Nye alternativer til melk og fløte

Jeg var nylig på lanseringen av nye vegetabilske produkter som kan erstatte melk og fløte fra kuer. Det er veldig få som ikke tåler melk i Norge, men mange tror de ikke tåler det. Men den kanskje vanligste årsaken til at stadig flere velger å alternere med eller bytte helt over til vegetabilske produkter er den etiske og miljømessige motivasjonen. Å produsere animalsk føde krever MYE mer landområder, MYE mer vann og forurenser MYE mer enn mat fra planter. 

Soyamelk kjenner de fleste, men nå er det også havremelk og mandelmelk å få i butikken. Jeg likte begge deler (elsker soya allerede). Jeg har ikke sagt farvel til kumelk eller ku- og geitemelkprodukter, men jeg synes det er fint å bruke begge deler og på den måten begrense bruken av animalske produkter i mitt kosthold. Jeg synes for eksempel "yogurt naturell" i soyaversjon ikke på noen måte kan erstatte yoghurt naturell fra kumelk - enn så lenge i alle fall. Det samme gjelder Biola og Cultura som jeg er veldig glad i. Og oster så klart - jeg liker en liten ostebit til dessert rett som det er  - er litt fransk der.

Selv om de vegetabilske produktene er beriket med bl.a. vitamin D, kalsium og B12 dekker det ikke alle de samme næringsstoffene som melk (jod, bl a) så pass på helheten i kostholdet ditt om du kutter helt ut melkeprodukter. Det kan du få hjelp til av en ernæringsfysiolog. TIPS: På Atlantis Medisinske Høgskole har de studentklinikker noen ganger i året - da kan du få gratis kostveiledning.

 

Lanseringen ble holdt på restaurant Eataly på Aker Brygge og Chef Tobias deler noen av oppskriftene sine med oss. Kanskje blir du inspirert? Det ble jeg ! 

Klikk på de neste fire bildene for å få vite hvordan Chef Tobias laget alt dette digget!











Mye godt med andre ord! Jeg er veldig glad i soya"yoghurt" med fruktsmaker og fikk med prøver på mange gode smaker. 


Gutta på Eataly!












 

#matergodt #trimmedkari #soya #eataly #melk #fløte #oppskrifter 

22 kommentarer

prinsessen

08.04.2014 kl.11:42

Sååå bra! alltid bra med erstattning

Masse klemmer fra Prinsessen <3

Kari Jaquesson

10.04.2014 kl.08:22

prinsessen: Ja, og fordelen med f eks krem laget av soya er at man ikke får inn noe mettet fett - helt i tråd med anbefalingene fra Helsedirektoratet. Smaken er jo ikke som kremfløte, så i noen tilfeller passer soya smaksmessig, andre ganger må jeg bare ha kremfløte.

monstersnupp

10.04.2014 kl.09:20

Dette var jo som å se lyset !!

Har en tenåring i huset som er idealist og veganer,-og jeg trengte noen nye oppskrifter og tips !!

Kari Jaquesson

10.04.2014 kl.09:33

monstersnupp: Kanskje du skal ta med junior hit for å lære & få idéer: http://oslovegetarfestival.no/
Kan også anbefale boken "Plantebasert Ernæring".

Ola Dunk

10.04.2014 kl.10:28

Dette "Det er veldig få som ikke tåler melk i Norge, men mange tror de ikke tåler det." tipper jeg er en sannhet med modifikasjoner. Kumelk er for kalver, og mennesket er det eneste pattedyret som fortsetter å drikke melk etter det har sluttet å amme. Det er ingen grunn til at vi skal det.

Jeg er en av disse du sannsynligvis vil putte i kategorien "tror de ikke tåler det". Legen tror ikke på meg, blodprøvene sier jeg lyver og mage/tarm har heller ingen protester etter at jeg har inntatt melk, like fullt så opplever jeg konsekvent sterke leddplager dagen derpå etter å ha drukket melk eller spist noe som inneholder melk.

Amy

10.04.2014 kl.10:49

Bare det at mange som ikke tåler melk ikke tåler soja, proteinene er så like, at det fører til kryss allergier.

Mandelmelken du viser består i hovedsak av vann og sukker, det finnes mandelmelk uten sukker på markedet...

Det er flere enn man tror med melke allergi elelr laktose intoleranse, men mange er ikke klar over hvorfor de har vondt i magen og forbinder det ikke med melk for det er jo så "sunt"

Thor

10.04.2014 kl.11:00

Jeg har smakt alle disse alternativene. Og for meg kommer det hele ned til smak. Jeg synes ikke noen av dem smaker godt! Jeg har ikke mye melk generelt i mitt kosthold. Men når det kommer til matlagning eller baking og slikt, eller en frokostblanding i ny og ne (som er primært hvor melken går) så smaker alternativene fryktelig dårlig/rart i forhold. Så å bytte ut er ikke noe jeg kommer til å gjøre.

Det værste eksempelet er krem! Soya krem som er det eneste alternativet jeg vet om smaker helt forjævlig i forhold til kremfløte.

Thomas Henden

10.04.2014 kl.11:02

Selv om man selvsagt ikke skal innta for mange kalorier og gå for mye opp i vekt, så skal man ikke være så redd for mettet fett, at man trenger å gjøre veganer av seg.

Jeg har vært radiografstudent, og lærte at det som først og fremst utløser blodpropper hos eldre mennesker, er forkammerflimmer i hjertet, altså atrieflimmer. Mye stilesitting, utløser

blodpropper fra leggene, så det å være aktiv er meget viktig når man kommer opp i alder.

Det som da skjer er at turbulensen hjerteflimmeret skaper i blodet, øker risikoen for blodpropper. Når det oppstår en blødning, er det nettopp turbulensen i blodstrømmen fra blødningen som setter i gang koaguleringen. Sitter man mye stille, klemmes blodårene i beina sammen, så blir det turbulens også her og blodpropper som løsner og havner i lungene.

Ja, vi lærte også at mettet fett øker risikoen, men nå ser det dessverre ut til at genetiske faktorer er mer avgjørende for dannelse av plakk på innsiden av blodkarene, typisk i kombinasjon med kortisol (altså stress) enn før. Det vil altså si at en stresset, slank person kan være i større fare enn en litt overvektig person som er lite stresset. Det er ikke utenkelig at stress også har en viss sammenheng med mindre hjerterytmeforstyrrelser også, og dermed disponerer for blodpropper. Dette, sammen med at man sitter mer stille enn før, er de store risikomomentene, ikke en solid dessert eller to! Rømmegrøt er forresten et virkemiddel på en del sykehjem for å sikre at de gamle får i seg nok kalorier.

Når det gjelder overvekt, kan så lite som 5 -10 kg for mye, selvsagt være meget uheldig om man er genetisk disponert for dårlige knær/ankler, og en skade her, gjør at man blir mindre

aktiv, og vips så er den onde sirkelen i gang! Poenget mitt er at noe overvekt ikke alltid er så farlig, og at stress kombinert med genetisk disposisjon for flimmer, er en mye farligere kombinasjon i seg selv, enn å unne seg en god dessert eller tre! Antioksidanter, hjelper sannsynligvis en god del, men når man kommer opp i alder, er det aller viktigste, å ha kontroll på evt. hjerteflimmer, og å holde seg i bevegelse. Fett er også mindre farlig enn sukker, hvor sistnevnte kan gi diabetes 2 når man blir for gammel til at kroppen takler store svingninger i blodsukkeret.

Thomas Henden

10.04.2014 kl.11:03

(forts.)

Så igjen, å gjøre veganer av seg fordi man er redd for litt høyt kolesterol, blir litt for ekstremt, men skolemedisinerne er nok for lite obs på hvem som har en viss intoleranse mot noen typer

mat, f.eks. melkeprodukter, de slår bare på alarmen om noen virkelig er allergiske eller er helt intolerante.

Inntak av et måltid med selv mettet fett, sådant man ikke inntar sukker, trigger kroppen over på å brenne fett (Atkins sitt prinsipp), men selvsagt er en melkedessert som jo også inneholder melkesukker, ikke helt ideell da! :-) Litt egg og bacon litt ut på kvelden, så kroppen i løpet av natta svitsjer over til å brenne fett, er ikke så dumt og skal man slanke seg på denne måten,

må man faktisk styre unna for intens aktivitet da det er tungt for kroppen (leveren) å frigjøre energien i fettet, det er derfor Atkins kan være risikabel.

Men vi er faktisk skapt til å langsomt men sikkert tære på fettlageret, slik alle pattedyr gjør vinterstid, forutsatt moderat eller lavt aktivitetsnivå, (Gåtur, i stedet for joggetur/spinning)

så lenge vi inntar vitaminer og mineraler ved siden av. 1kg fett forsyner oss med energi i 80 timer, da vi har et effektforbruk på 100W ved lavt aktivitetsnivå, og 1 kg fett inneholder 8.5 kWh energi.

80 timer er 3 1/3 døgn, så en vektreduksjon på det halve av dette, altså om lag 1 kg per uke bør kunne være realistisk, ved moderat aktivitetsnivå, selvsagt.

Utfordringen er at vi dras mot sukkerinntak på grunn av mye stress i hverdagen, og inntar vi sukker, så jumper vekten raskt opp igjen. Likeså om vi ikke øker aktivitetsnivået etter en avsluttet periode med å brenne fett i "overvintringsmodus" for da har kroppen selvsagt satt ned forbrenningen pga mangel på tilgang på næring.

Bilkjøring er en meget stor synder, for da sitter vi stille, _men_ trenger blodsukkeret på topp for å konsentrere oss i trafikken, så sammen med genetiske disposisjoner, hjerteflimmer og rent sukker, er bilkjøringen en meget stor fiende av en sunn livsstil. Det er en grunn til at veimat er noe av det minst sunne du kan spise, for å si det slik!

Jeg er fascinert av at energiregnskapet er så enkelt som at kroppen bruker 100W effekt i "hvilemodus", hjernen bruker 25W, noe tilsvarende av hjertet, ganske mye i leveren også, og resten til å holde kroppen varm, og at 1kg fett inneholder 8.5kWh, og selv om det ikke kjennes sånn ut, utnytter kroppen denne energien svært effektivt. Prosessorer i en vanlig PC bruker langt mer enn 25W, så vår hjerne er altså ekstremt energieffektiv i forhold til 'prosessorkraft'!

Men det som ikke er effektivt er selvsagt produksjonen av mange typer mat og effekten dette har på miljøet, det burde vært miljøavgift på matvarer som har kostet uforholdsmessig mye av miljøet å produsere og å transportere og avgift på næringsmidler som har høy konsentrasjon av sukker. For meg kan godt en Cola koste 30 kroner, og dét selv om jeg drikker litt for mye Cola selv! :-)

Kari Jaquesson

10.04.2014 kl.11:17

Ola Dunk: Ja det er mye mennesker gjør som ikke er "naturlig", kjøre bil for eksempel. Og selv om det ikke synes på noen prøver kan det jo likevel hende at melk ikke er noe som bekommer deg. Og som jeg påpeker i innlegget så finnes det altså alternativer for de som ikke kan/ønsker å innta melkeprodukter. Når det er sagt, det r eforkjell. En del som ikke synes søtmelk fungerere for dem kan uten problemer innta syrnede melkeprodukter og ost uten problemer. Så her er det opp til hver og en.

Det viktigste er å passe på at man får et ernæringsmessig godt balansert kosthold slik at vi får i oss alt vi trenger.

Kari Jaquesson

10.04.2014 kl.11:21

Amy: Ja, det er ikke slik at disse melkelignende drikkene kan automatisk erstatte melk (som jeg påpeker i innlegget). det er derfor viktig å være mer bevisst på balansen i kosten om man dropper melkeprodukter. Disse tår nemlig for 55% av jodinntaket vårt. mange nordmenn har jodmangel og for gravide og ammende er dette faktisk forbundet med høy risiko for babyens helse gjennom hele livet. Jodmangel hos mor kan føre til alvorlig mén hos fosteret.
Min erfaring er at mange tåler melk når de generelt får et bedre kosthold med mer variasjon. De som synes det bli rmye luft i magen av søtmelk tåler ofte syrnede melkeprodukter og ost helt fint.

Kari Jaquesson

10.04.2014 kl.11:22

Thor: Ha-ha- Ja, det smaker annerledes og om man leter etter fløtesmaken blir det kræsj. Men jeg liker begge deler - det er to forskjellige ting.

Kari Jaquesson

10.04.2014 kl.11:26

Thomas Henden: Langt innlegg fra deg, med mange gode poeng. Jeg tror nok de fleste som velger å bli veganere gjør det av etiske grunner.
Du skriver "Mye stillesitting, utløser blodpropper fra leggene, så det å være aktiv er meget viktig når man kommer opp i alder." Ja, det vil jeg si er viktig uansett alder og heldigvis har myndighetene vår også tatt med dette med i sine anbefalinger ved å fråråde lange stunder på rumpa og slår et slag for det jeg har hevdet i alle år: 10 minutter her og der gjør susen!

tora

10.04.2014 kl.12:51

Er vegetabilskfett virkelig bedre enn mettetfett? Vegetabilske produkter kan erstatte melkeprodukter, men er ikke bedre helsemessig. Margarin og andre vegetabilske oljer, framstilles fra planter, men framstilles på veldig høy temperatur. Dette ødelegger den kjemiske strukturen og alt det helsemessige med dem. Dette blir da en blank, smakfri olje, som blir tilsatt smak og salt, for å ligne mest mulig smør. Noe av oljen går også til fabrikker, og brukes i maling. Er dette naturlig? Disse oljene kan derfor så si settes i samme kategori som transfett, og er like kunstig. Det er ingenting "naturlig" med disse oljene lenger.. og ja, det er umettet fett, noe som blir ansett på som det sunneste alternativet?

Kari Jaquesson

10.04.2014 kl.13:12

monstersnupp: Se også her: http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fplantebasert.no%2F&h=gAQHTsnQ5

Kari Jaquesson

10.04.2014 kl.16:31

tora: Det er selvsagt forskjell i kvalitet på alle typer produkter. Det du beskriver her over stemmer ikke på de fleste margarinprodukter. Helsemyndighetene anbefaler at vi kutter ytterligere ned på inntaket av mettet fett. Det er også forskjeller innenfor mettet fett og dette forskes det mye på. Inntil videre er det lurt å prioritere bruken av oliven, raps- og andre gode oljer fremfor fete kjøttvarer, smør og oljer av dårligere kvalitet. :-)

Morten

10.04.2014 kl.19:23

Mulig at en kan erstatte melk med "juks". Men godt smaker det ikke. Er født som kjøttspiser med gener som ikke takler for mye frukt og grønt, og magen reagerer når den får ting som soya og belgfrukter i magen. Mel er det bare å glemme. Så jeg håper at kua finnes i allefall noen tiår til, så lenge jeg lever :)

Kari Jaquesson

10.04.2014 kl.20:32

Morten: Ha-ha, tror ikke kuer blir utrydningstruet! Og det håper da inderlig ikke jeg heller. Jeg er veldig glad i melkeprodukter også. Men jeg bruker både melk og soya også liker jeg de nye drikkene med mandel og havre selv om de to ikke matcher melk næringsmessig. Om det ikke bekommer deg med soya er det klart du ikke skal innta det! :-) Vi skal jo trives. Og så får vi si fra at vi vil ha melk fr akuer som får ha et godt liv og som får gi melk til kalvene sine også! :-)

HH

12.04.2014 kl.10:52

Kjære Kari. Jeg trenger hjelp!!! Håper du har tid til å svare meg.

Jeg har tre barn, hvor det ene er overvektig. Hun er ikke overvektig nok til å få hjelp. Kostholdet er bra. Men hun spiser mer enn det hun forbrenner? Hun sitter i ro hele tiden. Orker ikke å være i aktivitet. Så hvordan skal jeg trene en 11åring? Hun kan, men gidder ikke. Og når jeg tvinger henne med, så skal du tro at resten får høre misnøyen hennes. Et eks er da vi var på fjelltur for 2 uker siden. Hun var faktisk førstemann opp! Hun gikk på som bare det. Men var gretten hele veien, og at det var nok derfor hun sørget for å gå litt raskere enn oss andre. Kjefter og smeller. Jeg blir sliten og ikke minst sur av denne holdningen.

De to andre barna er aktive innen idrett, men dette barnet er bare aktiv forran tv. Hun liker å hoppe på trampoline, men aldri så mye at jeg kan kalle det for trening. Hun elsker vann og å bade. Ligge å flyte i vannet vel og merke. Hun gidder ikke å gå opp trappene til feks rutsjebanen eller stupetårnene? Prøver å få til 3 turer til den lokale svømmehallen i uka. Avtalen er at vi skal svømme 30 minutter uten tull først, så kan hun få den siste halvtimen til å gjøre det hun vil. Men sure miner der også. I høst prøvde hun seg på håndball, men ble sittende på benken fordi hun ikke gadd å trene. Trenerne pushet henne ikke utpå heller. Til høsten skal hun starte på igjen. Hun har fått valgt ut en ting å starte på selv. Mannen min har meldt seg som trener. Årsklassen har behov for 4 trenere. På denne måten kan han følge med henne og pushe henne utpå. Kanskje en motivasjon for å bli med også, om hun synes det er skummelt med så mange nye fjes. Jeg vet ikke om det vi gjør her egentlig er bra? Kanskje det blir enda mer negativt for henne?

Som du forstår er dette et barn som ikke liker å være i aktivitet og som blir potte sur når hun må. Vi voksne blir slitne og etterhvert sure for den type oppførsel. Vi må snu dette nå. Jeg føler meg hjelpesløs. Gi meg gjerne inspill til lek og aktiviteter vi kan gjøre sammen. Og tips til å øke motivasjonen.

Karin

17.04.2014 kl.11:44

Jag har en fråga om receptet på Auberginepuré... Ska man hacka upp hela med skalet på eller gröpa ur "köttet" när det är mjukt och sedan hacka upp det, utan skal??? Karin.

Kari Jaquesson

17.04.2014 kl.20:04

Karin: Stikk en del hull i dem med gaffel og sett i ovnen. Da faller de helt sammen 140-150 grader i ca 1 time. Så er det bare å hakke den opp med skallet på. :-)

Kari Jaquesson

17.04.2014 kl.20:08

HH: Sender deg mail :-)

Skriv en ny kommentar

hits