Fett på forsiden

Oh-la-la - at fett selger er det ikke tvil om. Både VG og Dagbladet har slankevekkferiefettet på første side i dag. Pinlig egentlig, men det selger, akkurat som forsider som handler om været. Særlig fint vær, det kjøper vi! Jeg ble selv bedt om å kommentere Dagbladets sak. Jeg svarte på mail og de plukket bare ut litt av det jeg skrev OG klarte å stave navnet mitt feil tre ganger.Jeg visste jo at de bare skulle ha noen få kommentarer, men jeg skriver i vei, vettu. Tenkte jeg like gjerne kunne legge ut hele teksten her.

Her er det jeg skrev:

En ting er sikkert og det er at det ikke noe poeng i angre på sommerens utskeielser. Var det gøy? Fint! Koste du deg virkelig? Fint. Om du har gått opp 3-5 kilo på tre ukers ferie har du nok vært på "galeien" en del. Det krever nemlig et ganske stort kalorioverskudd for å gå opp såpass mye. Fem kilo kroppsfett tilsvarer et overskudd på ca 35.000 kalorier (eller omregnet til seksti 100 grams sjokolader eller 180 halvlitere). Men om ekstrakiloene er et resultat av værsjuke, kjedsomhet, trøstespising eller festing på autopilot kan det være veldig lønnsomt å ta et lite møte med deg selv og skrive referat med  "memo-til- meg selv" til neste års ferie så du slipper å gjøre det samme da.

Om du vanligvis er relativt fornuftig i matveien og pleier å holde vekten stabil er det ikke mye "kniping" som skal til for å skape et kaloriunderskudd, spesielt om du skrur opp aktivitetsnivået. Istedenfor to brødskiver, tar du én og erstatter den andre med grønnsaker. Kutt ned middagsporsjonene med 15-20% og spis litt mer grønnsaker, gjerne en neve bær til dessert. Dropp alkohol i en måned. Det er ofte tøft etter en fuktig ferie, men det er mer enn magemålet som vil takke deg for det. Leveren din og alle de andre organene sliter når alkoholinntaket stiger. I starten kan du kjenne deg litt rastløs, men du vil etter hvert merke større fysisk og psykisk overskudd. Kutt også ut saft og juice som drikke, gjerne for alltid. Et glass juice per dag er helt OK for unger, men for voksne er det bedre å spise en frukt og drikke rent vann.

Jeg synes trimprogrammet til Jill ser veldig bra ut, for mange kan det være en god løsning å "kline til" med målbevisst trening som er enkel å få til. Om du er av den mer sosiale typen kan du også endelig benytte deg av medlemskapet ditt på treningssenteret. Der blir du "pisket" av instruktør i en hel time og får virkelig trent hele deg.

Gå mer på ut på byen! Det er røykfritt, det er musikk,  å danse er en av verdens beste treningsformer. Drikk en halvliter vann i timen, gjerne en Farris i løpet av kvelden og brenn av et par tusen kalorier uten egentlig å merke det. Neste morgen våkner du pigg, sprekere og lett og fin i kroppen! Vel, kanskje litt støl i starten, men det er bare å nyte stølheten, det betyr at sovende muskler har våknet igjen! Om du har trimDVD'er liggende hjemme? hent dem frem og bruk dem, en til to faste dager i uken.

I bunn og grunn er det ikke så viktig hva du gjør, bare du gjør noe.

Å sitte for mye på rumpa blir du daff og apatisk av, både i kroppen og toppen. Du blir rett og slett litt kjedelig.
Kom deg ut uansett vær og nyt de lyse lange dagene vi fremdeles har! November og mørketid kommer fort nok og da med nye fristelser. Kanskje skal du planlegge julebordene og juletiden allerede nå, så slipper du samme sjauen i januar? Eller kanskje konkluderer du med at all den moroa er verdt noen ekstra kilo? Her finnes det ingen fasit. Men å beholde 3-5 kilo ekstra etter hver høytid gir fort 20-40 kilos overvekt i løpet av noen år. Det er et "knekkpunkt" for alt. Om vekten gjør at du blir lettere sliten og begynner å droppe å være med på ting, er det et realt varsku!

 

 Uke 1

  • Mat: Lag plan på porsjonstørrelse:  litt mindre enn vanlig, men mer grønnsaker.
  • Trim: To timer foran skjerm må forhåndsbetales med halvannen times aktivitet. Lag en plan og følg den. Første helgen hjemme går kanskje med til å pakke ut, vaske tøy, osv, men ta gjerne en tur ut på byen også! Eller dans hjemme!

Uke 2:

  • Mat: Øv deg på å spise litt saktere, ikke snakk med mat i munnen, og spis aldri stående eller gående.
  • Trim: Nå har du øvd en uke allerede, du tåler å ta i litt mer slik at du blir litt mer andpusten deler av tiden. Har du medlemskap? Kom deg på senteret og svett under kommando!

Uke 3:

  • Mat: Forsett, fortsett
  • Trim: Ta en evaluering av foregående uker. Hva fungerer best? Hva kan du legge til av hverdagsaktiviteter fra nå frem til snøen faller? Venn deg til å kombinere sosialt samvær med noe passe aktivt.

 


Kanskje du skal gi deg selv en lade-batteriene-ferie og bli med meg til nydelige gloria Resort i oktober? Sjekk HER

Eller reise enda litt lenger og bli med til Miami i november? Sjekk HER

3 kommentarer

Anitas skriverier

03.08.2012 kl.15:46

Så bra skrevet. Selv har jeg og familien vært i Skagen en uke og der brukte vi sykkelen flittig. Så herlig å kunne bevege seg rundt uten bil, og så mye man får med seg. Frisk luft, herlig natur og trim.

Datteren min på 18 år fant et treningssenter der som het Loop, og som tilbød abonnement for ferierende gjester til 125,- kr for en uke. Der hadde de styrketrening i sirkel, zumba og afrodans. Hun og venninnene var der 5 økter på en uke, så de fikk virkelig trent litt før strandlivet. Må bare si at jeg ikke var så flink selv, men er stolt av ungdommen som brukte dette tilbudet.

Ellers så syntes jeg innlegget ditt gir så mange gode tips - tusen takk. Ha en flott dag og nyt helgen :)

Linnea

03.08.2012 kl.19:33

Heisan Kari! Kunne du skrevet noe om trening når man har sykdom. Selv sliter jeg med lavt stoffskifte og noe med underlivet.Etter to fødsler. cyste på eggstokkene.Må kanskje fjerne den ene eggstokken jeg har igjen. Kjedelig.Ønsker ikke å komme i overgangsalderen jeg er bare 30år. Trener aktivt 4 gang i uka. styrke,step,zumba,jogging. Går også små fjellturer i helga.Jeg er glad i å trene. Kunne trent mer hvis jeg hadde tid!!! Problemet mitt er at jeg legger på meg selv om jeg trener mye og har ett sundt kosthold.Har gått opp 10 kg siste året.. som jeg strever med å gå ned.. Spiser grovt og mye grønnsaker og fisk som vi fisker selv. Ikke så mye hurtigmat. Godteri kun på lørdag.Men nå har jeg byttet det ut med fruktsalat eller smoothies.. Fikk målt fettprosenten og den var høy og muskelmassen lav.Biologisk alder42 år!! Blei så skuffa. Andre som nesten ikke trener fikk kjempegodt resultat. Har målt kolesterolet hos legen og det var lavt..

Anastasia

03.08.2012 kl.20:46

Jeg legger aldri på meg, men går ikke ned heller. Jeg har mange kroniske sykdommer.

Ikke alle kan ha en treningsferie, eller treningsHVERDAG.

Skriv en ny kommentar

hits