Slanke seg med kaker, gå det an?

I 10 uker spiste Mark Haub, professor i human ernæring ved Kansas State University, en av disse søte kakene foran seg hver tredje time istedenfor å spise "ordentlig" mat. I tillegg til søte kaker av ymse slag mumset han på Doritoschips, supersøte frokostblandinger og Oreokjeks.

Hans utgangpunkt var å sjekke teorien om at for å gå ned i vekt er det KUN negativ (minus) kaloridifferanse som teller - hverken HVA man spiser eller hvor sunn maten er.

 

Teorien funket. Han gikk ned 13 kilo på to måneder.

 

Han spiste 1800 kalorier per dag, men kaloribehovet hans lå på ca 2600 kcal per dag. Hans fulgte altså det enkle prinsippet for vekttap: Han inntok vesentlig mindre energi (kalorier) enn han forbrant hver dag.


Kroppsmasseindeksen hans gikk fra 28.8 (overvektig) til 24.9 (normal).

2/3 av all maten han spiste var såkalt "junkfood", men han supplerte med en multivitaminpille og en proteinshake per dag. Mesteparten av maten var altså det man vil kategorisere som næringsfattig (altså lite vitaminer, mineraler, antioksidanter og sunne fettsyrer).

 


Likevel sank det "slemme" kolesterolet i blodet hans med 20% og det "snille" kolesterolet steg med 20%. Fettprosenten (kroppsfettet) sank fra 33,4 til 24,9 %. (han fortsatte med sitt vanlige, moderate trimopplegg)Han spiste ikke kjøtt, frukt eller grove kornprodukter under forsøket. Da han begynte å spise kjøtt igjen steg kolesterolverdiene igjen.

 

En talsperson for the American Dietetic Association var ikke så veldig overrasket over at det skjedde så mye positivt: "Det er overvekt i seg selv som er det sentrale problemet som fører til komplikasjoner som høyt blodtrykk, diabetes og høyt kolesterol" sier vedkommende.


Langtidseffektene av å spise slik vet man jo ingenting om, f eks er det å spise mye grønnsaker regnet som en av de viktigste tiltakene for å senke risikoen for mange kreftformer. Men, en av de største risikofaktorene for å utvikle kreft er overvekt.
Om man har blitt overvektig av sunn eller mindre sunn mat spiller  antagelig ikke så stor rolle. Det er topp å spise sunt, men for mye er for mye - om man ønsker å holde vekten innenfor det anbefalte.
Husk at her er det faktisk OK spillerom. Jeg som er 169 for eksempel kan veie fra 55 til 72 og være "normal".

 

Med andre ord: Det er helt OK å spise litt kake, godis og snacks selv i et kaloribegrenset kosthold. Det er ikke nødvendig å være asket for å holde vekten, men noe av det jeg lærer mine klienter er porsjonskontroll. Mengden har mye å si. Noe kan man spise mye av, annet må komme i små porsjoner (også "sunne" matvarer)

 

Her kan du lese hele artikkelen på CNN.

PS: En bolle på f eks United Bakery er ikke én bolle, men fire-fem - for porsjonene er heeeeelt ute på viddene. PÅ grunn av at alle porsjoner har økt så mye er det viktig å tenke før man sluker. Beste tipset: DEL med andre!

11 kommentarer

Heidi

16.11.2010 kl.17:01

God passning, dette (for hva det er verdt :-)). Har alltid kjent en smule irritasjon over at vi kompliserer mat for mye: hvor mye karbo, hvor mange gram fett - dette er etter min mening for innviklet for de fleste av oss - og vi GIR OPP (og gir f...)

Mat er godt. Mat er energi. Energi kan regnes om til kalorier (eller annen enhet). Hvis du i tillegg ønsker å gå ned i vekt, så kan du lett følge forpakningene, og regne selv.

Det eneste som er litt dust med denne metoden ... er at du ikke kan unnskylde deg med at du ikke skjønner tabellen (den for GI, karbo, protein, skjult sukker, synlig sukker, livsglede..you-name-it-tabellen)

Søren'å!

Lykketrollet

17.11.2010 kl.07:35

Enig i prinsippet her. Jeg brukte en tilsvarene diett i julen en gang. Gikk faktisk ned 3 kg på to uker!

Men jeg blir litt nysgjerrig på hvordan han (og omgivelsene) hadde det underveis.

Var han sulten? Hadde han energi? Humøret...?

Mange som går på spesielle dietter (f.eks pulverkurer) sier at de får mye mer energi. Og en del sier at det må være noe i den vanlige maten de ikke tåler. Men kan ikke det å være på slankekur og oppleve en vektnedgang i seg selv gi energi? Mye av forklaringen sitter vel i hodet?

b

17.11.2010 kl.15:23

ja, jeg gjorde noe lignende da jeg slanket meg inn i bryllupskjolen for to år siden. jeg tillot meg litt godt, men regnet det inn i kalori-inntaket, så det ikke ble ett tillegg. det gikk ganske greit egentlig. litt verre når er det litt overspising, som nå, men det hender jeg ta tenker at jeg bør være litt forsiktig med resten av inntaket og evt øke uttaket, for å komme ibalanse.

Anita

17.11.2010 kl.16:58

Fett!!! Høres drit bra ut:) Får teste ut d då :) Who cares om eg blir slakk, eg går ner i vekt.. woho :P

mindthatgap.blogg.no

27.11.2010 kl.12:00

For en slikkmunn, som meg, som har betalt flere tusen for å bli pt-rådet til grønnsaker, grønn-te, kyllingfilet og riskaker er jo dette hyggelig lesning. (Selv om man altså ikke vet langtidseffekten.) Særlig nå snart - i julen - man kan holde vekten og kolestrolet i sjakk - og gi seg selv litt slack i mht kosthold

Goodie!:)

Hei

28.11.2010 kl.15:12

http://www.youtube.com/watch?v=BsM_9IwYqy8

bojah

21.11.2011 kl.17:55

jeg synes du har gått av moten kari... bare husmortrim, du burde snart bare fokusere på det du burde trene... seniortrim.

Kari Jaquesson

21.11.2011 kl.19:53

bojah: ha ha ha ha ha ha! :-)

Jeg ble nettopp kalt "bullshitfilter" og det er nettopp det jeg er. Menneskekroppen har ikke forandret seg stort siden starten. En biceps får fremdeles albuen til å bøye seg.

Hva er husmortrim, forresten?

bojah

29.11.2011 kl.12:27

husmortrim er å løfte på en 0,5 liter hjemme i stua osv.. og ta knebøy mens man lager mat... Du er blitt veldig selvgod, du er ingen bullshitstopper du.. du er bare en helt vanlig person. Et tips ikke sett deg selv på en pidestall, det er ikke atraktivt...

Kari Jaquesson

01.12.2011 kl.09:10

bojah: bojah: Hæææææææ? Nei, dette kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i, tydelig at du ikke følger med på mine aktiviteter.

Selv om jeg absolutt promoterer tung styrketrening og kondisjonsøkende trening for de aller fleste, er jeg veldig klar iver at dette ikke passer for alle.

Jeg tror nok du er en ung gutt som er i knallgod form. det kan være vanskelig for deg å forstå, eller sette seg inn i hvor dårlig form mange er i. For en person som ikke trene ri det hele tatt vil faktisk det å gjøre 10 minutter "stuegulvtrim" har enorm helsegevinst.

Selvsagt er jeg en vanlig person, hva annet kunne jeg vært? er ikke du? og alle det? Jeg lurer jo litt på hvor denne indignasjonen din kommer fra?

Jeg synes også det ville vært alminnelig høflighet å stå frem med fullt navn når man skal bedrive personlig kritikk av noen.

Hvem er du? Ikke en feiging, vel?

Berit

03.03.2013 kl.03:20

Tipper bojah er en liten boler, kanskje? Som kan løfte en bil, men får kondisproblemer av å gå helt bort til butikken! ;) Neida, bare tøyser. Ble glad av dette innlegget, Kari! Jeg er normalvektig og fin, men får likevel litt dårlig samvittighet av sukra søndager med kjæresten...Men alt med måte, så går det bra :) Blir glad av å lese hele bloggen din, i grunn!

Skriv en ny kommentar

hits