Hønsehjerner?

Fikk akkurat vite av en journalistvenninne at hun hadde prøvd å få uttalelser fra forskjellige kjendiser vedrørende Christian Ringnes' planer om å ødelegge store deler av den uberørte skogen på Ekeberg til fordel for sine utvalgte statuer - noen opptil 9 meter høye (jepp - tenk deg timeter'n på Frognerbadet - omtrent så høye) .

Hun fortalte meg at flere av dem var redde for å uttale seg. Wow - There's democracy for ya'. Redde for penger og makt, altså. I tilfelle de kanskje trenger et lokale som de skal leie av ham, da eller?

Mange av de samme er nå i full gang med å lete opp kjolen de skal ha på seg i Christians neste fest som skal feire alle de flotte kvinnene han kjenner. Det blir skalldyr og Champagne, Goodiebag og gave til "han som kanskje venter der hjemme".

Inkludert i selskapet er en timinutters presentasjon av skulpturparken. Ja, tittelen på innlegget mitt i dag er er "hønsehjerner?".  De færreste av disse damene gidder eller makter å tenke over at de med dette blir brukt i et PR-opplegg for å legitimere et svært suspekt og innvaderende prosjekt. Et prosjekt hvis politiske behandling av Transparancy International gir grunn til "mange røde flagg" og "behov for en bredere høring" (politisk).

Tenk litt'a damer - ikke gå så lett på limpinnen!

Hva er du takker ja til egentlig - enda en goodiebag - har du ikke nok?

I dag var det folketog på Ekeberg. Veldig mange av de fremmøtte var tvilende da de kom, noen gikk gråtende derfra. De hadde virkelig ikke forstått omfanget av dette.


Der det er nydelige stier perfekte for fred og ro fra det moderne, hektiske livet skal det legges tre meter bred vei. Det skal bygges en syv (7!) meter høy paviljong midt inne i skogen! 80 skulpturer og belyste installasjoner skal det ryddes plass for i skogen. En skog som rommer et utrolig bredt biologisk mangfold.

HVORFOR?

Den eneste som tjener på dette er Christian Ringnes. Han har allerede startet oppkjøp av eiendom rundt Ekebergskogen, f eks Konowsgate 1-3 som ligger rett nedenfor trappene som går opp til Ekebergrestauranten.  Skal han bygge hotell der? Han ser for seg hundretusenvis (600.00 ifølge prospektet) som skal da fraktes opp i gondol. Dette krever også en stor jafs av skogen med servicebygg i tre etasjer, m.m og (selvsagt) servering (på hvem sitt serveringssted?).Disse turistene vil ikke komme for skogens ro og fred, men for å se skulpturene. De kan vel se dette på et annet sted. Farvel skogens ro.

Nei, Christian - dette er gammelmodig og PASSÉ. Det som er moderne er å forstå at ubesudlet skog er godt for folkehelsen, at det er unikt for en hovedstad å ha dette tilgjengelig for alle, uansett alder. Et sted for psykisk og fysisk batteriladning, å slippe å ta stilling til menneskeskapte objekter.

Skogen tilhører oss alle - og er gitt til Oslo med formål friluft. Plassér dine skulpturer på et sted som trenger det, ikke stjel skogen!

Tenk så pinlig for deg og dine etterkommere å bli husket som mannen

som ødela Ekebergskogen. Det er ikke et ettermæle å strebe etter.

Til Oslo Bystyre:  sett dere inn i dette før dere stemmer over det - dét tviler jeg på at dere har gjort. Kanskje har dere vært på befaring sammen med Ringnes & Co; Om dere ikke har vært på en ordentlig befaring gjør dere IKKE jobben dere er blitt stemt inn for. Da svindler dere oss. Oss som eier denne skogen - nemlig hele Oslos befolkning. Skogen er VÅR, ikke DERES eller Christian Ringnes sin.

Det er mye kjærlighet i et nei:

 Å si nei til disse planene er å si JA til generasjoner fremover som skal få kjenne hva natur er. Ungene i Gamlebyen og på Grønland har ikke like mange hytter som ungene på Bygdøy. Kall det gjerne integrering om du ha en knagg til å henge dette på. JA til tilgangen på FRI natur MIDT i Byen!

 Ikke vær med på denne flausen og dette overgrepet. Finn en stor og stygg tomt som faktisk trenger forskjønning til Ringnes slik at vi kan få en NY park - Oslo trenger flere grøntarealer, men ikke stjel og vandaliser det som allerede er perfekt. Skogen er nemlig dét.

EKEBERGSKOGEN MÅ BLI FREDET SLIK BYGDØY ER BLITT DET!




Stien skal vike for en bred vei.



Her vil Ringnes lage et 400m2 vannspeil med da en slags høy mur som "demning". Han kaller skogen for "kratt" og omtaler seg selv som østkantens "mor Theresa". 

Hadde han turdt å foreslå dette for Bygdøy eller Nordmarka?

Christian er en grei nok fyr, han, men noen filantrop er han ikke. Han er business tvers igjennom og en flink strateg. Alle barn trenger grenser, også Ringnes. Det er våre folkevalgtes oppgave.

Nå må de innfri.

Jeg ønsker en redegjørelse for motivasjonen til f eks Gro Balas for å haste dette igjennom på tross av alle innsigelser både fra stemmeberettigede borgere og aktører som Transparancy International.

Noen ville nok funnet på å kalle det suspekt.

Svar utbedes.

 

 

Stikkord:

47 kommentarer

Stine

14.05.2011 kl.22:53

hehe, så sant så sant :)

FrozenMoments Photography

14.05.2011 kl.22:59

Helt enig med deg.

Liker bloggen din veldig godt

marieplusstre

14.05.2011 kl.23:11

Dette kan da ikke bli noe av? Det høres helt usansynlig ut, er det virkelig mulig at han får ta skogen til noe sånt?

Mattie Nishobora

14.05.2011 kl.23:13

Really nice header!! :) Cool blog.

The Road

14.05.2011 kl.23:14

Mange hønsehjerner rundt forbi..

c h e e r i n g v i l d

14.05.2011 kl.23:15

Sykt fin blogg!!<3 Kan du kommentere på bloggen min? Da bli jeg kjempeglad! :) <3

15.05.2011 kl.02:27

Deilig at du sier det vi mener rett ut!

Ida

15.05.2011 kl.02:29

Flott at du går i front på dette og tør å si hva du mener!

Kari-Ann

15.05.2011 kl.03:04

Man kan bli STUM av mindre....snakker om besudling av byens lunger! Men jeg tenker her jeg sitter: er det virkelig seriøst at mannen planlegger å anlegge en 3 meter bred VEI midt i skogen?? Jeg er så enig med deg i det du skriver, og jeg regner med at du får massiv støtte! Du har min fulle støtte, selv om jeg bor i Selbu!

Skogen og naturen, er viktig for alle, og vi har alle et ansvar for å forvalte den på best mulig måte, og bevare den så sunn og hel som mulig!

Helen - Kjernesunn Nordkvinne

15.05.2011 kl.08:49

Stå på!

B

15.05.2011 kl.11:50

Velformulert og tankevekkende. Skulle ha vært med i går, men det ble for hektisk. Finnes det andre ting man kan gjøre, etter demonstrasjonen, for å vise motvilje til den planlagte parken?

Beate

15.05.2011 kl.11:54

Flott formulert! Håper du kan skrive noe til en avisdebattside også!!

Dagne Groven Myhren

15.05.2011 kl.12:08

Hvor mange ganger er det lov å tegne seg for å bevare Ekebergskogen? Det finnes andre og verdigere prosjekter som Ringnes kan bruke penger på. Han kan f.eks. bidra til å reparere skadet landskap. Grønnlia er i dag et månelandskap. En gang var det en idyll. Det er ukultur å forderve uberørt Ekebergskog. Har man sett lyset siles gjennom trærne i blandingsskogen eller opplevd hvitveisteppene i april-mai, da forbanner man de krefter som vil at sjelløse monstermaskiner skal bryte seg inn og på et øyeblikk tilføre Ekebergskoge varige sår. Det går ikke bare ut over skogen, men over oss selv. Til politikerne og Ringnes: Tenk dere om! Det er ikke for sent å snu! Snur dere i tide, vil mange takke dere!

Beate

15.05.2011 kl.12:11

Jeg har også hørt at barna på EKT rideskole ikke lenger skal få lov til å ri på stiene i skogen (kanskje de kommer i veien for turistene som haster fra skulptur til restaurant?). Stemmer dette?

15.05.2011 kl.12:45

Kjære Kari!

Takk for sist i toget, og takk for din glimrende blogg!

Hvorfor er vi er blitt så sløve med å ta vare på de felles verdiene? Bygdøyskogen ble i sin tid gitt som gave til kommunen under den klare forutsetning at den ikke skulle gis bort, men tilhøre kommunenes innbyggere for all framtid. Skogen må ikke gis bort til privatpersoner! Den er vår felles glede!

kristin

15.05.2011 kl.15:51

sett disse skulpturene et annet sted, ikke ødlegg skogen VÅR !

Synnøve

15.05.2011 kl.22:33

Takk for en tydelig, velformulert og sterk appell under demonstrasjonen lørdag!! Det er så viktig at kjente mennesker tør å stikke fram hodet i slike saker. Stå på videre! Dette er en ubeskrivelig viktig sak! For oss andre er det kanskje vel så hensiktsmessig å sende mail til rette vedkommende der beslutninger tas. Hvem er i dette tilfellet "rette vedkommende"?

Kari Jaquesson

15.05.2011 kl.23:39

Synnøve:Skriv til disse: http://www.bystyret.oslo.kommune.no/partiene_gruppeledere/

Her er listen over alle sammen. Skriv gjerne til alle du klikker bare på navnet til den enkelte så har du en mail oppe!

Spre ordet!

Kari Jaquesson

15.05.2011 kl.23:40

Kari Jaquesson:her er alle: http://www.sak.oslo.kommune.no/sru/utv_info.asp?utv=B&DB_Source=2

Beate

16.05.2011 kl.12:18

Håper du kan legge ut en link til dette innlegget på Facebook-hovedsiden for aksjonen. Fant bare en link på infosiden for demontrasjonen lørdag. Veldig nyttig å få tips til hvilke politikere man bør informere om sin mening!

Synnøve

16.05.2011 kl.16:49

Det skal jeg gjøre! Takk for linken! :-)

Dragemamma

16.05.2011 kl.19:11

Det syns jeg var bra sagt!

Andreas

17.05.2011 kl.07:42

Ønsker deg en riktig strålende god grunnlovsdag, Kari. :)

Sandra

19.05.2011 kl.09:22

Sinnssykt bra at du setter fokus på dette Kari! Du kunne ikke sagt det bedre.

Mia

19.05.2011 kl.09:46

Det er så bra at du sier det, Christian RIngnes er ingen filantrop, men tenker penger i absolutt alt han gjør.

Men det som er det mest absurde for meg er at vi lar en privatperson diktere hva som skal opp i det offentlige rom. Chrtistian Ringnes er kjent for å ha elendig kunstsmak og kvinneparken hans blir bare harry. Hva men velger å ha i sitt private hjem er helt opp til han, men man forsøpler da ikke skogen som allerede gir glede til så mange.

Lise Nikita

19.05.2011 kl.10:00

AMEN!

Knut Sparhell

19.05.2011 kl.10:38

Det er ikke snakk om å ødelegge noen skog. Er det noe jeg ikke savner i Oslo så er det tilnærmet uberørt skog. Det jeg savner i Oslo er flotte parker, og spesielt kunst av den sorten som planlegges her.

Jeg fikk være med til den skogen som barn, et fantastisk flott område som flere burde besøke. Her får man opprustet gangveien slik at de blir farbare for flere.

Det virker som om det her er noen som vil ha skogen for seg selv. Jeg ble rett og slett sjokkert da jeg fikk høre om demonstrasjonstog mot dette flott tiltaket. Ja, "hønsehjerner" er et uttrykk som var ganske nær min første tanke om de som deltok. Man mener altså at noen skulpturer i et lite område av denne skogen, ingen "monsterskulturer" er på vei, men helt normale på et to-tre meter, skulle ødelegge, i stedet for å se den enorme berikelsen for byen dette vil være.

Og selvfølgelig skal ide-haveren og velgjøreren her tillegges onde hensikter. Nei, hurra for Ringnes.

Inger

19.05.2011 kl.14:49

Kari - du har rett, Ringnes har både taket og draget... så jeg synes overskriften din var helt grei, jeg!

Knut - her er det for en gangs skyld litt motsatt; den er større enn du tror. Ringnes' kvinnepark, altså! Sjekk ut planene, se på tallene, og ikke minst - se hvordan det er allerede "attraktive" områder som tas for seg.

Dette er omtrent som da golffiffen gjerne ville ha Maridalen å leke i, og ordfører Albert prøvde å "hjelpe" dem med et kjapt sommervedtak... angivelig :-) Da fungerte det bedre med å gjøre en del av Grønmo om til golfbane, selv om det neppe ikke fremsto som like naturvakkert og fint. For det er en bedre grunnide: Ta et lite attraktivt område og forbedre det. Som Aftenposten skrev i 2003: "Søppelhaug ble naturperle".

Men der er ikke Ekeberg! Den er allerede en naturperle.

Ellers så trenger faktisk folk i Oslo sentrum en bynær skog som dette. Med besteforeldre i Gamlebyen var vi masse i Ekebergskogen, som var en nærskog; marka tok det litt mer tid å komme seg uti.

Idag drar jeg fremdeles heller til Ekeberg enn til Frognerparken, der det yrer av turister som raskt farer gjennom. Skal det bli tilfellet på Ekeberg også - at ro og skyggefulle skogsstier skal fortrenges av asfaltstier og turister?

Hatlem

19.05.2011 kl.15:48

Ja, til skulpturer!

Christin

19.05.2011 kl.20:16

Ja til skulpturer og parker der det ikke fra før av er ren natur i Oslo. Og det finner du masse av i Oslo!

Veldig bra at du bryr deg og står sammen med folka i fronten, Kari! Underskriftsaksjonen på nettet er undertegnet.

Nordstrandsjente

19.05.2011 kl.22:01

Jeg er helt enig!

Til alle som vil vite mer, se her;

www.ekebergskogen.com

Skriv under her;

http://www.underskrift.no/vis.asp?Kampanje=2984

Og meld dere inn på facebook gruppen "NEI til skulpturpark på Ekeberg!"

Reidar Martinsen

19.05.2011 kl.23:03

Gleder meg til skulptirparken. Oslo trenger flere attraksjoner ! Flott for både turister og mosjonsglade

Eline Louise Falch

20.05.2011 kl.00:28

Kari Jacquesson, du er fantastisk. Denne aksjonen trengte en som deg, som offisielt står opp for motstanden mot skulpturparken og som fungerer som en slags talskvinne (tilsiktet eller ikke, den rollen sto tom:). Imponert og glad over evnen du har til å argumentere saklig, hele tiden med fokus på relevante og fremtidsrettede punkter. Stå på, for Oslofolket, for lokalbefolkningen, for våre barns Oslo og naturen!

Marte

20.05.2011 kl.16:49

Her er det helt klart snakk om makt og penger. Det er ingen som tør å si nei til han rett og slett.

Gud veit hva som skjer bak lukkede dører, de må få noe igjen for å si ja, det må jo være baktanker her, kan ikke forstå noe annet...

Tomas

20.05.2011 kl.19:52

Jeg lurer på om Kari Jaquesson ville ha vært i mot Vigelandsparken. Hvis ja, hvorfor, hvis nei, hvorfor ikke.

Sofia Falchenberg

20.05.2011 kl.23:43

Jeg var først positiv til skulpturparken. Jeg trodde det var snakk om å plassere ut noen fine skulpturer rundt restauranten. Men etter å ha sett planene er jeg forskrekket! Jeg er så enig i det du sier Kari! Jeg vil dessuten tillegge at det ikke er snakk om en hvilken som helst skog. Den er helt unik i området rundt Oslo! Det finnes masser av skog rundt Oslo - skogen i Oslomarka fortsetter omtrent helt til Stockholm mot øst. Men dette er en helt unik løvskog på en ås med magnifik utsikt over Oslofjorden. Det finnes ikke maken noe sted på Østlandet. Dette er et sted som mennesker har oppsøkt i over tusen år. Dette magiske stykke natur er allerede alt for liten. Christian Ringnes forslag er ikke en gave, det er ren kommersiell eksploatering av et unikt område som kommer til å bli ødelagt en gang for alle dersom hans forslag finner frem. Jeg står ikke ofte på barrikadene, men jeg er er så opprørt over dette. Hva kan vi gjøre for å stoppe det?

Heidi

21.05.2011 kl.20:09

Tåpelig at du kan gå hen og kritisere kvinner du ikke kjenner på denne måten. Aner jeg en aldri så liten sjalusi for at det ikke er DU som var i ferd med å plukke ut en kjole til den neste festen kanskje. Usmakelig og beskrive noen ved å si at "slik er de", dette vet du da ikke - siden du ikke er personlig kjent med de.

Ser at du har beklaget, men jeg følte likevel for å si det.

Kari Jaquesson

22.05.2011 kl.00:12

Heidi:Heidi:ha ha ha, jeg var faktisk invitert, men takket nei. Hva er det heter nå igjen?....Åja --- integritet. Dessuten kjenner jeg de fleste av de damene og er på ingen måte uvenner med noen av dem. Jeg sa ikke at de ER hønsehjerner, men antydet at det kunne opfattes slik når man ikke er bevisst på hva man er med å promotere og når jeg vet at noen av dem er imot parken, men tør ikke si det offentlig i redsel for å komme på kant med mannen ble jeg ganske oppgitt. Vi skal ha demokrati "liksom", men ikke si hva vi mener i redsel for penger og makt?

Heidi

22.05.2011 kl.19:29

Så, du takket nei til invitasjonen fordi du føler deg hevet over de..??

Jeg synes du er skikkelig på bærtur. Hvorfor i all verden skal "kjendisdamer" kritiseres fordi de ikke ønsker og uttale seg om noe?

Ikke synes jeg du klarer holde en saklig diskusjon heller. Du starter en offentlig diskusjon, også svarer du med svada og nada.. Hvem blir tatt seriøst når man svarer med..hahahaha... Kanskje du skal ta deg et kurs i "offentlig diskusjon".

heidi

torunn grønvik

23.05.2011 kl.19:58

Helt enig i at denne parken må stoppes. Denne skulpturparken tilsvarer i størrelse 40 fotballbaner a 60x100 meter.Det vil ødelegge for flere generasjoner fremover.Ringnes må stoppes!

Kristin Moldestad

29.05.2011 kl.22:48

Ekebergskogen må ikke bli skulpturpark - vi beboere i Oslo trenger skogen slik den er. Hele skogen er full av små og store fantastiske kunstverk i form av levende vegetasjon og fugleliv.

Johanne

02.06.2011 kl.20:58

Du bør være litt forsiktig med å være så bastant når du tross alt figurerer en del i media og har påvirkningskraft på andre mennesker.

Det er betenkelig at du som en profilert journalist går så hardt ut og prakker din subjektive postulerende mening på andre. Utifra det jeg kan lese av din tekst kjenner du ikke planene inngående, det ser ut som du har plukket ut noen ting som du velger å blåse opp, og siden du synes de enkelte elementene er meget negative velger du å prakke den meningen på leserene dine. Alt handler om vinkling, og den kunnskapen bruker du kynisk i dette innlegget.

De aller fleste har problemer med å forestille seg, og å godta ting som ikke finnes ennå, fordi det er et usikkerhetsmoment. Når skal folk lære at fagfolk ofte skjønner mer om en sak enn folk som ikke er det? Husker du all kontroversen omkring operaen, som nå, når folk har fått sett den, er et av våre mest populære byrom?

Ikke vær så redd for det som er nytt og ukjent. Du kan risikere at det blir veldig bra, og at du tilogmed kan komme til å like det!

Kommunen har i forbindelse med parken en egen kommite som jobber med planene, det er ikke Chr. Ringnes som sitter og planlegger, kjøper inn skulpturer etc. Les om prosjektet her

http://www.ekebergskulpturpark.oslo.kommune.no/

Parken skal også inneholde vandring hvor man får presentert byens historie, og de rike arkeologiske funnene som er gjort her skal inngå i vandringen og parken.

Personlig synes jeg det er veldig fint at noen har litt ambisjoner og vil noe mer. Jeg har selv aldri vært i ekebergskogen, og er sikker på at det nok er veldig vakkert der. Det er det mange andre steder og. Norge er dekket av skog.

Jeg kommer garantert til å reise dit når skulpturparken åpner, men det er kanskje der motstanden ligger? At jeg og mange andre som ikke bruker det nå vil komme til å bruke det i fremtiden? Jeg forstår ikke motstanden, det er så mye skog overalt hvor vi snur oss.

Det KAN være spennende at man kan gå i en skog og se natur og kunst i skjønn forening.

Veritasparken på Høvikodden er en flott park hvor man møter på skulpturer og kunst i skogen. Det ødelegger ikke skogen av den grunn, de gir bare en ekstra bonusopplevelse. En overraskelse på veien gjennom skogen. Men en positiv opplevelse er selvsagt betinget av en positiv innstilling. Alt blir stygt hvis man bestemmer seg for det. Likeledes kan alt bli fint.

Jeg synes du bør sette deg bedre inn i prosjektet, forsøke å se det fra forskjellige vinkler, og for all del, ikke gå inn i lesingen med NEI som utgangspunkt! Og ta en tur ut til Høvikodden. Og pass på hvilke meninger du påvirker andre til å ha.

På forhånd takk.

Kari Jaquesson

03.06.2011 kl.00:15

Johanne: For det første kjenne rjeg meget godt planene og har både lest reguleringsplanen og avtalen mellom Ringens sin stiftels eog kommunen. Jeg er dypt sjokkert over at saken har kommet så langt! Denne vakre skogen skal ikke bare bli full av skulpturer, men rett og slett bli en underholdningspark med flere serveringsseter, suvenirbutikker, mm! inngrepene er så store og byggeområdene så omfattende at det er ren vandalisme de vil utføre.

Det er så forferdelig at jeg er på gråten flere ganger per dag!

Du bør reise hit NÅ - det er nemlig en uvurdelig skatt dette. Neste uke kan du bli med meg eller noen av andre på vandringer her. Da vil du kunen vurdere hvor omfattende "sirkus" de vil lage av verdens fredeligst plett - midt i byen.

Dessuten er det helt ulovlig å bygge i skogen (ifølge premissene fra 1889)og det skal bli omfattende bygging!

Dette prosjektet er ingen gave men en gjennomkommersialisering av et område som er gitt i gave til allmennheten.

SÅ er spørsmålet - har du vandret rundt i skogen her noengang?

Frank jensen

03.06.2011 kl.13:29

Jeg bor selv på Ekeberg og bruker både skogen og slettene aktivt da jeg har hund. Det er da virkelig ikke mangel på skog her rundt Oslo? Ringnes vil jo anlegge parken i skråningen, der folk flest vil nyte utsikten og den fantastiske stemningen som jeg opplever hele tiden.

Selvsagt tenker jeg både for og imot, og om det ikke hadde vært best om det var slik det er nå slik at jeg kan rusle rundt fredelig, uten masse mennesker rundt meg... men det er da virkelig ett nydelig sted og det er jo ikke snakk om å anlegge asfalt i hele skråningen.

Jeg ønsker parken velkommen jeg, etter mye tenking for og imot. Har selv sendt inn forslag om å gjøre det mer praktisk for slike som meg som er hundeeiere, med vanngroper for hunder og bedre tilbud hvor man kan kaste bæsjeposer osv.

At det vil bli mulig å få seg en matbit (forhåpentligvis vil det åpne noen koselige stuer i samme stil som kafè'n på Utsikten) hvor jeg kan sette meg ned etter en lang og deilig gåtur i varmen, og kjøpe en is, kanskje en vaffel og la hunden drikke litt, fremfor å fiske ut en lunken vannflaske og svett matpakke fra kløven han har hatt på ryggen.

Ønsker jeg stille skog finnes det fremdeles store områder i skråningen utenfor turstiene som anlegges, evt må jeg ta en trikk eller bane..... og det er da ikke for mye pes når man bor i en liten storby.

Johanne

03.06.2011 kl.17:42

Det er fortsatt din subjektive mening, og du bruker din profilerte tilværelse som journalist til å påvirke andre. Jeg synes fortsatt du benytter din kunnskap om journalistiske metoder kynisk overfor andre som muligens ikke stiller seg kritisk til din inngangsvinkel.

Hva er galt med å kommersialisere et område? Det betyr at det blir tilgjengelig for flere mennesker, og at flere får nyte dette som du synes er så flott.

Noen stier må nødvendigvis også opparbeides spesielt med tanke på universell tilgjengelighet, du er vel ikke imot det? Bevegelses- og synshemmede skal da også ha lov til å oppleve dette stedet. For synshemmede er kontraster og riktig belysning viktig.

Å kalle det for omfattende bygging er noe overdrevet. Det er da flott at de ønsker å sette istand de gamle villaene til fordums prakt, samt tilbakeføre hageanleggene slik at flere kan få oppleve hvordan det var tidligere, før alt ble stående og forfalle og gro til. Noe bygging må det bli i forbindelse med gondolen.

Det du omtaler som vandalisme omtaler jeg som spennende utvikling. Hvem har rett?

Begge og ingen. Øyet som ser.

Dette kan leses på s 9 i revidert planforslag: "Ekebergskråningen ble på slutten av 1800-tallet kjøpt av Oslo kommune for å sikre den grønne åssiden, (..) men forfalt gradvis fra ca. 1980. Samtidig fikk skogen mindre skjøtsel, og den åpne furuskogen har vokst igjen med løvtrær. Mange av utsiktspunktene er forsvunnet. (...)."

På s. 12 kan du se et rekonstruert kart over hvordan parken var opparbeidet på begynnelsen av 1900t. Skal man ta utgangspunkt i den gaven som ble gitt til byen i 1889 må man vel se på hva som var intensjonene for parken den gangen. Og ta forholdene tatt i betraktning. Nå har det seg slik at med tid skjer det utvikling, og få visjonære mennesker tenker at det jeg skaper nå skal puttes i fryseboksen og bli der for alltid. De fleste arkitekter, kunstnere eller andre ønsker at det de skaper enten provoserer til, eller er en del av en utvikling, og man er klar over at konteksten endrer seg på 100år.

Du må stole på at de arkitektene som sitter og jobber med dette prosjektet kommer til å være så varsomme mot naturen som mulig. Vi nordmenn har et spesielt forhold til naturen, og norsk arkitektur forholder seg til naturen på en måte som få andre gjør.

Arkitektur kan ikke bare brukes til å vandalisere et område, det kan også bidra til å iscenesette et sted på en ny måte.

Har du sett noen av de utrolig flotte nye turistveiprosjektene som har åpnet de siste årene rundt omkring i Norge? Jeg kan tenke meg at de arkitektene som får i oppdrag å tegne og organisere denne parken ser på det som en unik mulighet til å presentere skogen, stedet og den magiske stemningen.

S. 33 i samme blekke nevner også et par vesentlige ting:

"Vel så viktig som dimensjonering er utforming, materialer og farger for det visuelle inntrykket av en skulptur. En skulptur kan rage høyt, men har den en spinkel konstruksjon/utforming vil den likevel ikke virke påtrengende. Motsatt kan en relativt liten skulptur med kraftig kontrastfarge eller stor bredde stå tydelig fram i et stort landskap. Patinering/fargesetting kan foreløpig ikke defineres nærmere, selv om det neppe blir aktuelt med sterke fargevirkninger for de største skulpturenes vedkommende. (...). Det vurderes at skulpturer og kulturminner kan være gjensidig berikende og at områdets størrelse og veksling mellom tett skog og åpnere landskapsrom gir rom for at både skulpturer og automatisk fredete kulturminner kan få nok plass.

Gruppen ser formidling av parkens kunstverk som en sentral oppgave, og tre steder peker seg ut som egnede steder. Villaene i Kongsveien 21 og 23 anbefales istandsatt for ivaretakelse av funksjoner tilknyttet formidling, service og kafé samt drift av anlegget. Gondolbanens endepunkt, vil være et sentralt sted hvor mange besøkende ankommer. Omfang av formidling her må avstemmes ift størrelsen på arealer som blir tilgjengelige for dette ut over basisfunksjonene til gondolanlegget. For presentasjon av skisser og skulpturer samt div. arrangementer anbefales en paviljong reist på fundamenter fra en tidligere musikkpaviljong (....)."

Det vil jo skje inngrep idet noe plasseres ut i landskapet, men vår frodige fauna dekker fort over eventuelle spor som måtte påføres landskapet.

Det er ikke ulovlig å bygge i skogen. Det er opp til myndighetene å vurdere dette. Området er regulert til friluft. Det kan dispenseres fra reguleringsplanen hvis planmyndigheten finner at det er fordel for allmennheten.

For ordens skyld, jeg jobber ikke med dette prosjektet eller er involvert i det på noen måte. Jeg er bare en engasjert arkitekt som håper parken etableres.

Har du noengang være på Louisiana i København? Hvis ikke bør du reise og se hva som kan skje når en vakker hage smelter sammen med arkitektur og kunst og skaper noe helt eget.

Jeg kan desverre ikke komme til neste uke, skulle veldig gjerne gjort det.

God helg

mvh Johanne

Camilla

05.06.2011 kl.19:35

Johanne,

Det hyggelig å se at du er så engasjert. Dine uttalelser er desverre ikke riktige. Jeg anbefaler deg derfor en gratis guidetur utenfor EKT Rideskole kl 18 onsdag 8 juni eller søndag 12 juni kl 12. Dersom du ikke kan noen av disse dagene...ja da så...

Sofia

26.03.2012 kl.13:42

Johanne, kanskje du selv burde åpne deg litt for andre perspektiv. Du kunne jo begynne med å oppsøke Ekebergskogen som du har så bastante meninger om og som du selv sier at du aldri har besøkt. Den her skogen er helt annerledes enn marka rundt Oslo. Den ligger, mer eller mindre urørt mitt i byen på en plass som har vært oppsøkt av mennesker i alle tider. Den har en unik atmosfære, historie og beliggenhet.

Det er ikke snakk om å bare sette i stand gamle parker til fordums prakt. Dersom det kun hadde vært snakk om hageanlegg rundt de gamle villaene så tror jeg at de fleste ville ha stilt seg bak det. Det ville i alle fall jeg som elsker både gamle og nye parker og hageanlegg.

Ekebergskogen slik den fremstår idag vil for alltid bli ødelagt av de planene som Ringnes og Oslo kommune har lagt. Det handler bla om å anlegge parkeringsplasser flere steder rundt denne lille skogen. Det handler om å anlegge en kunstig dam mitt i området. Det er snakk om å plane ut terreng som anses å være for bratt, legge på nytt materiale og bredde naturlige stier og å plassere svære skulpturer (noen er skulpturer er faktisk flere meter høye) ved siden av gamle steinmurer og helt naturlig skog. Det er STORE ingrep og ren kommerisalisering av et av Oslos siste pustehull.

Vi har jo mange parker i Oslo med omegn, dersom vi trenger en til så kunne vi vel heller ha plassert den et sted hvor den ikke ødelegger en historisk plass. Dersom en er av den oppfatning at "skog er skog" så kan en jo heller anlegge skulpturpark et sted i Oslomarka.

Det er for øvrig helt i orden at Kari er åpen med hva hun står for. Det er et mye større problem å ikke vite hva journalister og andre som formidler saker offentlig selv står for. Alle har et personlig syn, alt som formidles er subjektivt. Det er flott at hun og andre engasjerer seg for det de tror på.

Skriv en ny kommentar

hits