Mathysteri?

Aftenposten spr p forsiden i dag: ?Er vi blitt en nasjon av mathysterikere? (Ogs noe p nett: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/John-Roger-Jamth-lever-pa-supermat-6985166.html)

Vel, det kan virkelig virke slik. Det er en ganske stor gruppe mennesker som er ekstremt opptatt av fde. Det pussige er at det kan virke som at det er den samme gruppen som hopper fra det ene opplegget til det andre. Fra lavkarbo til raw food til pulverfde som kalles ?super. Det er et ganske stort element av frykt kan det virke som. Men mat er ikke farlig. Mat er ikke fienden. Men ikke vennen din heller. Det?mat.

spise mat som ikke er tullet for mye med er fantastisk, men krever at man gidder bruke kniv, rivjern, stekeplaten og tiden sin. I Norge blir du nrmest sett p som rar hvis du liker bruke tid p kjkkenet, unntatt til fest. LETTVINT er det viktigste. Og billig, da.

Det er ikke vanskelig se hva som dominerer i butikkenes hyller. Det som fr mest plass selger mest. Plser, farsemat, industrilaget middagsmat kan aldri bli hykvalitet. Xantangummi og andre tilleggsstoffer er ikke basisfde for mennesker, men blir det for deg om du spiser mye ferdigmat. Og det gjr nordmenn. Fremdeles er det bare 15% av befolkningen som fr i seg minimumsanbefalingen av grnnsaker og frukt. Derimot gr det unna med mye ferdigmat, store mengder bearbeidede kjttprodukter, og mye billig mat av tvilsom karakter. Da er det ikke rart man sverger ha ftt et ?nytt liv? om man kaster seg p hvilken som helst blge av noe nytt. Men hvor lange varer hver runde for den enkelte?

Jeg ser at fleste glir sakte men sikkert tilbake til gamle vaner.

Hva med endre en liten ting av gangen? Som jeg har sagt fr: Om alle i Norge spiste n tomat ekstra per dag ville det vrt en kostholdsrevolusjon!

Jeg synes det er flott at folk er interessert i spise bra. Men det er et knekkpunkt for alt.

Vi mennesker er s heldig at vi kan spise alt mulig. Tenk s mange herlige smaker og konsistenser vi kan nyte i lpet av en dag. Ved satse p et variert kosthold fr vi mange sanselige opplevelser og fr med meget (MEGET) hy sannsynlighet dekket vrt nringsbehov. Om man da i tillegg tar en multivitamin og /eller et tilskudd av D-vitamin om vinteren er det en god sikring.

Ingen kan si hva det optimale inntaket av vitaminer og mineraler er. Anbefalingene er basert p det som skal til for ikke f mangelsymptomer. Men trenger vi egentlig megadoser? Det vet ingen.

Det som forundrer meg er at av de jeg har mtt som prediker og praktiserer inntak av veldig store doser tilskudd, eller som bruker det som markedsfres som hykonsentrert nring ganske ofte likevel drikker Cola eller ryker, eller drikker like mye alkohol som alle andre.

Alle m gjre som de vil, ogs de som vil leve p pulver og piller. Er det evig liv? De sier selv det er for et bedre liv. Det er bestillingen, men blir det slik? Hva konkret endrer seg annet enn budsjettet. Den ene mannen i reportasjen bruker 6000 kroner i mneden p pulver etc. Kanskje er han er en av dem som har klaget over at det er s dyrt spise sunt (alts sunn MAT).

Eller kanskje ligger det rett og slett latskap bak?
planlegge et kosthold, gjre innkjp, lage i stand, skrelle, skjre, hakke, steke, koke, anrette, rydde, vaske opp er jo slitsomt i forhold til rre ut en skje pulver i et glass vann.
Jeg bare spr.

Jeg jobber med mennesker og jeg mener at for veldig mange er det mye forbedringspotensiale i kostholdet. Endringer i kosten kan gi kt livskvalitet.
Men dette handler for de aller fleste om f ting:



  1. Spis hver 3-4 time.
  2. Planlegg kosten, forbered i forkant.
  3. Grnnsaker og/eller frukt/br i minst tre av dagens fem matstasjoner.
  4. Spis sittende.
  5. Kjenn at du er rolig mens du spiser.
  6. Ikke snakk med mat i munnen.
  7. Nyt bde selve pausen et mltid gir og det du har i munnen.
  8. Ha respekt for mat , det er ressurser.

Om du spiser for mye/for lite, avklar flelsene dine i forhold til spising generelt og hva du fler nr du spiser.

Matbesettelse kan ogs vre en slags doping ? om maten fr skylden for alt slipper man rydde opp i de tingene som virkelig stjeler energien. Det kan vre ting som

For mye stillesitting

Ulste konflikter

Kjedsomhet

Ensomhet

Gamle ubearbeidede opplevelser

Lav selvtillit

At man er i feil jobb/studier

Udefinert savn

LIVET er ikke et problem som skal lses, men en reise i opplevelser og relasjoner der alt er en overgang til noe annet. Vi kan ikke kontrollere det. ha (tilsynelatende) stlkontroll gir kanskje en slags flelse av uddelighet?

Vet jeg drar den langt n, men ser s mange som sliter seg ut fordi de er s engstelige for det de spiser og hele tiden i tvil. Og rene gr, og kommer aldri tilbake. Livet er s kort (selv om vi lever lenger enn noen gang). bruke s mye krefter p tvil og frykt er jo litt synd, da. Det er morsommere ikke engste seg for mye.

Og du, statens anbefalinger er ikke s funky, men man skal ha ganske hy grad av konspirasjonstenking om man tror at de lurer oss eller har en veldig hemmelig agenda. Rdene er faktisk de samme i alle land jeg vet om:

Mer grove kornprodukter.

Mest mulig mat fra planter som belgfrukter, rikelig med grnnsaker og noe frukt/br.

Redusere mettet fett, salt og tilsatt sukker.

Begrense okse, svin & lammekjtt.

Ja til fet fisk.

Sunne oljer, men i moderasjon.

Moderat alkoholinntak.

Fysisk aktivitet

De er kanskje ikke s oppsiktsvekkende, men om du praktiserer dem vil det ROCKE!

The rocking carrot bandThe rocking carrot band

17 kommentarer

p0ser

08.09.2012 kl.13:58

Elsker treningsprogramet ditt!

filippa

08.09.2012 kl.14:06

er s eni med deg Kari !!!

Kan bare snakke for meg selv: bruker ganske mye tid til planlegging, innkjp, og p kjkkenet... med to sm barn p 2.5 og 5 s nsker jeg at de skal sise sunn og nringsrik mat slik at de fr overskudd og kan f holde p med de tingene de vil. Begge er normalvektige og aktive :)

mine tips er:

SNDAG: planlegg uka og hav dere skal ha til middag ... hva trenger du?

ha alltid oppskret gulertter, klrot og perletomat stende i vann i kjleskapet slik at de er lett tilgjengelig

lag suppe selv--mye bedre og tar faktisk ikke lengre tid om du planlegger litt..;)

ha sm matbokser inni matboksen med litt blbr, en med bringebr (selges i hjerter og stjerner, biler etc) s blir maten mer spennnende:)

ta MED barna p kjkkenet: det gjr ikke noe om det blir noe gris: hos oss spiser de oftere ny mat om de selv har vrt med tilberedt :) det gir de lring samt forhold til maten en lager

smoothies. en lettvint og god mte f i seg mange frukt om dagen. tilsett litt udos choise ogs :)

det er ditt ansvar som forelder at ungene kommer seg ut og i aktivitet ! (JA FAKTISK;) finn p noe hyggelig, dra p en liten fjelltur etc... selv minste vr har gtt p lengre turer og er storfornyd s lenge man gjr det p deres premisser... det er deilig !

sunn mat er god mat er iallefall min konklusjon men viktig at man tilbereder det p en bra mte ogs :) og som Kari sier: dessert HVER dag :) anbefaler alle boka hennes :)

NYT LIVET: Man kan ikke leve godt, elske godt eller sove godt uten spise godt. (Virginia Woolf)

Ann-Hege

08.09.2012 kl.14:09

Godt skrevet! :-) Hjertens enig med deg! Mye av denne supermaten er trket/pulverisert frukt/br/grnnsaker, kan man ikke like gjerne spise dem p normalt vis da? Smaker og metter mye bedre, er jeg sikker p! ;-) Har dessuten sett lite konkret forskningsmateriale som underbygger nytteverdien av diverse pulver, at kroppen virkelig klarer og nyttiggjre seg det osv. (Men n har jeg ikke lett s hardt etter det heller skal sies...). Ja til sunn og variert mat med masse deilige farger og smaker! :-)

juliamyklebust

08.09.2012 kl.14:12

Bra skrevet :)

Blir glad for kommentar tilbake!

ijustsmile

08.09.2012 kl.14:38

Bra skrevet! :D

lisbeth

08.09.2012 kl.14:50

Er s enig s enig. Vi er gtt bort fra poser og ferdigmat. Mye bedre lage selv fra grunnen av. Tar ikke s lang tid heller.

may

08.09.2012 kl.15:52

Jeg er s enig s enig. Men: Hvis jeg ikke har tid til lage middag en dag eller to midt i uka, det skjer de fleste uansett gode matvaner og prinsipper, s lager vi en omelett eller spiser brd. Jeg fr ikke drlig samvittighet for om jeg ikke rekker lage middag hver dag. Barna dr ikke av mtte spise enklere en dag eller to (jeg sa enklere ikke letvint) Mine barn klarer fint lage mat selv ogs de, og her kommer min kjepphest p kosthold i barneoppdragelsen: Det er jeg som srger for hva som er i kjleskapet og nr barna spiser innholdet i nettopp det kjleskapet s fr de i seg sunn mat. Alltid frukt p benken. Spiser de ikke nok grnnsaker s fr de i seg frukt. Nr helga kommer spiser vi mye, lenge og godt. As we speak har jeg lagt kyllingfileten i marinaden til Tikka Masala som vi skal ha i kveld. Og i den Tikka Masalan finnes ikke spor av noe p glass. Det tar tid, men i helga har jeg tid og jeg elsker lage god mat fra bunn av og mine menn (mann + 2 store snner)maser aldri om g ut og spise. Noen ganger kommer kompiser "helt tilfeldig" innom rundt kl.19 som er vr faste middagsdate i dette huset s det gjelder alltid ha nok. VI er en treningsglad familie hvor det er helt naturlig vre i aktivitet og hvor det er helt naturlig snakke om trening. Vi pusher hverandre: "mutttern, har du tenkt sitte p rompa(de bruker et annet utrykk he he)i hele dag" Dette hres fryktelig prektig ut, men det er ikke det. Det er vrt valg og ha det snn, men som sagt blir jeg ikke hysterisk om det gr skeis noen ganger.

Sondre Krogh-Bjerke

09.09.2012 kl.10:34

Genialt enkelt er ganske enkelt genialt. Kari er p kornet med noe som skjer med mange mennesker her i landet. Ha en fornuftig gyllen middelvei s gr det deg godt og "du fr leve lenge i landet". Jeg har selv sportstilskudd i skapet (kreatin, protein, amino, maltodextrin) og kosttilskudd (colostrum, vitamin/mineral, omega-3) samt supermat/rawfood(spirulina/barley, m.m. i samme boks). Jeg bruker det med fornuft. Jeg bruker det ikke i stedet for mat og grnnsaker. Jeg bruker det til supplere mitt eget kosthold. Det er her mange sliter med f det til stemme. P engelsk heter det "supplements", alts skal det supplere der det er mangler. Det er ikke hver dag eller til hvert mltid det er mangler. Det er innimellom. Det er ikke hver dag eller til hvert mltid det er spesialbehov, men innimellom. Det er kanskje her ogs kosttilskuddsprodusenter og utsalgssteder ofte bommer i markedsfringen sin. Det markedsfres som noe revolusjonerende og s M inn i kostholdet. Tja, lever man p loff, servelat og plsemat, alkohol og tobakk s vil jeg tro at spe p med omega-3 tilskudd vil "ROCKE" hverdagen som Kari sier.

F p plass basisen i kostholdet, Statens anbefalinger, som ogs er mye lik min anbefaling, og Karis anbefaling. Utover det kan man bruke tilskudd med en tilbakeholden fornuftighet.

Da sier vi amen, Kari, og hper vi kan opplyse mange fler utover de 15% som spiser et minimum av frukt og grnt i tiden fremover.

Therese

10.09.2012 kl.07:45

Fantastisk bra reflektert!!

Liv

25.09.2012 kl.15:34

Veldig fin artikkel, men hadde vrt fint om du justerte sprkbruken din av uttrykket "i forhold til".

Dette kan kanskje hjelpe: http://forholdisme.no/

26.09.2012 kl.08:43

Har bare en ting si til deg,og hele denne bloggen.

Du har jo en spass nedlatende oppfrsel mot de "feite" i samfunnet. (for bruke dine ord)

S..

Mulig jeg er feit (12 kg overvekt) ,fdte barn for noen mneder siden gjorde jeg ogs. Dermed er jeg feit? Javel.

Det jeg vil si til deg er,

Jeg er feit,du er stygg,men jeg kan slanke meg.

Jannicke

27.09.2012 kl.15:00

Hei. Jeg trenger litt rd..

Jeg tok keisersnitt for snart 4 mnd siden... ftt streng beskjed om ikke trene mage p 6 mnd.

Ettersom jeg var uheldig, fikk indre bldninger og kroppen ble totalt delagt av en infeksjon mtte de pne sret p nytt.. *enda nye 6 mnd uten magetrening*

Jeg la p meg 32 kg i svangerskapet... grunnet svangerskapsdiabetes (spiste veldig sunt, lite karbohydrater, mye fisk, kylling og salat) la p meg pga mye insulinbruk, gikk til kontroller og fikk beskjed om at jeg spiste helt riktig i.f.h.t kostholdstabellen. har de siste rene vrt opptatt av kosthold og holde meg i "form" men n sliter jeg alts med de siste 12 kg fra svangerskapet...

Jeg gr turer med vogn og har funnet en slags "intervalltreningsform" g fort noen min, s sakte, s fort, s sakte o.l. For f opp puls.

Men hvordan g ned de siste kg litt fortere??

Vi koser oss litt i helgene med grove vafler uten sukker (ikke hver helg alts) spiser kun fullkornsprodukter, og stortsett bare fisk og kylling.. lager ogs alt fra bunnen av da jeg er opptatt av gode rvarer og sunn mat.

Fyller alltid opp med grnnsaker, fr kjtt og karbs..

Spiser ikke brd, men knekkebrd og rugspr. Allikevel gr det s ekstremt sakte.

Har du noen rd om hvordan jeg kan g ned litt fortere? Annen trening jeg kan gjre evt?

Hper p svar:-)

Asbjrn

03.10.2012 kl.22:48

Dette var bra! Einig med deg at det eigentleg ikkje er s "funky" spise normalt og sunt. Samstundes lever me jo i ei tid der det bruke tid p lage "kvardagsmat", ikkje er s vanleg lenger. Og eg er redd me heldt p f eit "kostholds klasseskilje" i Noreg og, slik som ein gjerne ser i land som USA.

...og det er lov sette ting p spissen, slikt blir det bra debatt av :)

St p Kari!

Katrine

13.10.2012 kl.11:09

Hei! Jeg er en jente p 23 r, som flger med deg titt og ofte. Jeg synes du har mange gode synspunkter og god kunnskap. Grunnen til at jeg skriver til deg p dette innlegget er fordi jeg kjente meg veldig igjen i grunnen til hvorfor mange misbruker mat. Utad er jeg ikke ved frste yekast, en person som folk tror misbruker mat, men det er jeg. Og det er slitsomt. Jeg er 170, og veier litt over 60kg. Og det siste ret har jeg hatt 1-2----3 spisedager i uken, hvor jeg nesten gr inn i en egen boble og spiser alt jeg kommer over. Helst smgodt og kjeks.. Jeg kan lett overspise p en kg godteri og en eller flere kjekspakker i tillegg. Resten av dagen, fortsetter det med bde det ene og det andre. Jeg kompenserer for dette med spise svrt lite resten av uken, og trener rva av meg. Derfor er jeg normalvektig. Jeg har prvd gjre noe med dette, men det er veldig vanskelig, og jeg kan lett sette meg inn i situasjonen til hvordan overvektige m ha det..

Kristine

14.10.2012 kl.11:29

Dette var godt skrevet, og jeg synes selv det er synd at mat og hysteri har blitt synonymer. De generelle kostholdsrdene ER faktisk IKKE s kompliserte som mange skal ha det til. bytte ut plsepakke med en kyllingfiletpakke, frossenpakken med pommes frites med en boil-in-bag-rispakke, for s slenge en liten dsj favorittgrnnsaker p tallerken - voila, mye er gjort allerede! Lite tidkrevende, og gir mye mer energi til bevege p kroppen sienere :D

ble slank med lavkarbo

14.10.2012 kl.19:46

Katrine: Hvorfor kjper du inn ett kilo smgodt og kjekspakker?

projecthealthy

10.02.2015 kl.19:42

Spennende og gode synspunkter. Takk!

Skriv en ny kommentar

hits