Takk for et flott år!

Jeg er ikke nostalgisk anlagt men tenkte jeg skulle se bakover på året som har gått.  Det er jo en del lærdom i evaluering, eller hva? Og mye kos har jeg funnet ut i dag ved å se littegrann tilbake. Men én dag holder, så er det blikket fremover igjen, og ikke minst kose seg med AKKURAT NÅ.

I starten av 2014 hadde jeg mitt vanlige nyttårsforsett: Være ute minst én time hver dag. Til og fra T-banen osv regnes ikke. Det høres lett ut, ikke sant? Vel, noen dager har det ikke gått, så sette er pågående fortsett.

I og med at jeg ikke har én jobb er det veldig sjelden at ukene mine er like og jeg er så heldig å få reise rundt i Norge og i utlandet på forskjellige oppdrag som jeg blir booket til. Det er veldig gøy. I tillegg er  jeg en veldig engasjert person og bruker en god del tid på frivillig arbeid og er med i debatter i forskjellige sammenhenger.

Jeg tenkte jeg skulle velge ut en eller to "høydepunkter" for hver måned i året som har gått.

Året mitt startet i Paris der jeg hadde en rolig start på året med gode vennerI Jeg har masse venner og familie der, så det er en favoritt. Hvert år en Kickoff-reise i januar med masse trening. De siste årene har det vært på Fuerteventura. I 2015 blir det på Lanzarote, men dessverre er den reisen utsolgt om du nå plutselig fikk lyst. Men det er flere reiser i 2015 !

Tjohei på Fuerteventura!

Det er 20 år siden jeg startet i God Morgen Norge. I mange år hadde jeg trim hver dag og det var faktisk over 40% av seerne som var med på trimmen! Fantastisk. Vi måtte jo lage en liten kavalkade. Morsomt å se noen av antrekkene fra dengang! Jeg er ikke like ofte på morgenTV nå, men lager noen reportasjer innimellom for å teste treningsnyheter! Det kommer faktisk nye ting hele tiden! Noe er bra, noe er klart døgnfluer. men også døgnfluer kan være artig å krydre med!

Det er mange som trimmer med meg hver dag med DVD hjemme. DVD'ene mine er kjempepopulære! Det er så gøy å vite at så mange holder koken ved  å trimme hjemme! Hver uke mottar jeg mailer fra trimmere som både går ned i vekt, blir sterkere og ikke minst gladere å trimme meg mine program. Hurra! HER kan du se hva som finnes av opplegg på DVD og av bøker.

I Februar var jeg i Kenya og besøkte mange flotte steder der roser og te dyrkes etter Faitrade-standard. Jeg er ambassadør for Fairtrade. Det var en flott opplevelse å se hvor mye det har å si hva vi velger å bruke penger på. Fairtrade handler om rettferdig handel. Mesteparten av den maten vi spiser (og blomster og bomull og mye annet også) er dyrket av folk som ikke får skikkelig betalt og/eller jobber under veldig dårlige forhold. Ikke på Faitrade-plantasjer, der er det krav til standard på arbeidsmiljø. kjemikalier, arbeidstid og betaling. Det er egentlig ganske enkelt å bidra til at en bedre verden ved å velge varer merket Fairtrade.

Liten film:

Wow- jeg som elsker roser var i himmelen på alle de flotte roseplantasjene - og fikk høre og se hvor bra det er med Fairtradestandard i arbeidsmiljøet for de som arbeider der. Det er helt utenkelig for meg å velge noe annet enn Fairtrade når jeg skal kjøpe roser. Og de står i tre uker - det er helt fantastisk! Og husk - det er sunnere for deg også, for Fairtradestandard betyr at produktene er mye sunnere for både oss og miljøet. bananer med Faitrademerket er økologiske og uten sprøytemidler i motsetning til  "vanlige" bananer.

Foto i Edens Hage - vannet med vann fra plantasjen som filtreres gjennom 100% naturlige planter av forskjellige slag.

En tidlig morgen møtte jeg både sebraer, giraffer og flere andre vakre dyr. Det var magisk!

Ikke helt høy i hatten, dette flyet skulle vi opp i. Jeg fikk være andrepilot og ble dermed ganske tøff plutselig!

Bare noen timer gammel! Åååå, det kriblet i eggstokkene når jeg møtte denne lille skjønningen.
Født på en klinikk som er finansiert av Fairtrademidler.

Det er lett å ta landbruksprodukter - mat - som en selvfølge. Men noen må jo faktisk dyrke den. Og hvorfor skal de orke det? Mange steder i verden er de så dårlig utstyrt, får så dårlig betalt og har så dårlig arbeidsforhold at det er det siste de ønsker for barna sine. Og det er heller ikke det neste generasjon ønsker. Så vi (verden) må faktisk gjøre en skikkelig kursendring i synet på og verdsettingen av landbruket. Flott at mange vil bli advokater og leger, men vi kan ikke spise sakspapirer eller sprøyter. FN og mange andre organisasjoner fremmer "family farming" og ikke de store industrialiserte "fabrikkene" som har fått dominere og som ødelegger jord og nærområder. Jeg har faktisk tenkt til å forsøke dette selv også - på tross av NULL og da mener jeg NULL peiling på planter. Vent og se - 2015 blir GRØNT for min del. Jeg blir bonde i byen!

Mars

8.mars holdt jeg appell til forsvar av sexkjøploven. Det var rekordstor deltagelse på grunn av den mulige reservasjonsretten for fastleger.  Kanskje ikke like mange er opptatt av sexkjøploven, men den mener jeg er kjempeviktig og det er gledelig å se at land etter land velger å kriminalisere sexkjøp. Det er et stort og viktig steg på veien mot bedre folkehelse og mer likestilling. Hurra!

Jeg holder mye foredrag og kurs og som regel får jeg deltagerne med på små trimsnutter på noen minutter innimellom. På ledersamlingen til Mester Grønn i mars fikk jeg hele gjengen med på min mars-utfordringen, nemlig 2500 knebøy i løpet av måneden. Vi tok over 100 sammen - jippi!

Jeg opplevde også hvordan det er å bo på et asylmottak, da jeg holdt kostholdskurs for de som bor på Ringsaker mottak i Moelv. Det ble en kraftig vekker. Ikke at jeg innbilte meg at det er "fryd og gammen", men jeg hadde aldri trodd at det var slik som det faktisk ér, det var veldig tankevekkende og ganske leit. Men det var veldig gøy å lære bort om sunn mat i Norge, priser i butikken og ikke minst fysisk aktivitet. Jeg tok kontakt med Tjukkasgjengen (som jeg digger!) og de satte i gang gågrupper med utgangspunkt rett foran asylmottaket! En spesiell takk til Frøydis som er primus motor i Tjukkasgjengen chapter Brumunddal for uvurderlig hjelp til dett!

April - min bursdagsmåned!

Kjempegøy på JenteCamp i Sirdal! Over 80 damer i alle aldre var med på en knallhelg i fjellet! Det blir JenteCamp på Geilo i mai 2015 og i Sirdal i oktober 2015!

Det ble noen deilige dager på Sjusjøen med nydelige turer på ski! Men når april er på hell er det veldig deilig med litt varmere omgivelser også. Jeg har hvert år trimreise til vakre, skjønne Budapest og det er like gøy hver gang! Vi bor på en øy midt i Donau - en grønn øy uten trafikk! Rundt hele øya er det gummibane, slik at man kan løpe/gå rundt hele og nyte utsikten til Donau. Vi trimmer morgen og ettermiddag, får sett byen og nyter SPA (ekte) , deilig mat og drikke og masse hyggelig samvær!

For en herlig gjeng! Gjett om vi koser oss! Siste kvelden ble det båttur og middag og Budapest "by night"

Vil du bli med i 2015? Les mer HER reisen går 29/4. Helt topp!

Kom mai du skjønne milde!
For første gang arrangerte jeg en trimreise reservert for utrenede. Det ble en kjempesuksess! Men jeg må si at på mine "vanlige" trimreiser er det med damer i alle former (og fasonger), så det er ikke noe problem å bli med på de selv om formen ikke er helt på topp. Det er mange som tar mine reiser som en KOM I GANG-reise.
Men jeg hadde fått en del spørsmål om ikke jeg kunne lage en reise som var bare for de som ikke trener, eller som liker best det moderate. Som tenkt så gjort. Det ble så vellykket at det er duket for ny reise i mai 2015. Så er du i startgropen for å trimme og/eller litt usikker på hvordan sette  i gang, eller har lyst til å holde trimmen på et moderat nivå (men likevel effektivt og sunt) - bli med meg på en kombinert lett trim-, SPA- (herlig!), kultur- og kosereise! Les mer HER

Vi har egen guide i Budapest. Marìa vet alt om byen og tar oss også med på båttur med middag ombord!

Juni - film og France! Fairtradeprodukter er best - og fortjener en fest!

Xc6GRWGDmkoDisse filmene har du kanskje også sett på TV i romjulen?

I juni dro trimglade damer og jeg til Juan les Pins i sør-Frankrike.
Oh-la-la! C'est si bon! og vi kooooste oss! Håper på en trimreise dit i 2015 også, men datoene er ikke satt ennå!

Vi tok en liten trim på Picasso-museet!

"Pieds dans l'eau" - føttene i vannet - middag på stranden!

Klare for intervalltrening - oui,oui!

På besøk og tur i reservatet på Margueriteøya - nydelig!

En av ambisjonene for 2014 var "slow-living" og jeg kan skjønne at det ikke akkurat virker som om jeg praktiserer det, men jeg gjør faktisk det, både i hverdagen og ellers. God tid rundt måltidene, rolige kvelder og mye tid til å nyte det å være hjemme og lese, tenke, drømme og fundere.

Juli og august var det mye Oslo med mange klasser på Elixia ved siden av der jeg bor - jeg har ofte klasser der - og det er 5 minutter unna på sparkesykkel!  En del private reiser ble det også, selvsagt til France men også til Verdens Ende og Vestlandet! For en natur vi har! Håper vi får fin sommer i år også!

September - Korsika - se opp Napoléon!
Åååå, elsker denne øya og hadde trimreise dit både i 2013 og 2014. Og det blir ny reise i 2015! Håper vi sees! Det er trim, fjelltur, kosedag i Ajaccio på Korsikansk familierestaurant og shopping og kultur, og late dager med sol, sans og strand!  Les om reisen i 2015 HER

O
ktober er måneden for
#Faitradepause, også i 2015! Det kan du lese mer om HER

Oktober er også måneden for trim og SPAreise til mitt Gudinnehotell i Tyrkia. Jeg oppdaget stedet da jeg ble invitert dit i 2009 og har hatt reise dit hver høst siden! Det er helt nyyyydelig og heldigvis blir det reise dit også i 2015. Datoer er ikke 100% satt ennå, men innen februar er det klart! Hold øye med hjemmesiden min /Facebook for oppdateringer.

Det ble også ny JenteCamp i Sirdal i oktober og enda flere deltagere enn sist! Vi koste oss med tur i fjellet, trim og koselig fellesskap og jeg holdt også foredrag. Utrolig koselig å få tilbakemelding om at damene vil ha MER foredrag. Jeg har jo mye på hjertet, he-he! Ny JenteCamp i mai (Geilo) og oktober (Sirdal)!
Hold øye med hjemmesiden min /Facebook for oppdateringer.

I oktober er også tid for TV-aksjon og jeg var prosjektleder for en veldig spennende dag! En gjeng med kjente folk fra TV, sport, politikk, organisasjon, musikk og andre arenaer stilte opp og simulerte marsjen mange jenter og kvinner må gå HVER DAG - noen ganger flere ganger om dagen bare for å skaffe vann. TV-aksjonen som i år gikk til Kirkens Nødhjelp hadde som mål å skaffe varig vanntilgang til  én million mennesker. men det kom inn mye mer enn forventet, så det blir enda flere som slipper å slite seg ut og bruke 5-6 timer hver dag på å skaffe vann. Dette har store ringvirkninger utover det å få vann og handler også om retten til utdanning og deltagelse i samfunnet. Hurra! Les mer HER

Alle deltagerne fikk goodiebag'er med Fairtradebanan, Fairtradesjokolade & smoothie og mye annet godt som er rettferdig produsert.

November var den store kosemåneden!

I november var det litt reising i privat- og researcheregi, men jeg var mye i Oslo og hadde foredrag i Østlandsregionen og treningsklasser i nærmiljøet. Det tillot meg å kose meg vilt med mange flotte kunstutstillinger og foredrag (som tilhører). Det er jo så mye interessant som skjer i Oslo! Man kan, om man vil, høre flere foredrag hver dag - helt gratis- og se masse flott kunst!
Nico Widerberg er en gammel klassekamerat og han holder virkelig koken!

Museet for samtidskunst er verdt et besøk!

Nytt i Oslo: Galleri Lazska!

Så var det desember og 1.desember er julepynten på plass hjemme hos oss. Jeg elsker Jul og da mener jeg i den kulturelle forståelsen av den. Jeg var på et kjempeinteressant foredrag om julens historie og det er jo litt av et lappeteppe! Men det spiller ingen rolle for meg! Jeg feirer som bare det! Halvt vestlending som jeg er er det Pinnekjøtt som "er" Jul!

Kule Frode Kyvåg ble valgt som årets Oslo Borger - vel fortjent - hurra for Norway Cup! Vi satt ved siden av hverandre under TV2-gallaens innsamlingskveld på Luciadagen!

I dag er det årets siste dag og jeg tar det helt med ro. I morgen klokken 10.15 skal jeg ha spinningtime og det blir en flott start på det nye året. Et år med akkurat passe mange kule planer - hvorav også mer sakte-liv. Sykkel, landbruk, høner (?), og selvsagt mange spennende oppdrag med reiser, kurs  og foredrag.

Jeg vil gjerne fremheve et kurs som jeg holder sammen med coach Sissel Sem-Stoltenberg i mars - anbefales. Sissel er en ORDENTLIG coach, ikke sånn "hype"coach, men solid faglig, erfaren og voksen - og utrolig inspirerende! Vi har holdt kurs sammen i mange år, men bare for bedrifter og organisasjoner som vil ha oss for seg selv. For første gang er kurset tilgjengelig for små bedrifter som kan gi det til sine medarbeidere, eller man kan melde seg på som privatperson.
Les mer HER

Da får du ha en superduper nyttårsfeiring - så sees vi nok i 2015!

for et flott år til alle jeg har vært så heldig å hatt med på reise, på foredrag og kurs, til oppdragsgivere, venner og familie!