Covergirl

I motsetning til hva Dagbladet skriver i overskriften "raser" jeg ikke mot ShapeUp's valg av forsider, men i Norge gr det visst ikke an vre "ergerlig", eller "kritisere", avisene kjenner bare til "raser". Ja,ja, tema er i alle fall igjen billedbruk, noe jeg har blitt mer og mer bevisst p de siste rene.



ShapeUps redaktr unnlater svare p de sprsmlene jeg stiller i intervjuet. Sprsmlene var:

Hvem og hva er egentlig dette bildet ment for?
Hva fr redaktren til kle mer og mer av forsidepikene?

Dette er en hastverkssak, men jeg skulle nske journalisten hadde hatt tid til hente frem de siste 12 utgavene av ShapeUp og sett om radktrens pstand om "Vi har variasjon og utelukker ingen fasonger eller antrekk, det handler om finne jenter som utstrler treningsglede"stemmer med virkeligheten. (det gjr den ikke).

Det stemmer heller ikke noe srlig hva gjelder innholdet inne i bladet, men i alle fall ikke p forsidebildet.Dette har jeg blogget om fr: Les "treningsblad eller softporno?" . Jeg synes dette siste coveret har gtt enda et skritt lenger ved kle opp modellen i en slag truse og srget for brette opp toppen s vi skal vre sikre p at hun har hud under genseren.

Det er faktisk et ganske stort problem at jenter & kvinner kvier seg for trene nettopp fordi de ikke fler seg "fine nok". I England er dette et spass stort problem at det er et folkehelseproblem. Dette har resultert i en kampanje der mlet er virkelig vise alle fasonger i treningsglede. Sjekk kampanjen og de kule filmene her:




Redaktren trekker frem to av mine bker og jeg gir henne delvis rett. I dag, med min kte bevissthet ville jeg nok valgt annerledes fordi jeg ville tatt i betraktning summen av bilder der kvinner avbildes med lite klr i enhver sammenheng.

Den beste taktikken for komme kropps & utseendepresset til livs er ikke se enda flere avkledte kvinner (og menn).

#shapeup #kropp #utseende #seksualisering #stopppornculture #thisgirlcan #treningsglede #gilittfaen

20 kommentarer

B.

29.01.2015 kl.09:40

Hei Kari,

Tusen takk for at du setter fokus p dette. Jeg er selv i mlgruppen for DetNye ShapeUp og liknende blader, men har sluttet kjpe dem av nettopp denne rsak.

Jeg synes det er nedverdigende at alle kvinner som skal avbildes i media er halvnakne og seksualiserte uansett hva de gjr eller hvilken sak som skal frontes.

Enten man "utstrler treningsglede" som redaktren nevnte her, eller er "aktiv mot kreft", s blir kvinner fremstilt som kun en kropp.

Tok forvrig et bilde av den artikkelen som fikk meg til aldri kjpe iForm igjen.

Bildet er av kroppen til en slank modell i hvit bikini med teksten "Er du sulten? HOPP!"

Artikkelen gr videre p at hoppe reduserer sultflelse og appetitt.

- i hvilken verden anses dette som god journalistikk eller et sunt, godt rd til jenter og kvinner?

Burde det ikke heller vre "Er du sulten? Spis mat"?

Jeg synes dette var s fantastisk lavml at jeg bruker bildet som en pminner og inspirasjon til hvorfor jeg ALDRI ska la meg pvirke av snt igjen.

Fortsett med gode innspill, Kari.

Du skal vite at det sitter mange kvinner rundt omkring som er helt enige med deg.

Lars

29.01.2015 kl.15:08

patetisk av deg - http://www.side2.no/helse/kari-jaquesson-kritiserte-treningsmagasin---far-selv-kritikk-for-lettkledd-cover/8536203.html

Kari Jaquesson

29.01.2015 kl.18:34

B.: Enig. Mange blir utslitt av lese disse bladene.

Kari Jaquesson

29.01.2015 kl.18:35

Lars: S uinteressant - kom heller med noen synspunkter p sak. I det minste.

Marie

29.01.2015 kl.19:09

Tenk at du kritiserer dette da du har snne bilder selv. Ja du skriver du ville gjort ting annerledes n, men du var jo med og starte dette en gang. Eneste som kommer ut av dette er at du rett og slett kritiserer deg selv.

Kari Jaquesson

31.01.2015 kl.00:04

Marie: Feil. Du for eksempel er allerede mer obs p fenomenet. Mission accomplished, Fret er sdd.
Dessuten er jeg ikke redd for kritiserer meg selv og trekke nye konklusjoner p bakgrunn av erfaring. Det kalles utvikling og intelligens

Per

31.01.2015 kl.03:17

Del (1/3)

Hei Kari,

jeg tror det er viktig for leserene tenke p at i din posisjon er det viktig promotere seg selv. De produkter og tjenester du tilbyr har kun en verdi dersom noen nsker kjpe dem. Derfor vil all oppmerksomhet du oppnr i media, vre av det positive for din geskjeft - selv om du ikke alltid vil bli behandlet p best mulig mte. All reklame er god reklame. Jeg sier ikke at det er noe negativt i dette, men det er en grunn til at du velger vre i media hele tiden.

Jeg tror de fleste klarer se det store bildet, og ikke henger seg opp i detaljene og sensasjonalismen som avisene er s gode til. Tabloidene, hvis de finner noe henge seg opp i, s finner de det, selv om det var et bilde som ble tatt for 5 r siden.

Iflg. wikipedia er du litt over 50 r. Bloggeren som kritiserte deg i DB er 20 r, og viste til et 5 r gammelt bilde av deg. Slik argumentasjon virker kanskje fornuftig i en 20-rings yne, mens det fremstr som direkte lavpannet i enhver oppegende intellektuells yne. Unge burde ha stor respekt for eldre som har gtt opp veien fr dem, men dessverre er det vanlig hos mange unge at de tror at de selv alltid vet best.

Som i en rekke andre debatter i vrt samfunn er det mange aktrer som er interessert i polarisere fremfor se p hovedpunktet i budskapet. Hovedpunktet ditt er at du synes det er for mye fokus p kropp og sex i media generelt. Det stemmer at det er et stort fokus p dette. Som mann liker jeg selvsagt pene kvinner, men de gangene jeg blar gjennom blader som mtte ligge i huset anskaffet av familiens kvinnelige medlemmer, s m jeg ofte riste litt p hodet for meg selv, og legger de fort fra meg, fordi det gir meg lite.

Det handler stort sett om utstrle styrke og ungdom, samt vre penest mulig. Det er ikke like mye fokus p helse, velvre og glede.

Men s m vi se grundig p hvorfor det er slik. Grunnen til at det er slik, vil jeg tro er fordi det selger. De fleste unge mennesker er overfladiske i strre eller mindre grad, og er veldig opptatt av alle ytre suksessfaktorer, spesielt i urbane strk. Etterhvert som de vokser opp, vil de fleste dog innse at livet har mange mer by p.

Om man ser generelt sett p blogger p internett, s er det veldig mye fokus p utseende, sminke, hr, trening osv.

Dersom bladene som promoterer s mye kropp hadde blitt nedrent med beskjeder om at moderasjon var nsket og at informasjon og innhold som er seksualisert ikke var nsket, s ville dette endret seg. Sannheten er dog trolig at dere som stiller dere opp mot dette er i mindretall, meg selv inkludert.

Kropp og sex selger, s enkelt er det, og det var nok ogs tanken bak bokomslaget ditt i 2010. Kanskje ikke direkte din personlige tanke, men i all sannhet er det dette som ligger bak lage en "sexy innpakning". De fleste mennesker er spass enkle at de kjper det som ser pent ut.

Om man ser litt p nettet, vil man se at de youtubekanaler, blogger og nettsider som omhandler skjnnhet, utseende og kropp er langt mer populre enn de som bevisst nedtoner dette og fokuserer mer p intellekt og andre aspekter ved helse.

Per

31.01.2015 kl.03:18

Del (2/3)

Konklusjonen m bli at markedet leverer det konsumentene etterspr. Dersom det ikke var en etterspursel etter disse produktene, s ville de ikke eksistert.

Enkeltpersoner kan vre s uenige med dette som de bare vil, men det blir kun som slag i lse luften, ingenting vil endre seg. Tiden er bedre brukt p andre saker, som kanskje er viktigere, og hvor man kanskje kan gjre en strre forskjell og f gjennomslag for sitt syn, eller skape et bedre liv for andre.

Jeg ser du har mange fine prosjekter p gang, og mye positivt som FairTrade o.l.

Kort og greit handler utseende og kropp om forplantning. Det ligger dypt i menneskenes gener. Legg en halvnaken dame p et bilpanser, og de fleste mannfolk vil plutselig vre veldig interessert i bilen.. Selvsagt, i vrt likestilte Norge s ville mange vre imot dette offisielt sett.

P den annen side synes jeg ikke det er noe galt i at folk skal f lov til vre stolte av seg selv og kroppen sin, men det kan bli slitsomt nr de skal trykke det opp i ansiktet p andre hele tiden. Men nr alt kommer til alt s lever vi dessverre i et falskt og overfladisk samfunn hvor vi hele tiden dmmer hverandre, og det er et uomtvistelig faktum at de som ser bra ut har fordeler og blir behandlet annerledes enn andre, jeg synes ogs at det er ugreit - men slik er det alts - verden er ikke rettferdig.

Jeg tror den beste lsningen er fokusere p det man selv finner viktig i sitt eget liv, og bruke minimalt med tid p ting man ikke kan endre uansett. Og dersom man frst virkelig skal bruke tid og energi p noe, br man finne saker som virkelig er viktige. Jeg synes personlig ikke spesielt synd p de kvinner som klager over kroppspresset. Jeg mener at dette presset er noe de er veldig flinke til legge p seg selv. Man kan om man vil slutte se p alle de medie-kanaler hvor man blir bombardert med dette, man kan velge omgs mennesker som ikke synes at slikt er s fryktelig viktig.

Ethvert menneske har kraft i eget liv til skape sin retning, og til si nei nr det trengs. Selv om samfunnet er p en bestemt mte, og det er et "forventningspress", s blir man ikke lykkelig av leve opp til hva andre forventer av en.

Kroppspresset er et konstruert problem i vrt moderne samfunn, og det er ikke et strre problem enn hva man gjr det til i sitt eget hode. Selvsagt kan usikre jenter og evt. gutter pvirkes til utvikle spiseforstyrrelser osv, men for dem som ikke er modne nok til evt. begrense pvirkning fra media, s har man alltids foreldre som kan avhjelpe med dette. Dessuten skader det ikke ha et tett emosjonelt forhold basert p tillit til sine barn, slik at man kan flge med p deres tankeverden og evt. oppdage problematiske forhold p et tidlig tidspunkt.

Per

31.01.2015 kl.03:19

Del (3/3)

Ser ogs at du i et annet blogginnlegg kommenterer sladderpressen og hvordan de kaster seg p kjendiser som har forandret utseende osv. Sladderpresse er sladderpresse, og eksisterer fordi folk vil ha det. Kjendiser velger selv bli kjendiser, og de fleste kjendiser har nok kjent p mediepress selv, du er jo ogs en av dem, ikke super-kjendis riktignok, men kjent nok.

Man kunne nesten tro at det er en form for misunnelse ute og gr hos deg, ift. til at disse andre kjendisene fr s mye oppmerksomhet i sladderpressen, men jeg er ganske sikker p at det ikke er det det er snakk om, men at du heller har et genuint nske om formidle og bevare konservative verdier. Hadde du vrt oppsatt p oppmerksomhet, hadde du gtt hgere ut i media og brukt egen kropp, s det argumentet eksisterer ikke.

Alt i alt virker det som at du forfekter god helse, treningsglede og "alle skal vre med", nr det kommer til trening. Hvilket er sunne og gode verdier. Men jeg tror at egen plattform for formidling av informasjon, slik du allerede har med blogg og hjemmeside er det beste. Tabloidene vil alltid misforst med vilje for f det mest mulig sensasjonelt, slik at de kan f mest mulig klikk og ergo annonsekroner. De er ikke s opptatt av f ting fremstilt p en saklig og god mte.

Til slutt, kanskje du skulle startet et treningsblad som ville ha en slik form og innhold som du selv er interessert i formidle, fremfor klage p dem som utgir blader som ikke er slik du nsker at de skal vre?

Om du er litt over 50 n, og lever til du blir 80, s har du ca 30 r igjen. Det er ikke s fryktelig mye, og jeg hper at du fr realisert alle prosjekter du nsker realisere og ikke bruker s mye tid p ting du likevel knapt fr gjort noe med. Men jeg regner egentlig ikke med at du bruker s fryktelig mye tid p dette, men at du er en person med meninger som avisene elsker oppske for skape kontrovers.

Lykke til videre med dine prosjekter, selv om jeg aldri personlig har benyttet meg av dine produkter eller tjenester, s kan jeg levende forestille meg at det er svrt mange som er meget fornyd med det du har tilby, at du har mye godt humr og er en god selger, skader heller ikke. Men nr det kommer til kroppspress-problemstillingen, s mener jeg at denne er veldig oppkonstruert, og ikke et veldig alvorlig problem, og sdan ikke verdt bruke altfor mye tid p. Jeg tror at nr de fleste kvinner nr din alder, s er de opptatt av andre verdier enn ta seg best mulig ut p gaten for fremmede mennesker. :)

maikensnattblogg

31.01.2015 kl.18:05

HEI Kari, frste gang jeg er p besk p din blogg, takket vre en kommentar om deg p en annen blogg . Jeg er som deg 52 r og liker holde meg snn noenlunde i form og liker se bra ut til tross for vre over 50. La de bare f vise kropp og alt de vil disse ungdommene, de er flotte se p og jobber iherdig for det. Personlig synes jeg mange av de jentene som trener s heftig ser vel muskuls ut. Jeg synes du ser s fantastisk ut den dag i dag, og det er for meg motiverende!

Vet du , Kari, kast klrne og vis hvor fantastisk det gr an se ut nr man er over 50. Og FYY til de som tror noe annet. God lrdag til deg

marie

01.02.2015 kl.16:55

Jeg har ogs passert 50 og synes at jenta p denne ShapeUp forsiden ser naturlig og sunn ut, med bde litt mage og lr men at hun kunne hatt litt mer synlige muskler nr hun skal fronte dette bladet!

Maiken

01.02.2015 kl.20:19

Interessant innlegg

jannicke

01.02.2015 kl.23:25

Kari:

Jeg m bare sprre deg. Virker snne fettforbrennings kapsler, slike som de selger p feks www.gymgrosisten og proteinfabrikken osv?

Jeg skal ned 15 kg, og er i ferd med starte ett nytt og bedre liv med sunn kost og trening. Nr jeg leser inne p de sidene blir jeg fristet til kjpe snne fettforbrennings piller.

Er dette totalt vissvass og humbug, eller har det noe for seg??

Hper du kan svare.

Erika Irene Srqvist

05.02.2015 kl.21:43

Helt enig med deg! Altfor mye kroppspress idag!

Kari Jaquesson

01.03.2015 kl.11:26

Hei Jannicke: Ikke la deg lure - det eneste av "tilskudd" som virkelig pvirker forbrenningen er reseptbelagt og skrives ut til folk med lavt stoffskifte. Alt annet er tull.
Fett p kroppen er energireserver. Nr du ikke fr nok gjennom maten brytes disse reservene ned og det blir et mindre lager. Trener du vil mindre av muskelmassen brytes ned.

Fortsett med nye god evaner, ikke f panikk om du faller av innimellom, da er det bare p'n igjen. SMIL og kos deg p treningen og husk at det er helt normelt at vekten noen ganger str bom stille selv om du har gjort alt "riktig". IKKE gi opp da, bare fortsett! :-)

Kari Jaquesson

01.03.2015 kl.11:28

marie: Poenget er ikke hvorvidt jenta ser slik eller snn ut - det er hele trenden med seksualisering i media. Trenden med graden av avkledning, kontakst, poseringer osv -

Kari Jaquesson

01.03.2015 kl.11:32

maikensnattblogg: Jeg er ikke enig i at dersom vi bare ser enda flere avkledte mennesker p trykk (slik som i VG) s blir vi kvitt seksualiseringen og objektiviseringen. Tvert i mot. Jeg tror det bidrar enda mer til at man skal tilfredsstille beskueren.

Nr jeg kler av meg er det for n - en deilig liten "gave" som jeg ikke deler med offentligheten. Denne tydelige trangen til "mtte" eller "burde" kle av seg for alle bare fordi man er s "fornyd" og "stolt" er merkelig synes jeg - og bidrar til demotivere mer enn motivere (noe forskningen sttter)

ymmp

09.04.2015 kl.00:07

You make me proud. Veldig god 'debatt' p nrk! St p! Fornuftige mennesker forstr hva du formidler ogThomas Seltzer viste sitt sanne jeg (dvs som en umoden gutt som ikke vet forskjell p foran og bak, sort og hvitt eller godt og ondt).

St p!

Kari Jaquesson

27.05.2015 kl.00:23

Kari Jaquesson: Helt enig!

Kari Jaquesson

17.06.2015 kl.23:34

ymmp: Tusen takk! <3

Skriv en ny kommentar

hits