Lei av å være feit?

Villig til å ta deg selv i nakken og rope: NÅ ER DET NOK!
Villig til å innse at det er DU og bare DU som er din egen redningsskøyte? Da vil jeg gjerne være med å holde deg i hånden på reisen til å få det livet du egentlig vil ha.

Om du vet at du ikke har lavt stoffskifte (enkel blodprøve hos legen), du bruker ikke psykofarma som setter deg på lavt gir, DA vet du det jeg vet: Livet må ommøbleres noe alvorlig.

Det er ikke genene, det er ikke et virus, det er livet du lever,  hvordan du lever, hva du velger.

Du har sikkert prøvd før. Kanskje mange ganger.

Hva gikk galt?

Hvor ga du faen og skled tilbake til det gamle?

Kanskje du og jeg kan finne ut av det sammen?

Jeg mener at jeg kan hjelpe deg! Om livet er blitt satt på vent og du ikke lenger kan leve det livet du egentlig vil leve fordi du har blitt for stor vil jeg gjerne at du skal søke på bli kandidat til å delta i en ny serie som TVNorge skal lage og som  jeg skal være programleder for.

Dette er ikke til deg som bare er sånn god-tjukk eller frodig, men til deg som er ordentlig stor, som er på nippet til å resignere? IKKE resigner!

Det var mye bråk før Jul på grunn av blogginnlegget "Fedme er ikke noe du HAR!"

Mye skriking og hoiing, mange som ble sinte og provosert, såret og forbanna. Det ble avisinnlegg, debatter og hvem vet hvor mange som omtalte dette på sin egen blogg? En haug av folk hadde sterke meninger om dette, både de som var uenige og de som var enige. Fedme kom på debattagendaen. Så ble det stille og det meste er som før: Klar deg selv.

Mange sendte hjertesukk på mail, sms, brev: Kjære Kari, kan du hjelpe meg, jeg har mistet troen på meg selv, på livet, på muligheten til å kunne leve mitt ?egentlige? liv.

Ikke mist håpet, skriv til meg!

 

Jeg kan ikke love at alle som søker får bli med. Vi skal velge ut 8 personer.

Send inn noen ord om deg selv til: overvektig@eyeworksdinamo.no.

Det er satt av et år.

Et år til å starte på ditt egentlige liv.

Følg meg på FB:

Stikkord:

89 kommentarer

Sunnlavkarbo

28.05.2011 kl.09:49

Mitt liv er begynt med 20 kg ned og lavt stoffskifte. Allikevel har jeg gått ned 20 kg.. Opp noen nå etter noen dager i Italia med mye karbohydrater.. Det var etter at jeg kuttet ned på karbohydrater at jeg gikk ned. Lykke til med de du velger.. :=)

gunnmargit

28.05.2011 kl.09:57

Jeg har allerede gått ned 17 kg, og fortsetter nedover sakte men sikkert.

Visste du at de fleste som sliter med overvekt også har traumer knyttet til det?

Traumer som kan være så store at de gjemmer det bak ett spekk av flesk. Den dagen de ser at traumene også kan taes fatt i den dagen kan de virkelig få fart på å få kiloene bort.

Jeg var en gang i tiden treningsnarkoman, fotball judo, og mange fjellturer. Ski om vinteren båt om sommeren. Så skjedde det noe som snudde livet mitt på hodet, hva sjedde: Jeg la på meg. Den eneste måten jeg visste hvordan jeg kunne gjøre det var å legge på meg.

MEN KAN DU LEGGE ETT OPP LEGG FOR MEG SOM ØNSKER MEG TILBAKE TIL ENERGILIVET JEG HADDE FØR; OG LAGE ETT OPPLEGG FOR meg med ME?
Bra innlegg :)

Det glutenfrie liv

28.05.2011 kl.10:04

Hehe, måtte le litt av overskriften! Men JA, jeg er lei av å være slik jeg er...Jeg er overvektig, men ikke rund!!! Skal ned 20kr før jeg er fornøyd!! :) Så bare å stå på det..

Ha en fin dag!

Matilde

28.05.2011 kl.10:21

Bra innlegg!

28.05.2011 kl.10:37

hei kari ble så glad for att du har blogg,jeg trente til god morgen som 15åring,kan du lage ett innlegg om få sterk rygg etter ryggbrudd,da eg savner tips om øvelser som er enkle og effektive da jeg ikke kan bruke vektstang,venter i spenning,du er ett stort forbilde mvh

Liv Hege Hagfors

28.05.2011 kl.10:54

Bra innlegg, ja :)

Charlotte

28.05.2011 kl.11:22

Sååå bra..

...men det koster mye å blottlegge seg på Tv?! Vise sine kilo, sin sorg, sin kropp.

All ære til de som våger...gid jeg turde.

Pga av helsemessige utfordringer klarer jeg ikke å trene, men har klart å gå ned 20 uten trening tidligere,- men opp 10...(Blir så sint på meg selv at jeg tillater det!)

Super-bra at det kommer et slikt program. Motiverer sofasitterne til å komme seg ut av situasjonen.

Gleder meg til å følge med fra sidelinjen Kari!

Tvi Tvi...

iselin olsen

28.05.2011 kl.11:25

Jaaa er lei, men jeg klarer ikke og komme meg ned i veikt :(

hjelp meg? :)

ha en fin dag :D

kommentere tilbake? :)

Helen - Kjernesunn Nordkvinne

28.05.2011 kl.11:40

Spennende TV-serie!! Lykke til!!

Jeg er dog ikke i målgrupen for deltagerne, har bare 10-15 kg for mye. Jeg har prøvd Grete Roede 4 ganger - gikk ned, og gikk opp igjen. :D Neste forsøk nå blir med lavkarbo - er nemlig lei av ustabilt blodsukker og det å gå rundt med en svak sultfølelse hele tiden. :)

Bjørn-Ivar

28.05.2011 kl.11:46

Hei det her høres jo hyggelig ut! Jeg trener som en gal inntil 15 timer hver uke, om det er praktisk mulig. Går ikke akkurat ned i vekt, men blir nå litt sterkere. Er en av de som ble litt oppgitt i vinter da debatten etter ditt innlegg raste som værst. Dette fordi det virket som om debatten handlet om folk var late og karakterløse enn mye annet. Lurer jo en del på hvorfor vi i mange tilfeller ikke fokuserer mer på hva det er vi spiser. Mye halvferdig mat som selges posesupper posesauser, fjordland, søppelmat, samt hvorfor skal de sunne alternativene være dyrere enn de usunne. Ikke at det siste spiller så stor rolle for meg, jeg spiser det jeg har lyst på og som er mulig å få tak her i lille Bodø. En annen ting som ikke kom frrem var denne nøkkelhullmerkingen av matvarer...på grandiosa hallo når ble Pizza sunt, jo sinnsykt godt(ja ikke grandiosa og andre ferdig pizza vel og merke). Selv har jeg diabetes og det gir meg jo en del andre utfordringer vedr. vektreduksjon, spiser jeg for lite blir blodsukkeret alt for lavt. Det er mange med denne kroniske utfordringen som har det problemet, og tror det er en av grunnene til at mange av oss har litt problemer med å komme oss ut av skapet... ja mener selvsagt kjøleskapet. Skal ikke snakke for andre men det er iallefall mitt største problem.

Vel beklager at kommentaren ble en smule lang, men det bare "datt" ut av fingrene mine

Phoebe

28.05.2011 kl.16:33

Tror jeg ligger sånn ca 20 kg over normalvekten når mini kommer ut av magen. At jeg skulle legge på meg sååå mye under graviditeten hadde jeg aldri sett for meg i min villeste fantasi, og det skal bli et rent helvete å få det av. Men det skal gå! Etter å ha sittet stille i mange måneder pga bekkenløsning, rygg og kvalme er det nok litt der problemet ligger sammen med sukker i helgene. I det minste føler jeg meg såpass innesperret i min egen kropp nå at jeg er enormt motivert for løpeturer med barnevogn. Litt dytt i rævva må jeg nok sikkert ha, men det skal jeg prøve å gi meg selv. Om det er nok, blir spennende å se.

Uansett. FLott initiativ med tvprogram! Jeg gleder meg til å se det, men jeg tror ikke jeg er tøff nok til å melde meg på.

Linda

28.05.2011 kl.18:22

Du har rett i at det er livet du lever, hvordan du lever og hva du velger som avgjør vekta. Men det går også på genene! Les litt om insulinresistens... Fascinerende hvordan min lillesøster som veide 40% av min vekt kunne spise dobbelt så mye som meg uten å legge på seg mens jeg eset ut. Ingen av oss har lavt stoffskifte.
Og det er ikke snakk om hvor mye du spiser eller hvor lite du trener. Det er HVA du spiser. Spiser du mye karbohydrater så setter du kroppen i fettlagringsmodus. Så enkel er den saken. Mye annet som spiller inn også, men alle effektive karbohydrater (karbohydrater kroppen klarer å bryte ned) blir til sukker. Det er det samme om det er brød, poteter, pasta, ris eller sukker, de blir alle brutt ned til sukker i kroppen. Og sukker er vi vel alle enige om at ikke er sunt? Hvorfor har vi bare ett hormon som kan senke blodsukkeret når det trengs men fire som kan senke når det trengs? Hva høres det ut som at vi har mest bruk for? Men det går visst sport i å vranglære folk i stedet for å finne ut hva som egentlig er bra for oss.
Spis mindre og tren mer-filosofien høres jo ut som at man er sendt til Auswitch. Trener man mer, så må man spise mer for å erstatte energien man har brukt. Med mindre man vil være sur og grinete på grunn av sultfølelsen som aldri går helt bort da.
Som flere har kommentert over meg her, så er det LCHF som er svaret. Ikke å trene seg ihjel eller å sulte seg men å spise den maten vi har tilpasset oss å spise i løpet av ca 2 millioner år med evolusjon. Kjøtt, fisk, egg, grønnsaker som vokser over jorda (de under jorda har for mye stivelse), fete meieriprodukter (velg ALDRI fettreduserte alternativer), nøtter, kaldpressede oljer (varmpressede er ødelagt), smør (margarin er gift), bær. Man kan fortsatt lage mye forskjellig mat. Man må bare tenke i litt andre baner enn vi er vant med her på brød- og potetberget.
Jeg velger lite karbohydrater, passelig med fett og mye fett og kan spise meg mett og likevel gå ned i vekt. Hva velger du?

Malin

28.05.2011 kl.18:38

Det her hørtes jo veldig interessant ut! Er ikke innen denne kategorien selv, men ser at dette kan være med på hjelpe mange flere mennesker enn de 8 som blir med :-) Lurer også på en ting ang. utdanningen din; hvordan er det å studere på AMH? Er det god kvalitet på undervisningen, lærerne osv? Lurer på om dette er verdt pengene.. :-)

Nita

28.05.2011 kl.23:27

Høres ut som en bra serie! Skulle gjerne ha meldt meg på, men jeg føler nesten at jeg ikke er "kvalifisert" til å være med på noe sånt. Det er folk som trenger å være med på en sånn serie mer enn det jeg gjør, for jeg klarer jo i det minste å dra meg opp av senga 2 timer før jeg må for å dra innom friskhuset. :-P

Men jeg skal følge med jah! Jeg elsker sånne slankeserier, det er veldig inspirerende, spesielt når man er inne i en dårlig periode. :-)

Men jeg lurer på en liten ting: Det er snart et år siden jeg fikk mitt første barn, hvor lang tid trenger egentlig magemusklene på å bygge seg opp igjen? Hvis de på en måte aldri blir helt bra igjen, kan det være at musklene har revnet og hvordan kan man sjekke det? :-/

Anja

29.05.2011 kl.00:22

Jeg er helt enig med deg Kari :) Stå på!

a4liv

29.05.2011 kl.10:13

Nå har jeg søkt, så har jeg da i hvert fall gjort et forsøk. Sikkert mange som melder seg på, så sjansen er jo liten, men hvis man ikke søker i det hele tatt, så er jo sjansen null. Det hadde vært så fint å få bli med, jeg har prøvd så mange ganger selv det siste året, så inntil videre krysser jeg fingrene :)

IdaC

29.05.2011 kl.11:24

Hei

Bra at folk tar tak, uansett hvilken metode man velger. Gjør det som funker for deg :)

Jeg lurte egentlig bare på hva slags vektstang du bruker i Videovitamin 5 dvd`en din, jeg har brukt håndvekter før, men vil bytte til en stang nå. Men i butikken var det flere str. , en på 150cm og en på 180cm. Hvilken bør jeg anskaffe ? Dette er til hjemmetrening, og jeg er 175cm høy. :)

ohyeess

29.05.2011 kl.15:34

Detta her er jo bare helt sykt. Jeg spiser massemasse usunt og jeg elsker godteri men er aktiv samtidig jeg liker og gå turer ,jogge og danse men rett etter det er jeg på maten igjen og gutter liker og se at jenter spiser ;- ) . De liker og ha noe og ta i!. istede for en hard spinkel kropp.

Onkel

29.05.2011 kl.20:01

Kari??

Av og til oppfører du deg som et nepeskrell...

Dette er en av disse gangene.

"Om du vet at du ikke har lavt stoffskifte (enkel blodprøve hos legen), du bruker ikke psykofarma som setter deg på lavt gir, DA vet du det jeg vet: Livet må ommøbleres noe alvorlig.

Det er ikke genene, det er ikke et virus, det er livet du lever, hvordan du lever, hva du velger."

Tror du virkelig at en enkel stoffskifteblodprøve hos legen kan gi svar på årsak til fedme?

Positiv svar... Jepp, du ha en grunn.

Negativt svar... Nope, du er bælfeitfordi du er lat og spiser for mye.

Det ER faktisk flere grunner til fedme. Greitt, latskap kan være en grunn, men det er utrolig mng andre årsaker.

Jeg håper Kari at du tar på deg en slik "fettsekk" når du skal leke los og virkelig får kjenne på kroppen hvordan det er å være overvektig og ikke bare hoppe opp og ned som en ilter lemen.

Heidi

29.05.2011 kl.22:50

Lei av å være feit??? Kjære vene, kunne du ikke funnet et bedre navn?

H.

29.05.2011 kl.23:15

Ja, jeg er lei av å være feit og ja - jeg gjør noe med det! Når det er sagt - nei, det er ikke det samme å være feit og å ha et tau rundt halsen. Man kan faktisk ha et fullverdig liv uten å være tynn. Jeg er nemlig bare tjukk - ikke sjuk, og det har jeg legeerklæring på... Kjære Kari - jeg tror du vil vel, men måten du gjør det på er såpass klønete at det blir bare dumt, rett og slett!

Anita

29.05.2011 kl.23:59

JA!!!

Men e nok ikkje ikkje under kategorien smell feit heller. Er i kategori fedme 1, men e nok ikkje stor nok i diameter for å være med på noe sånn.. Dessuten tror eg ikkje eg tørr å være med på noe tv serie. Då ønsker eg heller en som pusher som bare d på sidelinja.

Lill

30.05.2011 kl.09:20

Dere gir dere ikke med disse evindelige bare-du-blir-tynn-så-blir-du-så-utrolig-lykkelig jalla-jalla-programmene hm?
Hvorfor er det hvorvidt folk er "lei av å være feit" som er fokuset?
Hva med "Lei av å høre på tytet fra salatsnerpene om hvor viktig radmagerhet er" som er fokuset?
Jeg kommer ikke inn i kategorien feit, men er dritlei av å høre om det.
Kan dere ikke mekke et program som fokuserer på sunnhet - UTEN å måtte nærmest henge ut noen tjukkaser for å bevise poenget deres? Jeg syntes fokus på sunnhet er et pluss, men denne evindelige gneldringen om kroppsstørrelse, og konseptene med at bare de gjør akkurat sånn og slik så blir alt så mye bedre er i beste fall bare irriterende.
Folk blir ikke lykkeligere av å være magre.
De blir ikke dyktigere i jobben de gjør, med mindre det er en fysisk krevende jobb, og da er de ikke "feite" uansett.
Folk blir ikke en bedre partner av å bli mager.
Folk blir ikke en bedre venn av å bli mager
Etc etc..
Og som en del andre har sagt, hvorfor folk er overvektige er det like mange grunner til som det er overvektige mennesker. Dere elsker å lire av dere quick-fix varianten der bare man har en personlig trener som står og gauler te'n og spiser riktig mengde salat, så skal alt bli så veldig mye bedre.
Det blir ikke det.
Og legger du merke til en del av dem som kommenterer? "nei jeg er noen kilo for mye.. og jeg er SÅÅ lei av å være feit." .. For slik som dere holder på, med det absurde (og sykelige) fokuset på magerhet, så tror normale mennesker at de er bælfeite.
Slankeprogrammene som herjer mediene værre en svartedauen tjener bare til å føkke enda mer med hodet til de som allerede sliter med et negativt kroppsbilde. Kan ikke se at NOEN, annen enn tvkanalen som får seere (og dermed reklameinntekter), skal tjene på dette.

Natalie

30.05.2011 kl.12:31

Hei

Har eksamen og trenger intervjuobjekter. Temaet er livsstil, og jeg vil gjerne stille deg noen spørsmål. Hvis dette er greit for deg, send meg en mail :)

Gunn

30.05.2011 kl.13:10

Jeg synes også det var et negativt fokus her.. Eller er poenget kanskje å knuse selvtillitten til de som ikke er slanke? Man fanger flere fluer med honning enn med eddik... Å si "er du lei av å være feit?" for å få dem med på slankeprogram er som å si "er du lei av å være dum?" for å få folk til å begynne å studere. Jeg synes du bør lære deg å formulere deg litt annerledes, Kari... Ikke rart du får mye reaksjoner på uttalelsene dine når du sier det på den måten.

Frøken Scott

30.05.2011 kl.13:11

Tenk om du kunne skrevet "lei av å være usunn?"... Selger ikke like bra, kanskje? Disse forsøkene dine på brautende "tough love", kalle en spade en spade, "jeg æ`kke redd for å bruke ordet feit, ass", osv, osv....tror du det har noe særlig motivasjonsskapende effekt? At du "vekker" noen med ditt enkle sort/hvittsyn? De skal skamme seg ned i vekt, kanskje?

Jeg tenker at du med din kyniske og tabloide holdning forsterker skammen mange sliter med. Og det er skikkelig dårlig gjort, Kari.

Mia

30.05.2011 kl.14:44

Kjære Kari

Vi snakker om holdningsendring ikke sant? Hva skal til for at du skal med en holdningsendring slutte å bruke ordet feit om overvektige. Vet du at dette er et ord som ofte blir brukt i sammenheng med mobbing av barn på skolen, barn som er runde, ser du ikke det vonde og det ekstremt spydige drag det ordet har. Hva med tykk, hva med usunn, hva med overvektig. Jeg har meldt min interesse for dette programmet. Jeg vil ikke la meg i noen sammenheng kalles feit, du kan tenke det om meg, du kan mene det om meg, og i manges øyne er jeg det, men for meg heter det tykk. Rett og slett. Jeg trodde at du, med din innsikt burde kunne endre deg på dette ene punktet, om jeg skal kunne endre meg på mitt punkt!

Kari Jaquesson

31.05.2011 kl.08:10

Lill: Hvam har sagt at det er om å gjøre å bli mager? Det er vel et relativt stort sprang du foretar deg her? Hva me då bli normalvaktig? Det er det mange gode grunner til å prøve å oppnå. Innenfor det begrepet er det et stort slingrinsmonn. Det er også stor forskjell på å være litt overvektig og fet (den medisinske definisjonene). Quick Fix? Vi skal holde på et år. "Folk blir ikke lykkeligere av å være magre." Nei, mager er det vel ikke så mange som ønsker å bli, men mange setter helsen sin på spill fordi de er så veldig store.Lykkeligere? Jo, faktisk, det tror jeg - ikke minst fordi at når du er så stor at du ikke kan leve livet slik du egentlig vil, da er du ikke lykkelig. Og mange kilo er et symptom på nettopp dét- at man ikke har det bra. Om man finne rut av hvorfor man lever slik (jeg ser på fedmen som et symptom), da kan bli lykkeligere og fettet trengs ikke langer som buffer mot omverdenen.

"De blir ikke dyktigere i jobben de gjør, med mindre det er en fysisk krevende jobb, og da er de ikke "feite" uansett." Nei, det kan hende, men tenk om du ikke kan jobbe med det du vil (geneltig) fordi vekten hindrer deg.

"Folk blir ikke en bedre partner av å bli mager." Nei, men har man det bra med seg selv er man hyggeliegere å være sammen med. Det gjelder folk i alle størrelser. "Folk blir ikke en bedre venn av å bli mager." Nei, men du kan være me dpå mer når du ikke er så tung at du ikke orker å rikke deg fra sofaen.

Jeg ikke bar etror, men vet at mange ikke klarer å gripe tak i rutinene sine og er fanget i en spiral som gjør at de mister mye av det livet har å by på. Om man trives med vekten er det jo ikke noe problem, og jeg mener ikke at alle skal være så tynne! Men man kan ikke late som om at alt er "såre vel" når stadig flere havner i kategori fedme I , II og III - det er en stor belastning både for enkeltpersonene det gjelder, men også for samfunnet.

Og jo, veldig mye blir veldig mye bedre når du ikke er utslitt av en livsstil som gjør deg så tung.

At mange (kategori "frodig")abolutt ikke trenger å gå ned i vekt for å virkelig leve, men bruker det som grunn (les: unnskyldning) er synd - du skal være veldig tung før det er vekten og ikke latskap som hindrer deg fra å leve ut drømmene dine.

Kari Jaquesson

31.05.2011 kl.08:14

Mia: Du, overvektig og feit er ikke det samme. Ingen spydighet her. Usunn er ikke dekkende - mange som ikke er tykke/store som er usunne. Og jo, om man er i kategori fedme er man feit - altså man bærer på mye fett. Det betyr ikke at man er tjukk i hue, dum eller noe annet enn akkurat det : at man har mye fett på kroppen. Hva er egentlig forskjellen på tykk og fet/feit?

Kari Jaquesson

31.05.2011 kl.08:17

Frøken Scott: Skam og fornektelse hører absolutt sammen. Når man ikke fornekter slipper skammen litt av taket. Det er umulig å jobbe med noe man fornekter. "lei av å være usunn?"... tja, det kan jo gjelde så mangt: alkohol, dop, sulting, ovetrening, usikker sex, men nå gjelder det altså fedme, derav tittelen. (som forøvrig er et sitat fra en mail jeg har fått mange ganger med "Jeg er så lei av å være så feit!" Dem er det mange av, tro meg.

Kari Jaquesson

31.05.2011 kl.08:19

IdaC: Hei Ida! Kult at du trener med DVD'en min! Jeg bruker 10 cm stang. :-) God trening!

Lill

31.05.2011 kl.13:41

Siden det ikke tillates lange kommentarer her får jeg legge det inn i bolker:
> Lill: Hvam har sagt at det er om å gjøre å bli mager?
Jeg vil tippe at tittelen "lei av å være feit?" kan være en viss indikator på hva dette handler om.
Det er naivt å tro at et programkonsept som dette vil rette fokuset mot en "normal" kropp, til den grad man kan si
å sitte på fasiten til hva en normal kropp er.
> Det er vel et relativt stort sprang du foretar deg her?
Nei egentlig ikke. Dere går kanskje ut med et ønske om å fokusere på "normalkroppen" men jeg har ingen tro på at det er
noe som kommer til å bli sluttresultatet.
> Hva me då bli normalvaktig?
Normalt for hvem?
> Det er det mange gode grunner til å prøve å oppnå.
Ja, men som underholdningskonsept blir det bare smakløst og tabloid.
> Innenfor det begrepet er det et stort slingrinsmonn.
> Det er også stor forskjell på å være litt overvektig og fet (den medisinske definisjonene).
Og mennesker som er overvektige sånn at det bør overvåkes og hjelpes på av medisinsk personell
er per definisjon mennesker "vi" bør la oss underholde av mens de sliter med å passe inn i malen for "tynn og sunn nok"
og sine egne kroppsholdninger?
> Quick Fix? Vi skal holde på et år.
Ja, men det blir likevel en quickfix i og med at seerne ikke kommer til å sitte benket foran skjermen 24/7 - 365 dager.
Og jeg tenker dere er relativt selektive med hvordan dette presenteres.
> "Folk blir ikke lykkeligere av å være magre."
> Nei, mager er det vel ikke så mange som ønsker å bli,
Nei, ikke hvis du bruker ordet "mager". Men normalvektige som tyter og gnåler om at de må ned "noen få kilo" sånn at de ser bra ut.
Disse ønsker å bli MAGER, selv om man bruker penere ord for å beskrive det.
> men mange setter helsen sin på spill fordi de er så veldig store.
Der er jeg helt enig. Men dette er ikke underholdning. Og det er utrolig smakløst å lage underholdning av det.

Lill

31.05.2011 kl.13:43

> Lykkeligere? Jo, faktisk, det tror jeg -
> ikke minst fordi at når du er så stor at du ikke kan leve livet slik du egentlig vil,
> da er du ikke lykkelig. Og mange kilo er et symptom på nettopp dét-
> at man ikke har det bra. Om man finne rut av hvorfor man lever slik
> (jeg ser på fedmen som et symptom), da kan bli lykkeligere og fettet trengs ikke langer som buffer mot omverdenen.
Hva folk blir lykkelige av tror jeg ingen andre en enkeltindividet kan uttale seg om.
Fysisk sett vil man få det bedre - javisst. Men blir man av den grunn lykkeligere på andre områder av livet?
Og hva folk vil ha ut av livet sitt.. well, tro det eller ei, det er ikke alle som ønsker "å bestige mount evrest".
Og javisst. Mange mennesker legger på seg for å slippe og håndtere emosjonelle trauma. Men det er IALLFALL ikke noe som bør
være grunnlaget for et underholdningsprogram. Uansett. Vil dere hjelpe dem, gi dem bidrag til å gå til psykologen.
Ikke brett livet deres ut på tv. Slike mennesker er sårbare i utgangspunktet, og selv om dette er (antar jeg) voksne mennesker,
så vil de ikke nødvendigvis se konsekvensene av å delta i noe sånt. Er man sårbar i utgangspunktet så har man gjerne litt
innskrenket gangsyn på konsekvensene dersom man tror man kan få en rutsjebane ut av problemene.
> "De blir ikke dyktigere i jobben de gjør, med mindre det er en fysisk krevende jobb, og da er de ikke "feite" uansett."
> Nei, det kan hende, men tenk om du ikke kan jobbe med det du vil (geneltig) fordi vekten hindrer deg.
Så er det fremdeles ikke passende som tv-underholdning.
> "Folk blir ikke en bedre partner av å bli mager."
> Nei, men har man det bra med seg selv er man hyggeliegere å være sammen med. Det gjelder folk i alle størrelser.
Og man må være tynn for å ha det bra med seg selv?
> "Folk blir ikke en bedre venn av å bli mager."
> Nei, men du kan være me dpå mer når du ikke er så tung at du ikke orker å rikke deg fra sofaen.
Helt sant. Men igjen, jeg stiller spørsmålstegn ved at dette skal bli gjort til tv-underholdning.
> Jeg ikke bar etror, men vet at mange ikke klarer å gripe tak i rutinene sine og er fanget i en spiral som
> gjør at de mister mye av det livet har å by på. Om man trives med vekten er det jo ikke noe problem,
> og jeg mener ikke at alle skal være så tynne!
Nei det irioniske er jo at det finnes horder av magre, utrente mennesker som hadde hatt like godt av å røre på seg og få kostholdsveiledning.
Hvis fokuset kun er sunnhet og bedre vaner i programmet deres.. hvorfor er det kun de som er _tjukke på utsiden_ som er ønskelig her? Hm?
> Men man kan ikke late som om at alt er "såre vel" når stadig flere havner i kategori fedme I , II og III - det er en stor belastning
> både for enkeltpersonene det gjelder, men også for samfunnet.
Listen over valg som folk tar som gjør dem til en "belastning" for samfunnet (vi betaler en gang skatt for å kunne være den belastningen om nødvendig) er lang.
Vi utsetter oss jo for "farer" hver eneste dag, hver og en av oss. Jeg tror ikke de overvektige skal få ansvaret for å være den eneste selvskapte belastningen.
> Og jo, veldig mye blir veldig mye bedre når du ikke er utslitt av en livsstil som gjør deg så tung.
Livet blir lettere å leve, rent fysisk.
Men andre fasetter av livet kan dessverre ikke vekt alene hjelpe dem med.

Lill

31.05.2011 kl.13:45

Forresten så er kommentarmulighetene på dette systemet til blogg.no elendig - bare for å ha det sagt -

Torbjørg

31.05.2011 kl.17:26

Kari: Jeg lurer også på hvilken størrelse på vektstang du bruker i den DVDen. Du svarte 10 cm, så da var det litt vanskelig å vite? Mener du 100 cm, kanskje? Flott treningsdvd, forresten!

Kari Jaquesson

31.05.2011 kl.20:16

Torbjørg:Oj, skrev jeg det, jeg mente ca 150 cm. :-) Ikke helt stødig på tastaturet!

Kari Jaquesson

31.05.2011 kl.20:23

Lill: Helt enig, program om genrelt å bli sunnere for folk i alle størrelser er bra, og dem finnes det mange av. Helt enig i at det finnes andre farer man kan (og mange gjør) utsette seg for. Men denne gangen handler det altså om overvekt. I motsetning til det du tror bir ikke dette (om vi får til det vi setter oss fore) en programserie som bare handler om å gå ned i vekt slik man har sett så mange av, men om hele mennesket. Og ja, man utsetter seg selv for noe skummelt og man er sårbar. Det er anstendige folk som skal jobbe med dette, jeg har tiltro til at vi kan få frem mange nyanser ved den utfordringen mange lever med og ønsker å gjøre noe med. TV byr på mange forskjellige historier, nyheter og serier. At man skal kose seg med kaffe og kjeks og se folk bli bombet ihjel er jo merkelig kan man si. Nå har vi lyst til å fortelle historien til åtte personer som ønsker å fortelle historien sin og ta med seerne på den reisen de ønsker å foreta. Det er jeg veldig glad for.

Lill

31.05.2011 kl.22:15

Det har ikke slått deg at de aller aller fleste programmer i denne sjangeren fokuserer utelukkende på overvekt?
Det er med det som bakgrunnsteppe at jeg er veldig skeptisk. Hvorfor fokuserer man ikke på helse over et totalt spekter? Hva er godt for folk? Hva må ALLE ta hensyn til? Hva gir styrke, energi etc til menneskekropper?
Det er ikke ideen om at man skal fortelle historien til overvektige mennesker, belyse hva som kan bidra til overvekt, vise mennesker at det finnes veier ut av elendigheta etc. som er negativt. Det er GODE ting. Men jeg tror jeg har sett 1 programserie som fokuserer på at det å "mishandle" kroppen sin, både som ekstremt overvektig og ekstremt undervektig, ikke fører til annet enn helseproblemer i det lange løp. Så dere har en solid jobb foran dere hvis det ikke skal fremstå som typen:
"La oss vise frem en gjeng tjukkaser. Så forteller vi dem ALT de gjør feil. Så lar vi dem konkurrere mot hverandre om å bli tynnest. Så sender vi hjem en og en tjukkas, til vi står igjen med den som er den flinkeste til å bli TYNN. I samme slengen kaster vi inn et par klipp med tjukkasene som griner fordi de har det så vondt med fettet sitt. SE så ille du vil få det om du blir like tjukk som disse."
Du ser hvor jeg vil hen? Man setter mennesker som allerede sliter i en offentlig gapestokk. Holder dem frem som bevis på alt vi mener er feil med holdningene til mat, fett, sukker og fedme i samfunnet, samtidig som vi holder godt kjeft om 8-åringer som snakker om at de må slanke seg for de ser så tjukke ut. Vi snakker sjelden om hvor usunn og hvor mye belastning spisevegringsfolket er. De er sjuke de også, ya know.
Nå vet jeg ikkje kordan dere har tenkt å legge opp tv-serien, og foregriper sannsynligvis tingene en del, men jeg steiler alltid når jeg ser "skal slankes på tv."
Jeg tror ikke de nødvendigvis kommer til å tjene på det i det lange løp, de som skal være deltakere.

Marlene

02.06.2011 kl.23:15

Jeg synes du er kjempe kul jeg kari, du viser faktisk at du vil hjelpe andre mennesker. Du sier alt aerlig og det er jo mye bedre enn a pynte paa det hele tiden. I alle fall haaper jeg du velger de som virkelig trenger ogsa haaper jeg mamma er en av dem : ) men uansett lykke til, jeg vil uasett se paa programmet. : )

PS: en ting jeg lurer paa, skal man vare et sted hele tiden eller er man mye hjemme, jeg tenker paa og passe paa barna sine og saanne ting : )

- Marlene

Kari Jaquesson

03.06.2011 kl.00:09

Marlene:Takk for hyggelig tilbakemelding. Jeg forstår ikke helt spørsmålet ditt. Kan du si det på en annen måte?

Catje

03.06.2011 kl.11:48

Du sa på radio i går at det ikke finnes undersøkelser som viser at lavkarbo hjelper bedre enn noe annet når det gjelder vektnedgang. Da har du ikke lest mye av det som skjer på lavkarbofronten i det siste. Du kan jo begynne her: http://www.kostdoktorn.se/kategori/viktnedgang/viktstudier?mod=visa-kategorier. Eller du kan lese boka hans, Matrevolusjonen som nettopp har kommet på norsk. Der finnes det henvisninger til haugevis med relevante forskningsrapporter.

Du sa også at statens ernæringsråd funker. Ja, de funker for normalvektige folk, kanskje, men det funker IKKE for overvektige som skal ned i vekt. De må kutte ut karbohydrater for å få fart på fettforbrenningen sin, og de fleste av oss som er overvektige har ganske lav toleransegrense for kabohydrater og de stopper fettfobrenningen så fort vi får i oss noen av dem siden kroppen skiller ut insulin, som er et fettlagringshormon. Hvor mange tusen mennesker må bli friske og sunne av dette før du vurderer å sette deg inn i det, du som faktisk er en offentlig kjent person med en viss påvirkningskraft? Du må innse at folk ikke orker å gå sultne i ett år for å gå ned i vekt. Da går man bare opp igjen med en gang etterpå. Jeg håper dere foretar en oppfølging en stund etter at programmet er ferdig, for å se om folk klarer å holde den nye livsstilen. Dersom de skal slanke seg ved å være sultne, er de dømt til å mislykkes.

Grunnen til at vi lavkarbere er så opptatt av å snakke om dette, er at vi er frustrerte og oppgitt over at statens ikke ønsker å hjelpe folk som sliter og at det tar så enormt lang tid. Vi har endelig funnet noe som virker for oss, så da har vi selvsagt lyst til å hjelpe andre som er i samme posisjon, slik at de slipper å lide mer enn nødvendig.

Lykke til med TV-programmet. Det hadde vært utrolig kult om du hadde turt å satse på lavkarbo, til f.eks et par av deltakerne, slik at Norge kunne fått litt mer inntrykk av hva dette gjelder og hvor enkelt det er å holde seg på matta når man spiser god mat man blir mett av.

Andreas

04.06.2011 kl.14:57

Hun spør: De som er med på det programmet, skal de være på samme sted hele tiden, samme lokaler, samme plass, eller vil de være på forskjellige steder, som feks bare treffes i studio en gang i uken for innspilling, eller en kveld i uken... For enkelte har jo barn de trenger å passe på og andre viktige avtaler de trenger å følge opp.

Kari Jaquesson

07.06.2011 kl.23:42

Andreas: OK! Nei, man skal ikke reise bort det året, men være i sin vante miljø.

11.06.2011 kl.20:44

Ja,vet du. Nå er det nok...

Nå er det nok av å kalle folk feite. Nei, det heter ikke det. Uansett hvor stor prosent bmi en din ligger på. Det kalles fedme, og det er en seriøs sykdom. Enten det kommer av fysisk sykdom, psykisk eller avhengighet av mat.

Problemet mitt er ikke Å VÆRE FEIT, men samfunnets tolkning av dette fenomenet.

Jeg er av den kategorien som har fysiske sykdommer som påvirker vekten. Har hatt gode perioder da 40 kg har forsvinni av seg selv, men også dårlige da de like lett har kommet tilbake.

Jeg går 1,2 km hver dag og lever sunt. Jeg har ingen sykdommer som følge av overvekten, jeg koster ikke samfunnet mange penger...

SÅ LEI JEG ER AV Å HØRE AT FEITE FOLK KOSTER SAMFUNNET MYE PENGER!!!!!

Sannheten er at en tynn person som spiser mye usunt koster samfunnet like mye penger. Det står bare ikke i panna på dem at de er usunne. Og,joda. Folk kan ha en forferdelig livsstil og fortsatt være tynne.

Jeg sitter ikke med kniven på pulsårene eller har et rep rundt halsen. Jeg er faktisk et lykkelig menneske.

Jeg reiser mye. JOda, jeg må ha ekstra setebelte på noen fly. JAda, noen folk glor. Vet du hva? La dem glo! De vet ingenting om meg eller mitt liv. .Mennesker som dømmer andre er jo bare patetiske...

Jeg er lykkelig gift, frivillig barnløs, har et aktivt liv jeg elsker og koster ikke samfunnet en krone!

Hilsen :-)

:-)

11.06.2011 kl.20:55

Og før noen henger seg opp i denne feilen...

Jeg går selvfølgelig 1,2 MIL hver dag, ikke km. En liten forskjell;)

Fortsatt hilsen :-)

Kari Jaquesson

13.06.2011 kl.10:00

Anonym: ja men det er jo herlig! Jeg skulle ønske flere levde i vei og koste seg med livet uansett vekt. Dessverre er det jo en god del som får plager, sykdommer og begrensinger på grunn av svært høy vekt. Det er også veldig mange som selvmedisinerer seg med overspising og det er nok et mindre lystig bilde. Poenget er at man kan få hjelp til å bryte misbruke - om man er motivert.

Cecilie

14.06.2011 kl.15:06

Til Anonym: Hva med de som sitter ved siden av deg i flyet da? Greit at du ikke har noe problem med å trenge ekstra setebelte, men jeg vet om folk som har fått fysiske skader (brist på ribbein) etter å ha blitt plassert ved siden av feite mennesker som flyr.

Fedme er et samfunnsproblem med mange konsekvenser, også for normalvektige! Og man lever ikke sunt hvis man er 40 kilo overvektig. Som Kari engang sa (sitert sånn ca. etter hukommelsen :) ): Hadde vi blitt plassert på en øde øy, måttet slite for maten hver dag og ikke hatt tilgang til å overspise i det hele tatt, hadde absolutt alle vært normalvektige.

Randi S

15.06.2011 kl.21:50

Til Cecilie: Er du så dum, eller bare later du som?

Og til Kari: Synes du at det er greit at folk henger ut personer i blogggen din?

Thea

16.06.2011 kl.12:00

Det er fysisk umulig å få brist i ribbeinet uansett hvor man sitter ved siden av en overvektig.

Kari Jaquesson

16.06.2011 kl.18:23

Thea:Ja, det tror jeg du har helt rett i.

Kari Jaquesson

16.06.2011 kl.18:23

Randi S: Jeg driver ikke sensur. Annet enn av et par stalkere som jeg har blokkert.

Randi S

16.06.2011 kl.21:38

Jeg mener på ingen måte at du skal drive sensur. Folks meninger er viktig å få fram. Jeg lurer bare på hva du synes om at folk går til angrep på overvektige mennesker, som det ble gjort i innlegget til Cecilie her...

Hun sa jo rett og slett, litt pakka inn, er du så feit så slutt å fly. Eller gå og dø.

Mange av dem som tar selvmord er overvektige som ikke takler andres syn på dem. Da synes jeg det er viktig å tenke på at fryktelig mange av de såkalte feite har blitt misbrukt både fysisk, psykisk og seksuelt. Mange er voldtektsofre som plutselig begynner med både medisiner og trøstespising. Skal disse behøve å bli trakassert i tillegg?

Folk som C her er jo faktisk mye av årsaken til at mange blir "feite" De tør ikke gå ut lenger og stenger seg inne med maten sin til trøst.

Er det greit at dette skjer?

Guri

17.06.2011 kl.00:49

Randi: Jeg tror C reagerte på tonen i det anonyme innlegget, der det å være feit ble forherliget. Og det at svært overvektige passasjerer har skadet medpassasjerer på fly har skjedd mange ganger! Et eksempel her, vedkommende ble tilkjent erstatning fra flyselskapet:

http://www.timesonline.co.uk/tol/travel/news/article815167.ece

Tror ikke C mente "gå og dø" (synes det er dumt du ikke klarer å holde debatten på et sakligere plan, Randi), men at overvekt er et samfunnsproblem for alle, ikke bare for de overvektige? Er du uenig i at fedme er et samfunnsproblem, Randi?

Holdninger som at det er de som tør å si noe mot fedme sin FEIL at andre er feite, bygger for meg opp under holdninger som at feite mennesker er dumme. Selv tror jeg at voksne mennesker er ansvarlige for sine egne valg, også kostholds - og livsstilsvalg, og at kroppsvekt ikke har noe med intelligens å gjøre. Der er vi tydeligvis uenige, siden du tror at feite mennesker er så lett påvirkelige at en skeiv kommentar får dem til å spise?? DET er jo i så fall virkelig et angrep på overvektige mennesker!

Randi S

17.06.2011 kl.13:36

Guri: Mange som er overvektige er avhengig av mat på lik linje som en alkoholiker er med alkohol. De tyr til det da de blir sint eller lei seg. Når samfunnet plutselig begynner med en heksejakt på overvektige spser de for å trøste seg. De tør ikke lenger gå ut, fordi det nå er lov å både se og snakke nedsettende om dem. M.a.o murer de seg heller inne med trøstespisingen sin istedet for å f.eks gå på trening eller ut på byen. Det er bare et faktum.

Jeg synes ikke anonym her forherliger det å være overvektig. Hun sier bare at dessverre har hun en sykdom som gjør at hun er overvektig, men at hun vil leve livet sitt og at det faktisk er lov. At hun ikke bryr seg hva andre mener, for de kjenner henne ikke og vet ikke noe om henne. Det kommer ikke fram her hva slags sykdom hun har, men det kan være opptil flere og at hun i tillegg da kanskje må ta medisiner som også føkker opp vekten. Hun sier også at hun er lei av å høre at hun koster samfunnet penger når hun faktisk ikke gjør det. Hun sier ikke at alle overvektige er som henne, eller at alle er like lykkelige. Men at folk ikke skal dømme med en gang. Det er sånn jeg tolket innlegget hvertfall.

Og jeg håper virkelig hun ikke bryr seg om hva andre mener, for den egenskapen trenger hun virkelig etter ditt og C sine innlegg.

Og det å disse ned på overvektige fordi de flyr og er lykkelige, det blir bare for idiotisk. Er dere bare misunnelige fordi dere kanskje ikke er så lykkelige selv?

Guri

17.06.2011 kl.17:39

Herregud Randi, jeg tror du er det mest uvitende, fordomsfulle mennesket jeg har støtt på noensinne! For noen utrolig nedlatende holdninger du har til overvektige - og alle andre som ikke mener det samme som deg! Jeg får frysninger av å lese innlegget ditt...

FEIT

17.06.2011 kl.20:56

Jeg synes Randi er veldig inne på noe jeg.

Jeg er feit. Jeg har blitt utsatt for seksuelle overgrep. Jeg har blitt mobba hele livet. Jeg har spist alt for mye. Jeg har måttet begynne på antidep medisiner. Etter gedmedebatten begynte har jeg knapt bevege meg ut av huset. Jeg går derfor på trygd. Jrg er dermed belastning for samfunnet.

Hadde samfunnet latt meg være i fred, hadde jeg hvertfall fortsatt vært i jobb.

Skulle ønske jeg hadde selvtilliten og hbumøret til Anonym. Jeg føler at den eneste som liker meg for tida er hamsteret mitt.

Elise

17.06.2011 kl.21:43

Ja, her går debatten forsatt ser jeg.

Pleier ikke å skrive på blogg, bare lese. Men nå føler jeg at det bare er en ting jeg må si: Er man for stor og ikke får plass i et flysete, må man kjøpe et sete til. Og da tror jeg ikke noen er i veien for noen.

I tillegg så vil jeg si at jeg leste linken til Guri her, og det kommer helt tydelig frem at grunnen til at denne personen ble skadet var fordi hun hadde albuene til den store i magen etc. Dette har skjedd meg da jeg satt ved siden av en mann med veldig lange armer en gang. Fikk faktisk blåmerker på magen. Så tror nok man ikke bare kan legge skylden på store mennesker her.

På tampen vil jeg bare oppmuntre alle som sliter med vekten å prøve lavkarbo. Søsteren min har gått ned 56 kilo etter hun begynte med det!

TYNN

18.06.2011 kl.19:57

Kan ikke FEIT bare melde seg på programmet til Kari da? Så vi ikke behøver at skattepengene våre går til dem som ikke klarer å holde seg normale?

Kari Jaquesson

19.06.2011 kl.23:28

TYNN:Fy, skam for en fæl kommentar. "Så vi ikke behøver at skattepengene våre går til dem som ikke klarer å holde seg normale?" skriver du. Hvem er de "normale". Her kommer en person faktisk med en ganske så fortrolig informasjon og så reagerer du sånn? "Feit" - det er hjelp å få - om du tør. BTW: Jeg kan uten å kjenne deg garantere deg at hamsteren din ikke er den eneste, men det er sånne tanker man får når man har en depresjon.

Litt over normalen bare

21.06.2011 kl.09:40

Nååå må folk slutte å syte, kjefte og krangle! Hva med å heller bruke noe av all energien på å være litt posetiv?? Janteloven lenge leve i dette landet! Ja vi har feite mennesker i dette landet! Ingen kritiserer vell det? Kari prøver bare å gi en hjelpende hånd til de som trenger motivasjon! Og motivasjon hjelper, det er mye lettere å fullføre noe som er vanskelig hvis en ikke har noen i ryggen som motiverer. Og motivasjon er VIKTIG! Ros er VIKTIG! For de som vil forsøke er vell det bare gevinst som venter i enden? Hva er vell bedre enn å slippe å verke i ledd, måle blod sukker og kjenne på kroppen at et sted på veien i livet burde jeg valgt anderledes? Det er bare å bøye seg i støvet for den energi og positivitet som Kari alltid viser. Hun forlanger aldri mer enn at du gjør ditt beste, gjerne litt til... Det er vell ikke mer enn vi alle å enhvær burde forlangt av oss selv! Synest det er flott at det finnes sånne som hun som er med på å gi en hjelpende hånd mot et bedre liv! Vi alle kunne trengt en sånn!! Heia Kari! Du gjør en god jobb med et smil om munnen! Og det er herlig å se!!!

Kari Jaquesson

21.06.2011 kl.17:34

Litt over normalen bare: Tusen takk, det var veldig hyggelig skrevet! Klem!

Sarbo

23.06.2011 kl.00:55

Folk som deg får meg til spy. Du får det til å virke som om hvis en ikke klarer gå ned i vekt så er man lat og feit! Personlig vil jeg heller ha ekstra kilo på skrotten enn å se ut som et vandrende lik. Blir kvalm når jeg ser folk nå til dags. Hvor går grensa? Skal alle opp i klærne til 16-åringer?

Jeg er oppvokst på gård og bor og jobber der. En ting er sikkert, en dag med meg og du hadde du kanskje innsett at livet består av mer enn å tvinge seg selv til å tilpasse seg dagens samfun. Dagens samfunn er oppspinn.

Katrine

23.06.2011 kl.11:33

Har aldri vært noe flink til å trene, heller ikke til å spise riktig. Etter et tungt svangerskap har har de fæle kiloene klamret seg til kroppen, lavt stoffskifte har jeg visst også!

Men hvordan kan man begynne å snu på livet uten at det blir så drastisk at man faller av lasset!?

Ønsket og viljen er der, men trenger et ordentlig, skikkelig monster spark i baken!!! =)

Thea

23.06.2011 kl.15:18

Hvorfor er disse oppleggene alltid for de feite? Unnskyld uttrykket men det er jo sant. Vi har en ganske stor andel spiseforstyrrede i Norge som velger andre veien, altså som bare blir tynnere og tynnere istedenfor feitere og feitere, hvor blir de av i disse "fatcamp" oppleggene rundt omkring? Jeg har selv sett ut som et stankelbein og jeg har prøvd mye rart for å gå opp i vekt. Det som skjedde med meg derimot var at jeg fikk bokstavelig talt beskjed av alle disse ernæringsfysiologene om å "spise en kakebit"! Ja, det hjelper jo virkelig på psyken. Hva med å lage ett opplegg på TV om det? Det er faktisk blitt tabu og snakke om Anoreksia og Bulimi feks, mens feite folk, det er jo blitt hverdagskost!

Jeg mener ikke dette slemt mot dem som er feite, men jeg vil bare ha frem et viktig poeng! Det er jo snakk om livstilforandring for spiseforstyrrede(anoreksi,bulimi,osv) også!

mina

23.06.2011 kl.17:56

liker ikke ordet ''feit'' eller tjukk... overvektig kanskje?

feelingof♥

23.06.2011 kl.19:45

Ikke bruk ordet FEIT, ok ?

Nora

24.06.2011 kl.01:18

Hei!

Jeg håper virkelig ikke at alle blir feit av å ha lavt stoffskifte? Jeg har det, og jeg vil selv kalle meg normalvektig, eller tynn. Er 19 år, og fikk påvist det for 2 år siden, og går på medisin. Er det slik at jeg plutselig kan gå opp i vekt, eller få en kraftig vektøkning når jeg blir eldre eller noe? Har liksom ikke lest noe om fedme når det gjelder stoffskifte. Jeg trener flere ganger i uken og spiser relativt sunt, så det er sagt.

Supert innlegg forresten!

Pernille

24.06.2011 kl.09:30

Kari!

Takk takk takk! Mange jenter har så mye komplekser for vekta si, meg naturligvis inkludert. Jeg har alltid vært litt større en "normalen". Aldri feit, men stor. Dette plager meg naturligvis VELDIG, men når du nå kaller det god-tjukk følte jeg meg plutselig litt bedre!

God-tjukk - så koselig!

24.06.2011 kl.11:52

hei, kari :) jeg er ei jente på 19 år, jeg fikk en liten gutt i januar, og har i sommer bestemt meg for at jeg aldri i livet skal vise meg i bikini denne sommeren. Fordi kroppen min har blitt totalt forandret, og det er så trist, før var jeg så og si fornøyd, selvom jeg veide nok litt for mye, men jeg likte min kropp, og etter jeg har vært en konkurransesvømmer i mange år, så er det eneste ved kroppen min jeg har vært så og si fornøyd med er magen, den var flat og jeg tok tatovering og hadde piercing i navelen, du kan jo bare tenke deg hvordan den ser ut nå, kjære vene. Den er forferdelig! huff, jeg hater kroppen min.. Det er ei sånn som deg som skulle sittet på skuldren min, og klappet meg på skulderen da jeg klarte å spise sunt, klarte å begrense spisingen min, og selvfølelig slutte med den " trøstespisingen " huff.. jeg er ikke fornøyd med min livsstil, og jeg skulle gjerne hatt hjelp til å få kroppen min og meg selv til å godta den jeg er, håper du kan svare meg og gi meg noen tips, om du vil er min mailadr : jannickechristinee@hotmail.com :)

Mvh Jannicke Grønsås

vil ikke si;-)

24.06.2011 kl.22:23

Nora: Er du så redd for å "BLI FEIT" så kan du jo legge deg neg og dø!

Sånn er det jo. Er du feit, har du ikke livets rett.

Og du er tydeligvis en av dem som holder loven ved like. Når du er så redd for å "bli FEIT".

Thea

25.06.2011 kl.10:38

Feit eller tjukk eller overvektig, poteto potato! Bestevennen min var overvektig helt til dagen han begynte å se på seg selv som feit, da gikk han ned 20 kg og holder vekta nede, feit= skremmende ord kanskje?

Nora

25.06.2011 kl.13:41

"vil ikke si" : Usaklig kommentar. Kari skriver jo denne bloggen for å hjelpe de som er FEIT, ikke for at de skal legge seg ned å dø.

Ingen ønsker vel å bli feit pga en sykdom?. Jeg vil heller ha en kropp som JEG SELV er fornøyd med. Er man feit, altså i den grad Kari snakker om, så er jo faren stor for å få hjerte og kar sykdommer osv..

Skuffet

25.06.2011 kl.21:47

Så jo fra en kommentar på "Må du mene så mye hele tiden" hva du egentlig mener om feite folk.

Nå må jeg si at jeg er rimelig skuffet over deg. Skal du liksom holde meg i hånda, når jeg vet hva du EGENTLIG tenker, sier og mener om meg bak ryggen min? Nei takk! Du burde ikke så mye som hatt lov til å være med på programmet!

Mia

25.06.2011 kl.22:09

Noen ganger forundrer deg meg at diskusjon om overvekt kan nå slike høyder. Og det sier jeg som selv sitter her, jeg er 160 høy og veier 127 kilo. Javel, og så. Dere kan mene hva dere vil om meg, glo på meg rope etter meg og være plaget av min fedme, men det er bare en person som virkelig lider under alt det fettet og det er meg. Om folk blir kvalme av å se på meg, så gjør ikke det meg til en gris, men jeg er fremdeles et varmt engasjert og godt menneske. Kampen min må jeg vinne selv, om jeg taper er det mitt tap, om jeg tar imot en hånd som rekkes ut til meg og som kan hjelpe så tar jeg den, fordi min egen vilje blir styrt av noe som er sterkere enn meg selv.

Det er bare å slutte å spise...ja jeg har hørt det blir sagt, men sånn fungerer ikke kroppen. Bare en person som har levd en stund og har litt visdom og innsikt vet at det skal en stor holdningsendring til for å få nye vaner. Og det dreier seg ikke bare om mat, men for de som drikker for mye, for de som røyker, og unge som bruker snus, narkotika, selvskading og andre ting som går ut på at sinnet styrer livet. Men vi må se bort i fra det ytre og ha en kjærlighet til menneske, for når man finner empatien i seg så vil man være i stand til å rekke ut en hånd og spørre, trenger du hjelp?

xxl

25.06.2011 kl.23:26

Jeg er også overvektig. Men er veldig forsiktig når jeg skal ta imot en utstrakt hånd.

Dessverre har ikke alle edle hensikter:(

Mia

27.06.2011 kl.14:41

Snufs snufs, jeg kom ikke med. Jaja, da får jeg holde meg selv i hånden da og se om jeg greier å snu opp ned på livet mitt det neste året. Kjempedumt at jeg ikke ble plukka ut fordi jeg burde vært med der:))))))

Heidi

29.06.2011 kl.19:08

Kjære Mia og alle andre :) Mia, du kan kanskje klare prosessen likevel? nå har du jo fått litt fokus på problemet ditt, og kanskje til og med satt ord på hva som er grunnen til at du er overvektig? :)

Jeg er 39 år, 168cm høy og veier ca 125 kg. Og selv om jeg (ikke enda) har hatt noen alvorlige sykdommer som følge av overvekten det meste av mitt liv, må jeg innrømme at det er mange ting som kommer litt etter litt. Jeg er ikke så tøyelig lenger. Formen er dårligere enn når jeg var samme størrelse for 10 år siden. Man kan si at man ikke har noen problemer..men på et eller annet tidspunkt vil de komme. Mest sannsynlig i allefall. Man kan jo ha veldig gode gener og tåle overvekt bedre enn andre. Men generelt vil de som er sykelig overvektige få helseproblemer relatert til dette før eller siden.

Men JEG har først nå de siste årene virkelig begynt å plages med dette fysisk. Mentalt har jeg alltid hatet å vært stor.

Jeg jobber innen helsesektoren. Og når jeg jobber med en person som er overvektig, får jeg helt "hetta" når jeg ser konsekvensene. Når man er "ung" kan man takle ting til en viss grad, men når man blir eldre, er syklig overvekt noe man fint kunne klart seg uten.

Jeg merker at jeg har nå problemer med f.eks å klippe mine egne tånegler, uten at det er et evig slit, og at jeg puster og peser etterpå, for jeg klarer ikke å stå eller bøye meg i alle slags vinkler, lenger. MERK: når jeg var litt yngre, men samme størrelse, gjorde jeg disse tingene MYE lettere. Tenk når man skal dusje? rekker man overalt? svetter i hudfolder? kjære vene...jeg vil så gjerne slippe slike plager "som man ikke snakker om" :)

Nå er jeg snart 40..og NÅ merker jeg at overvekten på et eller annet tidspunkt vil bli et stort problem. På den ene eller andre måten. Jeg har enda ikke problemer med diabetes o.l. Kanskje jeg aldri vil få problemer med dette.

Det jeg først og fremst vil, er å klare de daglige gjøremål så lenge som mulig..uten hjelp. Livet er ikke lenger så langt, og fremtiden er mye nærmere, for å si det slik.

Det høres kanskje brutalt ut..men å ha skylapper og være bare lykkelig som sykelig overvektig...tror jeg ikke noe på. Jeg er lykkelig..har en flott samboer og familie. Men min overvekt setter begrensninger på alt fra sexliv til daglige gjøremål, og sosialt liv. Jeg ville vært lykkeligere på flere områder..eller rettere sagt, mindre "problemer" med slike ting som egentlig burde være en selvfølge å gjennomføre. Jeg sier ikke at å slanke seg og bli tynnere automatisk gjør deg lykkelig? Tror ikke noen som er veldig overvektige egentlig er så naive. Men MYE vil bli lettere, og man kan fokusere på andre ting i livet. ALLE har drømmer. For meg er en drøm noe som andre kanskje gjør hver dag. Tenk heller på hvordan ditt liv ville vært om noen hadde tatt fra deg de tingene du elsker å gjøre hver dag. Det betyr ikke at du ville vært ulykkelig hele tiden, og du ville tilpasset deg, men det betyr kanskje at du vil føle at livskaliteten kanskje er mindre uten det du elsker å gjøre?

Man skal ikke slå alle under èn kam. Noen er sunne og friske og lever flott som overvektige. Men veldig mange er IKKE glade for å ha det slik. At man har fokus på "hele bildet", ikke bare si "tren mer, spis mindre", er veldig positivt. Det er alltid en grunn til at man er overvektig. Enten mentalt eller fysisk..eller kombinasjon av begge.

Mitt eksempel: Jeg har alltid sagt at jeg har ikke noen problemer i fortiden e.l som er store nok til at jeg kan skylde på dèt, hvertfall. Jeg er bare veldig glad i mat!! og mye mat!

Så tenkte jeg..hvorfor er jeg så glad i mat? og mye mat? JO, fordi jeg blir så glad av å spise god mat. Og ved å spise MYE mat, er jeg glad lenger... Så på en måte bruker jeg mat for å føle en lykke følelse, ikke sant?

:)

Mia

30.06.2011 kl.00:08

Kjære Heidi

Nydelig ærlig skrevet og jeg føler at på mange måter kunne det vært mine ord nesten alt sammen.

Mia

Elisabeth

02.07.2011 kl.20:30

Jeg er selv 140 kg tung. Og jeg har ingen problemer med å klippe tånegler eller dusje på "normalt vis" . Jeg får heller ingen lykkefølelse av å spise.

Selvfølgelig er jeg glad i mat:) Men jeg ligger på maks 2000 kcalorier per dag.

Man KAN leve sunt og fortsatt være feit.

Jeg trener nå hardt to timer per dag. Er det jeg kaller "juksevegetarianer", fordi jeg stort sett lever som vegetarianer men skeier ut med hvitt kjøtt...

Gikk en gang ned ca 60 kg. Men det betydde seks timers hardtrening hver dag, bare for å holde vekten. Samt lite mat.

Så jeg kom fram til at livet er for kort til ikke å kunne unne seg noe og å aldri kunne slappe av. Også får uopplyste folk, som bare kaster seg på overskrifter i media og dårlig ernæringsutdanning rett og slett dømme meg som de vil.

For jeg vet selv hvordan jeg lever og hva som er bra for MEG!

Heidi

05.07.2011 kl.16:20

Elisabeth...mener du at du trener 2 timer hver dag, spiser 2000 cal, og du går ikke ned i vekt?? Det er snodig. Da har du en helt annen forbrenning enn meg. 2 timer hver dag med hard trening, er ganske mye forbrente calorier.... Så normalt ville du gått ned jevnlig med det inntaket?

Jeg kan jo ha misforstått innlegget ditt, da...

Elisabeth

06.07.2011 kl.12:11

Ja, Heidi. Det er akkurat det jeg mener.

For meg er vekt, trening og forbrenning et evig slit:(

Da jeg gikk ned i vekt måtte jeg trene åtte timer for å gå ned og seks timer for å holde vekta.

Så det er nok ikke så enkelt for alle som det blir fremstilt..

Heidi

09.07.2011 kl.17:02

uffda..ja, hvis kroppen er så kranglete når det gjelder forbrenning, har du sikkert funnet den greieste måten for deg å fungere, da :)

Jeg vet med meg selv om at jeg hadde kommet meg ut å trent og beveget meg mer, og samtidig spist mindre, hadde jeg gått ned... :) Men det var å gjøre dèt da.....hehe

Kristina

11.07.2011 kl.11:01

Heia deg Kari, flott at du tar initiativ til dette:) skal følge med,sliter ikkje med overvekt men kostholdet mitt er rævva til tider.Har berre meg sjølv å klandre for det. Stå på!! Du er eit supert forbilde for meg og maaaange andre:)

Liv Johanne

02.08.2011 kl.01:43

Hei Kari! Veldig fin blogg du har, jeg skulle veldig gjerne vært med på ett slikt program og er nok også kvaifisert med en bmi på over 38 :( men desverre er jeg nok for feig.. Jeg tørr rett og slett ikke å vise meg slik på tv, men jeg er veldig godt i gang på egenhånd og bruker bloggen min som motivasjon. Der har jeg faste lesere som "forventer" resultater. Det legger press på meg slik at jeg må dra meg opp av sofaen selv på de dagene der jeg enetlig ikke vil annet enn å slappe av. Jeg legger ut mage-, hofte-, arm-mål hver uke. Dette er nok det beste jeg har gjordt for meg selv på lenge. Jeg tussler rundt og danser og synger hele tiden og er utrolig glad om dagen så det er veldig sant det du sier at ved å redusere vekten og komme seg i form blir man mer lykkelig :) Jeg driver hvertfall nå å danser zumba, går turer i høyt tempo og svetter fettet av meg... Utrolig deilig følelse! Har du noen andre treningstips for å få opp forbrenningen? Jeg er ikke noe fan av spinning selv om jeg vet at det er utrolig effektivt, men jeg må trene med noe jeg syns er gøy slik at det slipper å bli ett ork. Lykke til med programmet. P.S. Jeg syns slike programmer er veldig motiverende, så keep it up! :D

ett lite spørsmål til: Hvor mye bør jeg gå ned i vekt hver uke? Jeg vil ikke gå for fort og ikke for sakte. Og holder det med å redusere inntak kcal med 500 per dag, eller bør jeg redusere yterligere? Blir veldig glad for svar! :)

Kari Jaquesson

04.08.2011 kl.08:03

Liv Johanne:Den generelle anbefalingen er en halv til en kilo i uken, men ikke heng deg opp i det. Det finnes ingen fasit. Når det gjelder forbrenningen er det to ting som gjelder:

1) intensiteten - jo hardere du trener jo mer forbrenner du.

2) Muskelmasse. Tren styrke også slik at du bygger ut motoren din.

Konsentrer deg heller på å gjøre jobben hver dag enn på hvor mye du skal ned. Vær prosessorientert heller enn resultatorientert. Gjør du jobben kommer resultatene.

Å redusere med 500 kcal er nok? Det kommer jo an på hvor mye du har spist før? ca 1500 kcal synes jeg er nok mat til å bli mett (men det fordrer mye grønnsaker for å bli full nok i magen til metthet), men du vil antagelig gå ned i vekt om du ligger på 1800-2000 om du fremdeles er ganske stor. Når du reduserer vekten kan du gjerne gå ned til 1200-1500 om du vil ytterligere ned. Forbrenningen går ned når vekten går ned, rett og slett fordi det er mindr ekropp å "drifte".

Du skriver mye om handlingene: altså spisingen, treningen, men det er minst like viktig å jobbe med adferden og reaksjonsmønsteret, din indre dialog om du skal unngå å bli tykk igjen. Hvordan møter du kjedsomhet, nedstemthet, ensomhet, osv. Hva har fått deg til å momse før?

Den jenta som ga opp...

28.03.2013 kl.22:27

Hei... Jeg er 13 år og ha gått på Grete roede kurs jeg har prøvd alt! Moren min har lavt stoff skifte og dermed ble jeg skjekket hos legen om jeg også hadde det. Det hadde jeg ikke. Jeg har prøvd og spise mindre(noe jeg ikke gjør lenger jeg spiser vanlig mye) jeg har begynt å trene 3 ganger i uke +gym 2 timer på skolen.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lenger... Jeg veier 66 og er 159,9 høy... Veier jeg for mye for alderen og høyden? Jeg syntes jeg ser feit ut. Tusen takk :)

Kari Jaquesson

01.04.2013 kl.22:48

Den jenta som ga opp...: Hallo, du er bare 13 år! Du skal ikke måtte være bekymret for sånne ting! Fint at du trener og er med på gym på skolen. Det går også fint an å henge med venne ruten at det må skje foran en skjerm: dere kan sykle, spille bordtennis, ja sånne ing som samtidig gir rom for å skrvale, være sammen. Spis vanlig forkost, og ca hver tredje time. Dropp godis og sånt de fleste dagene. N\Boken min Ketsjup er ålreit er bra å lese! Du kan minne mamma på at om hun har lavt stoffskifte er det ekstra viktig å spise smart og være aktiv, ikke bruke stoffskiftet som hvilepute. Lykke til! Vennlig hilsen Kari :-)

wennevik

03.04.2013 kl.21:56

Hei Kari !

Jeg er ei jente på snart 13 år og er veeeeldig overvektig !!!

jeg er vel 156 cm høy (tror jeg)

og jeg veier mellom 73-75 kg

jeg synes det er veldig mye, jeg ble mobbet hele tiden når jeg gikk i 1-6 klasse

jeg har veldig lyst til å gå ned i vekt, men vet ikke helt hvor jeg kan begynne.

jeg elsker godteri å vet ikke helt om jeg kan slutte med det ! rekorden min er 2 uker. jeg håper jeg egentlig kan slutte med det nesten helt for gått.

håper at du kommenterer tilbake og jeg ønsker råd og tips

Tusen takk :)

Skriv en ny kommentar

hits