Moralpoliti i mange forkledninger

Det har vrt skrevet en del om det skalte 'moralpolitiet' p Grnland i Oslo. Jenter som ikke er kledd 'smmelig' skal ha ftt tilsnakk p gaten. Fuck that.

Men moralpolitiet kommer ogs i mer, skal vi kalle det, vestlige forkledninger. Det er ikke bare menn med skjegg som mener skulle bestemme hvordan kvinner skal kle seg.

Sist ut er Elisa Rtterud (redaktr i Cosmopolitan) som mener at n 'gr Rihanna for langt'. Hvorfor? Fordi brystvortene hennes synes gjennom toppen hun har p seg. - puppesjokk!

Det er ord man bare ser i lssalgsaviser og sladreblader. Hvem er det egentlig som blir s sjokkert av en pupp? Det er vel neppe et sjokk at kvinner faktisk har pupper? Og hvem er det som skal bestemme hvor mye/lite kropp man kan vise frem? It's none of our business! Hver og en m f kle seg som de vil! Om det er for mye klr eller for lite klr for andres smak og behag er ikke poenget. Om du vil g i bikini ned Karl Johansgate skal ingen kunne nekte deg/kritisere deg for det. Om du nsker surre femten meter stoff rundt hodet skal heller ingen blande seg i det.

Fremdeles brukes ord som 'billig' for beskrive en kvinnes klesstil. Hva betyr det? At hun er til salgs og attptil for en billig penge? I motsetning til, hva da? 'dyr'?
Jennifer Lopez fikk den betegnelsen p grunn av en kjole hun bar.
Hva er det for noe? Om du ikke synes noens smak er den samme som DIN betyr jo ikke det at du har rett? Smak er en mening, ikke et fakta. misjonere for overbevise om at nettopp ens egen smak er det som gjelder er jo faktisk ganske merkelig. Man kan tenke hva man vil, men kritisere andres personlige valg over sin egen kropp, det blir (for meg) ganske autoritrt. Om jeg ser noen i et antrekk som, vel, skiller seg ut tenker jeg faktisk: 'Det har hun/han valgt fordi hun liker det' Fint, da er jeg glad p hans/hennes vegne.

S er det jo de som selv ikke synes de har 'funnet sin stil' og som ber om hjelp til det. Dt er noe helt annet, da inviterer de jo til meninger og synsing, og s kan de selv velge hva av rdene/synsingen de har lyst benytte seg av. Det er et valg.

Det er s mye dobbeltmoral her at jeg foreslr flgende: Slutt kommentere hva folk velger ha p seg, hvaslags frisyre de velger, hvordan de sminker seg,osv.(eller kvinner, da, menns pkledning/avkledning blir meget sjelden moralisert over).

Det er vel opp til en hver kle seg som de vil. Om ptalemyndighetene mener det er snakk om blotting ( g rundt i Oslo med lken dinglende utenfor, f eks.) er neppe noe som vil g upaktet hen.

Men alts, hisse seg opp over Rihannas brystvorte? Sjekk kalenderen. Det er 2012.

Det vil alltid vre en smaksak hva som er "god smak". Det noen kaller god smak er ddskjedelig for andre og vice-verca. Nkkelord: Respekt! Du trenger ikke forst andres valg for akseptere dem og respektere dem. A chacun son got!

ANMELDT: 34-ringen skal flere ganger ha oppskt Treschows hjem i Larvik, og har blitt ilagt besksforbud overfor de ansatte.

Stikkord:

9 kommentarer

Tove ( Balansert Ernring )

14.06.2012 kl.14:51

Jajaja , hva ska man si ? Alle har sin mening og det er det lov ha . Syns at kvinner faktisk skal tenke litt over hvordan de kler seg . Hvordan kler vi oss da nr vi nsker sex ? Kler vi oss i slitt joggebukse eller kler vi oss litt penere ? Gr for det siste . Ser derfor litt av det samme om noen gr Karl Johan ifrt bikini ...tar seg ikke helt ut . Men ingen har rett til g ls p oss uansett klr , det er vi enige om . Menn tenner da oftere p pent ty og en fin kropp enn mkkete joggebukser ...so

Kari Jaquesson

14.06.2012 kl.21:38

Tove ( Balansert Ernring ): Hmmm, dette handler ikke om menn blir tent eller ikke. Det handler om at hver og en m f kle seg som de vil uten at andre skal uttrykke noen mening om det eller bestemme hva som er "smmelig" eller hva som er "god smak". .

Tora

15.06.2012 kl.07:26

Flott at du skriver om dette Kari.

Synes selv dette er satt i et strre system, der det i stor grad handler om problemer ved kvinneundertrykking og det kapitalistiske system. Der kvinner helst skal vre konsumenter (handle mest mulig klr, sminke, og tjenester bygget p utseende), samtidig som de skal vre undertrykte og passe inn i sin kjnnsrolle som er ganske snever (spesielt med tanke p utseende).

Disse tingene gjr at det plutselig er helt akseptert kritisere folk vis de trr utenom disse reglene. Bde om de ikke bryr seg og presset (klr seg "drlig) og om de bryr seg for mye (blir for fine og nsker da tydeligvis sex).

Uansett er vi enige om poenget ditt: Folk m f kle seg som de vil. Nr de vil.

oyvinds

15.06.2012 kl.15:57

> 2012

> omg en brystvorte

*facepalm.jpg*

stjerneglitter

15.06.2012 kl.19:49

Vet du, her er jeg helt uenig med deg, Kari. Hvorfor i all verden skal jenter absolutt spille p kropp og sex hele tiden? Har vi ikke noe mer fare med enn det er det jaggu ikke rart at vi blir forundret over at menn generelt fr mer i lnningsposen.

Og ikke nok med det, hva med alle jenter som tror de m vre slik og slik, - vise fram det ene og det andre for bli verdsatt i et samfunn som er mer opptatt av hva som skjuler seg bak bikinitoppen enn hva som rrer seg oppi hodet? Jenter som fler de m prestere og prestere hele tida, og pdrar seg spiseforstyrrelser i forsket.

Forbilder som Rihanna, Lady Gaga og her hjemme Tone D. Aaberge har et ansvar, mener jeg.

Tror vi trenger et lite moralpoliti, jeg, som kan fortelle jenter at de er like sexy og flotte, selv om de ikke viser brystvortene, bruker botox eller har brystimplantater.

Gjr menn det samme som kvinner nr det gjelder kropp? P langt nr, nei. Hvem fr best betalt og har definitivt mest makt i verden i dag? Tenkte meg det ja....

Anita

16.06.2012 kl.19:17

Er delvis enig med deg her. Selvflgelig skal folk f g med det de vil og selvflgelig skal en respektere det, men en kan f.eks ikkje g ut i bare bh og truse/boxer og forvente at folk ikkje skal glo p en eller ha en formeining om det. Hvis ei dame hadde gtt ute med gjennomsiktig overdel uten underty, selvflgelig blir det reaksjoner fordi med tanke p kultur er det unormalt.

Men for all del, en skal alltid ha respekt for andre, men blikk og andres meininger m en forvente f om en skiller seg ut i mengden.

Sjokoladepiken

17.06.2012 kl.09:57

Bra innlegg!!

Kari Jaquesson

17.06.2012 kl.12:11

stjerneglitter: Jeg er enig med deg at det er mye spill p kropp og nakenhet. Og det er nesten komisk at det fremdeles selger i 2012. Som for eksempel i Rihannas tilfelle. "OOOOOOJ - en brystvorte", eller sMadonnas nylige ?puppesjokk? Vis en pupp og vips s har du ftt oppslag.

Uansett hvor mye eller lite en kvinne kler av/p seg, vil noen bry seg med det og tillegge henne personlige karakteristikker p bakgrunn av det. For eksempel er det jo ikke sikkert de jentene som vrir seg rundt i musikkvideoer ifrt oppkneppet shorts og for liten BH som faktisk liker sex i det hele tatt.

Mens en som kler seg som Hillary Clinton er supersensuell og nyter sin egen seksualitet bde alene og i selskap med partner (e ).
Klesdrakt, sminke, stil er noe en person velger eller plagt ? selvsagt meget ofte for gi et bestemt inntrykk. Men da tenker jeg at det er mange konvolutter som gir ett inntrykk, mens innholdet i brevet som ligger inni er noe helt annet.

Kvinner vet at det er meget lett f oppmerksom ved kle av seg. Det som er snodig er at du ogs fr mye oppmerksomhet ved kle p deg ? mer enn majoriteten. Eller om stilen din bryter med det majoriteten anser som ?god smak?.

Det hele handler om kontroll ? kvinner skal holdes p sin plass. Det som er forstemmende er at mange kvinner deltar i den prosessen.

J

23.06.2012 kl.15:20

Noen f av de som bryter normen eller stilen klarer se bra ut allikevel fordi de faktisk har en god smak. Men jeg ser ikke problemet med bare se 'vanlig' ut. Hvorfor styre s mye? En sort/hvit topp og en olabukse og et par joggesko er mer enn nok til bli godtatt. Hvorfor hele tiden trenge et selvtillitsboost ved se ut som en 'knock out'? Ekte selvtillitt fr man jo fra de tingene man gjr med tiden sin og hva man fr til ift sine egne ml.

Nei, rlig talt...samfunnet/systemet/kapitalismen osv byr p utfordringer for alle, bde menn og kvinner. Det er en forskjell i hvor utfordrende samfunnet er avhengig av hvillket kjnn mann har, men ting som skaper mye strre forskjeller er hva folk bruker tiden sin til. Er de nysgjerrige? Er de nkterne? Er de frisinnet? Er de tolmodige? Er de intelligente? Dette er ting som har mye mer si for hvordan folk takler utfordringer som feks motepress eller meningsfult sosialt samvr enn om de er menn eller kvinner.

Skriv en ny kommentar

hits