfekt. Jeg har ikke på noe tidspunkt følt at Kari har sett ned på meg på noen måte, men har oppmudtret meg til å "keep up the good work".

Kari Jaquesson

06.11.2010 kl.15:58

studine: Takk for innlegget, men må korrigere deg: "en feit, uvakker, uperfekt studine på 46" ? Hvor har du fått det fra at du ikke er vakker? Perfekt? Perfekt finnes ikke og likevel er vi alle født perfekte! Man trenger ikke være slank for å være vakker! Stå på videre med trimmen - du har en sunn og flott innstilling på motivasjonen. Nå er det bare å øve seg på å se og vise skjønnheten din! (om du vil!)

studine

06.11.2010 kl.23:23

Søte Kari, du kan ikke med din beste vilje påstå at jeg er vakker! I såfall er du en skikkelig myrsnipe uten å være min mor. :o)

Og selv om byggesteinene er perfekte er det ikke dermed gitt at byggverket er det. *lol*

Hvor jeg har fått det fra? Jeg har da speil!

I det ser jeg ingen skjønnhet, men en kvinne merket av sine år på godt og vondt, en kvinne som er ung til sinns, og som bærer sine alterstegn og sine grå hår med stolthet. Og vet du hva? Jeg synes ikke det er noen ulempe å ikke være billedskjønn, da vet jeg i alle fall at gutta ikke går etter utseendet! *lol*

Men takk for kompimentet. Jeg antar det er sjarmen min som gjorde susen. :o)))

Lise-Lotte

08.11.2010 kl.13:03

Nei, nei, nei!!!

Dere skjønner ikke noe i det hele tatt. ååååå!!!

Mennesker som er overvektige har en tendens til å lete etter årsaker utenfor seg seg til sin egen overvekt. Ofte prøver de å begrunne overvekt med jobb, forhold, barn osv. Jeg jobber med å holde meg og andre i form og jeg ser mennesker ta sunne valg hver dag. Det kan kanskje være lett og naturlig for meg, men jeg også tar valget. Det handler om å ta et valg. Når folk er i et kjærlighetløst ekteskap så skiller de seg, ta valget og skill deg fra kiloene som plager vettet av deg! (om de plager deg)

Som personlig trener og ernæringsfysiolog ser jeg mange mennesker som vil ha forståelse og godkjennelse for at de er større enn hva de ønsker å være.

Ta ansvar for eget liv!

Om du tar det valget at du skal bruke all tid på barna dine i dag, når du blir syk pga. fedme hvem skal ta vare på de da?

Hvem skal betale regningene dine når du ikke kan jobbe pga. sykdom som du har pådratt deg pga. fedme?

Ikke sløs med skattepenger på å øke uføretrygd og sykekøer, spar pengene til skolegang til barna våre!

Gjør endring i eget liv og lær barna dine hva sunn helse er, det er en del av barneoppdragelsen det også!

Hvorfor ikke røyke? Fordi det kan gi lungekreft.

Hvorfor skal du ikke ha fettprosent over 30 %? Fordi det kan føre til diabetes type to og hjerte- karr lidelser.

Spis noe annet enn pølser, burgere og pizza!

Grønnsaker, nøtter, frukt, kylling og fisk gir deg faktisk mer enn bare en vekt reduksjon. Det gir godt humør og energi, til å leve livet! Kom deg opp og ut, unn deg selv å leve livet, det har mer å by på enn sofa, chips, pc og tv!!!!!

Du kommer ikke til å angre! Et steg av gangen, begynn med en tur i dag!!!!!

Stå på Kari, du er kjempe flink!

Hilsen

Ernæringsfysiologen og personlig trener

Lykketrollet

08.11.2010 kl.21:33

Hvor er "liker"-knappen?

Tone

12.11.2010 kl.04:57

Du klager over at feite folk er late og ikke gidder å gjøre noe for å gå ned i vekt, bare klager. Ser du likheten med deg selv og denne påstanden? Du vil endre politikken, men gidder ikke gå inn i den, bare klage. Som du selv sier: kom deg opp av sofaen, meld deg inn i et parti og jobb for saken! Resultater kommer ikke av seg selv!!

Ole-Jacob

16.11.2010 kl.23:23

I de fleste tilfeller er vi "Vår egen lykkes smed" og vi tar våre egne valg. Det står i en svart bok "Har I tro som et senneps korn kan I flytte fjell". Du er sterk i troen Kari. Det smitter, tusen takk

Og så går det flere veier til Rom, om man skal til Rom da. "Smiler" (Rom = sunn sjel i en sunn kropp)

Smil og stå på ditt Kari, det står respekt av det du gjør.

Tonje Marie

18.11.2010 kl.23:45

Vi har alle valg her i livet, og er avhengig av å ta valg for å (over)leve! Jeg mener det handler om å finne sin indre styrke og troen på seg selv for klare de målene man setter seg. Spør du deg selv om hvorfor du gjør dette for hvert valg du tar så vil du nok til slutt finne meningen med livet ;0)

Hei

28.11.2010 kl.15:13

http://www.youtube.com/watch?v=BsM_9IwYqy8

Skriv en ny kommentar

hits