Mathysteri?

Aftenposten spør på forsiden i dag: ?Er vi blitt en nasjon av mathysterikere? (Også noe på nett: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/John-Roger-Jamth-lever-pa-supermat-6985166.html)

Vel, det kan virkelig virke slik. Det er en ganske stor gruppe mennesker som er ekstremt opptatt av føde. Det pussige er at det kan virke som at det er den samme gruppen som hopper fra det ene opplegget til det andre. Fra lavkarbo til raw food til pulverføde som kalles ?super. Det er et ganske stort element av frykt kan det virke som. Men mat er ikke farlig. Mat er ikke fienden. Men ikke vennen din heller. Det?mat.

Å spise mat som ikke er tullet for mye med er fantastisk, men krever at man gidder å bruke kniv, rivjern, stekeplaten og tiden sin. I Norge blir du nærmest sett på som rar hvis du liker å bruke tid på kjøkkenet, unntatt til fest. LETTVINT er det viktigste. Og billig, da.

Det er ikke vanskelig å se hva som dominerer i butikkenes hyller. Det som får mest plass selger mest. Pølser, farsemat, industrilaget middagsmat kan aldri bli høykvalitet. Xantangummi og andre tilleggsstoffer er ikke basisføde for mennesker, men blir det for deg om du spiser mye ferdigmat. Og det gjør nordmenn. Fremdeles er det bare 15% av befolkningen som får i seg minimumsanbefalingen av grønnsaker og frukt. Derimot går det unna med mye ferdigmat, store mengder bearbeidede kjøttprodukter, og mye billig mat av tvilsom karakter. Da er det ikke rart man sverger å ha fått et ?nytt liv? om man kaster seg på hvilken som helst bølge av noe nytt. Men hvor lange varer hver runde for den enkelte?

Jeg ser at fleste glir sakte men sikkert tilbake til gamle vaner.

Hva med å endre en liten ting av gangen? Som jeg har sagt før: Om alle i Norge spiste én tomat ekstra per dag ville det vært en kostholdsrevolusjon!

Jeg synes det er flott at folk er interessert i å spise bra. Men det er et knekkpunkt for alt.

Vi mennesker er så heldig at vi kan spise alt mulig. Tenk så mange herlige smaker og konsistenser vi kan nyte i løpet av en dag. Ved å satse på et variert kosthold får vi mange sanselige opplevelser og får med meget (MEGET) høy sannsynlighet dekket vårt næringsbehov. Om man da i tillegg tar en multivitamin og /eller et tilskudd av D-vitamin om vinteren er det en god sikring.

Ingen kan si hva det optimale inntaket av vitaminer og mineraler er. Anbefalingene er basert på det som skal til for å ikke få mangelsymptomer. Men trenger vi egentlig megadoser? Det vet ingen.

Det som forundrer meg er at av de jeg har møtt som prediker og praktiserer inntak av veldig store doser tilskudd, eller som bruker det som markedsføres som høykonsentrert næring ganske ofte likevel drikker Cola eller røyker, eller drikker like mye alkohol som alle andre.

Alle må gjøre som de vil, også de som vil leve på pulver og piller. Er det evig liv? De sier selv det er for et bedre liv. Det er bestillingen, men blir det slik? Hva konkret endrer seg annet enn budsjettet. Den ene mannen i reportasjen bruker 6000 kroner i måneden på pulver etc. Kanskje er han er en av dem som har klaget over at det er så dyrt å spise sunt (altså sunn MAT).

 

Eller kanskje ligger det rett og slett latskap bak?
Å planlegge et kosthold, gjøre innkjøp, lage i stand, skrelle, skjære, hakke, steke, koke, anrette, rydde, vaske opp er jo slitsomt i forhold til å røre ut en skje pulver i et glass vann.
Jeg bare spør.

 

Jeg jobber med mennesker og jeg mener at for veldig mange er det mye forbedringspotensiale i kostholdet. Endringer i kosten kan gi økt livskvalitet.
Men dette handler for de aller fleste om få ting:



  1. Spis hver 3-4 time.
  2. Planlegg kosten, forbered i forkant.
  3. Grønnsaker og/eller frukt/bær i minst tre av dagens fem matstasjoner.
  4. Spis sittende.
  5. Kjenn at du er rolig mens du spiser.
  6. Ikke snakk med mat i munnen.
  7. Nyt både selve pausen et måltid gir og det du har i munnen.
  8. Ha respekt for mat , det er ressurser.

 

Om du spiser for mye/for lite,  avklar følelsene dine i forhold til spising generelt og hva du føler når du spiser.

 

Matbesettelse kan også være en slags doping ? om maten får skylden for alt slipper man å rydde opp i de tingene som virkelig stjeler energien. Det kan være ting som

 

·      For mye stillesitting

·      Uløste konflikter

·      Kjedsomhet

·      Ensomhet

·      Gamle ubearbeidede opplevelser

·      Lav selvtillit

·      At man er i feil jobb/studier

·      Udefinert savn

LIVET er ikke et problem som skal løses, men en reise i opplevelser og relasjoner der alt er en overgang til noe annet. Vi kan ikke kontrollere det. Å ha (tilsynelatende) stålkontroll gir kanskje en slags følelse av udødelighet?

Vet jeg drar den langt nå, men ser så mange som sliter seg ut fordi de er så engstelige for det de spiser og hele tiden i tvil. Og årene går, og kommer aldri tilbake. Livet er så kort (selv om vi lever lenger enn noen gang). Å bruke så mye krefter på tvil og frykt er jo litt synd, da. Det er morsommere å ikke engste seg for mye.

 

Og du, statens anbefalinger er ikke så funky, men man skal ha ganske høy grad av konspirasjonstenking om man tror at de lurer oss eller har en veldig hemmelig agenda. Rådene er faktisk de samme i alle land jeg vet om:

·      Mer grove kornprodukter.

·      Mest mulig mat fra planter som belgfrukter, rikelig med grønnsaker og noe frukt/bær.

·      Redusere mettet fett, salt og tilsatt sukker.

·      Begrense okse, svin & lammekjøtt.

·      Ja til fet fisk.

·      Sunne oljer, men i moderasjon.

·      Moderat alkoholinntak.

·      Fysisk aktivitet

De er kanskje ikke så oppsiktsvekkende, men om du praktiserer dem vil det ROCKE!

 

 

The rocking carrot bandThe rocking carrot band

 

17 kommentarer

p0ser

08.09.2012 kl.13:58

Elsker treningsprogramet ditt!

filippa

08.09.2012 kl.14:06

er sååå eni med deg Kari !!!

Kan bare snakke for meg selv: bruker ganske mye tid til planlegging, innkjøp, og på kjøkkenet... med to små barn på 2.5 og 5 så ønsker jeg at de skal sise sunn og næringsrik mat slik at de får overskudd og kan få holde på med de tingene de vil. Begge er normalvektige og aktive :)

mine tips er:

SØNDAG: planlegg uka og hav dere skal ha til middag ... hva trenger du?

ha alltid oppskåret gulerøtter, kålrot og perletomat stående i vann i kjøleskapet slik at de er lett tilgjengelig

lag suppe selv--mye bedre og tar faktisk ikke lengre tid om du planlegger litt..;)

ha små matbokser inni matboksen med litt blåbær, en med bringebær (selges i hjerter og stjerner, biler etc) så blir maten mer spennnende:)

ta MED barna på kjøkkenet: det gjør ikke noe om det blir noe gris: hos oss spiser de oftere ny mat om de selv har væørt med å tilberedt :) det gir de læring samt forhold til maten en lager

smoothies. en lettvint og god måte å få i seg mange frukt om dagen. tilsett litt udos choise også :)

det er ditt ansvar som forelder at ungene kommer seg ut og i aktivitet ! (JA FAKTISK;) finn på noe hyggelig, dra på en liten fjelltur etc... selv minste vår har gått på lengre turer og er storfornøyd så lenge man gjør det på deres premisser... det er deilig !

sunn mat er god mat er iallefall min konklusjon men viktig at man tilbereder det på en bra måte også :) og som Kari sier: dessert HVER dag :) anbefaler alle boka hennes :)

NYT LIVET: Man kan ikke leve godt, elske godt eller sove godt uten å spise godt. (Virginia Woolf)

Ann-Hege

08.09.2012 kl.14:09

Godt skrevet! :-) Hjertens enig med deg! Mye av denne supermaten er tørket/pulverisert frukt/bær/grønnsaker, kan man ikke like gjerne spise dem på normalt vis da? Smaker og metter mye bedre, er jeg sikker på! ;-) Har dessuten sett lite konkret forskningsmateriale som underbygger nytteverdien av diverse pulver, at kroppen virkelig klarer og nyttiggjøre seg det osv. (Men nå har jeg ikke lett så hardt etter det heller skal sies...). Ja til sunn og variert mat med masse deilige farger og smaker! :-)

juliamyklebust

08.09.2012 kl.14:12

Bra skrevet :)

Blir glad for kommentar tilbake!

ijustsmile

08.09.2012 kl.14:38

Bra skrevet! :D

lisbeth

08.09.2012 kl.14:50

Er så enig så enig. Vi er gått bort fra poser og ferdigmat. Mye bedre å lage selv fra grunnen av. Tar ikke så lang tid heller.

may

08.09.2012 kl.15:52

Jeg er så enig så enig. Men: Hvis jeg ikke har tid til å lage middag en dag eller to midt i uka, det skjer de fleste uansett gode matvaner og prinsipper, så lager vi en omelett eller spiser brød. Jeg får ikke dårlig samvittighet for om jeg ikke rekker å lage middag hver dag. Barna dør ikke av å måtte spise enklere en dag eller to (jeg sa enklere ikke letvint) Mine barn klarer fint å lage mat selv også de, og her kommer min kjepphest på kosthold i barneoppdragelsen: Det er jeg som sørger for hva som er i kjøleskapet og når barna spiser innholdet i nettopp det kjøleskapet så får de i seg sunn mat. Alltid frukt på benken. Spiser de ikke nok grønnsaker så får de i seg frukt. Når helga kommer spiser vi mye, lenge og godt. As we speak har jeg lagt kyllingfileten i marinaden til Tikka Masala som vi skal ha i kveld. Og i den Tikka Masalan finnes ikke spor av noe på glass. Det tar tid, men i helga har jeg tid og jeg elsker å lage god mat fra bunn av og mine menn (mann + 2 store sønner)maser aldri om å gå ut og spise. Noen ganger kommer kompiser "helt tilfeldig" innom rundt kl.19 som er vår faste middagsdate i dette huset så det gjelder alltid å ha nok. VI er en treningsglad familie hvor det er helt naturlig å være i aktivitet og hvor det er helt naturlig å snakke om trening. Vi pusher hverandre: "mutttern, har du tenkt å sitte på rompa(de bruker et annet utrykk he he)i hele dag" Dette høres fryktelig prektig ut, men det er ikke det. Det er vårt valg og ha det sånn, men som sagt blir jeg ikke hysterisk om det går skeis noen ganger.

Sondre Krogh-Bjerke

09.09.2012 kl.10:34

Genialt enkelt er ganske enkelt genialt. Kari er på kornet med noe som skjer med mange mennesker her i landet. Ha en fornuftig gyllen middelvei så går det deg godt og "du får leve lenge i landet". Jeg har selv sportstilskudd i skapet (kreatin, protein, amino, maltodextrin) og kosttilskudd (colostrum, vitamin/mineral, omega-3) samt supermat/rawfood(spirulina/barley, m.m. i samme boks). Jeg bruker det med fornuft. Jeg bruker det ikke i stedet for mat og grønnsaker. Jeg bruker det til å supplere mitt eget kosthold. Det er her mange sliter med å få det til å stemme. På engelsk heter det "supplements", altså skal det supplere der det er mangler. Det er ikke hver dag eller til hvert måltid det er mangler. Det er innimellom. Det er ikke hver dag eller til hvert måltid det er spesialbehov, men innimellom. Det er kanskje her også kosttilskuddsprodusenter og utsalgssteder ofte bommer i markedsføringen sin. Det markedsføres som noe revolusjonerende og så MÅ inn i kostholdet. Tja, lever man på loff, servelat og pølsemat, alkohol og tobakk så vil jeg tro at å spe på med omega-3 tilskudd vil "ROCKE" hverdagen som Kari sier.

Få på plass basisen i kostholdet, Statens anbefalinger, som også er mye lik min anbefaling, og Karis anbefaling. Utover det kan man bruke tilskudd med en tilbakeholden fornuftighet.

Da sier vi amen, Kari, og håper vi kan opplyse mange fler utover de 15% som spiser et minimum av frukt og grønt i tiden fremover.

Therese

10.09.2012 kl.07:45

Fantastisk bra reflektert!!

Liv

25.09.2012 kl.15:34

Veldig fin artikkel, men hadde vært fint om du justerte språkbruken din av uttrykket "i forhold til".

Dette kan kanskje hjelpe: http://forholdisme.no/

26.09.2012 kl.08:43

Har bare en ting å si til deg,og hele denne bloggen.

Du har jo en såpass nedlatende oppførsel mot de "feite" i samfunnet. (for å bruke dine ord)

Såå..

Mulig jeg er feit (12 kg overvekt) ,fødte barn for noen måneder siden gjorde jeg også. Dermed er jeg feit? Javel.

Det jeg vil si til deg er,

Jeg er feit,du er stygg,men jeg kan slanke meg.

Jannicke

27.09.2012 kl.15:00

Hei. Jeg trenger litt råd..

Jeg tok keisersnitt for snart 4 mnd siden... fått streng beskjed om å ikke trene mage på 6 mnd.

Ettersom jeg var uheldig, fikk indre blødninger og kroppen ble totalt ødelagt av en infeksjon måtte de åpne såret på nytt.. *enda nye 6 mnd uten magetrening*

Jeg la på meg 32 kg i svangerskapet... grunnet svangerskapsdiabetes (spiste veldig sunt, lite karbohydrater, mye fisk, kylling og salat) la på meg pga mye insulinbruk, gikk til kontroller og fikk beskjed om at jeg spiste helt riktig i.f.h.t kostholdstabellen. har de siste årene vært opptatt av kosthold og å holde meg i "form" men nå sliter jeg altså med de siste 12 kg fra svangerskapet...

Jeg går turer med vogn og har funnet en slags "intervalltreningsform" gå fort noen min, så sakte, så fort, så sakte o.l. For å få opp puls.

Men hvordan gå ned de siste kg litt fortere??

Vi koser oss litt i helgene med grove vafler uten sukker (ikke hver helg altså) spiser kun fullkornsprodukter, og stortsett bare fisk og kylling.. lager også alt fra bunnen av da jeg er opptatt av gode råvarer og sunn mat.

Fyller alltid opp med grønnsaker, før kjøtt og karbs..

Spiser ikke brød, men knekkebrød og rugsprø. Allikevel går det sååå ekstremt sakte.

Har du noen råd om hvordan jeg kan gå ned litt fortere? Annen trening jeg kan gjøre evt?

Håper på svar:-)

Asbjørn

03.10.2012 kl.22:48

Dette var bra! Einig med deg at det eigentleg ikkje er så "funky" å spise normalt og sunt. Samstundes lever me jo i ei tid der det å bruke tid på å lage "kvardagsmat", ikkje er så vanleg lenger. Og eg er redd me heldt på å få eit "kostholds klasseskilje" i Noreg og, slik som ein gjerne ser i land som USA.

...og det er lov å sette ting på spissen, slikt blir det bra debatt av :)

Stå på Kari!

Katrine

13.10.2012 kl.11:09

Hei! Jeg er en jente på 23 år, som følger med deg titt og ofte. Jeg synes du har mange gode synspunkter og god kunnskap. Grunnen til at jeg skriver til deg på dette innlegget er fordi jeg kjente meg veldig igjen i grunnen til hvorfor mange misbruker mat. Utad er jeg ikke ved første øyekast, en person som folk tror misbruker mat, men det er jeg. Og det er slitsomt. Jeg er 170, og veier litt over 60kg. Og det siste året har jeg hatt 1-2----3 spisedager i uken, hvor jeg nesten går inn i en egen boble og spiser alt jeg kommer over. Helst smågodt og kjeks.. Jeg kan lett overspise på en kg godteri og en eller flere kjekspakker i tillegg. Resten av dagen, fortsetter det med både det ene og det andre. Jeg kompenserer for dette med å spise svært lite resten av uken, og trener ræva av meg. Derfor er jeg normalvektig. Jeg har prøvd å gjøre noe med dette, men det er veldig vanskelig, og jeg kan lett sette meg inn i situasjonen til hvordan overvektige må ha det..

Kristine

14.10.2012 kl.11:29

Dette var godt skrevet, og jeg synes selv det er synd at mat og hysteri har blitt synonymer. De generelle kostholdsrådene ER faktisk IKKE så kompliserte som mange skal ha det til. Å bytte ut pølsepakke med en kyllingfiletpakke, frossenpakken med pommes frites med en boil-in-bag-rispakke, for så å slenge en liten dæsj favorittgrønnsaker på tallerken - voila, mye er gjort allerede! Lite tidkrevende, og gir mye mer energi til å bevege på kroppen sienere :D

ble slank med lavkarbo

14.10.2012 kl.19:46

Katrine: Hvorfor kjøper du inn ett kilo smågodt og kjekspakker?

projecthealthy

10.02.2015 kl.19:42

Spennende og gode synspunkter. Takk!

Skriv en ny kommentar

hits